Langere TV-kijktijden in 2020

De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 40 minuten), 4 minuten méér dan in 2019. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2020 naar 15,2%, wat overeenkomt met 24 minuten per dag. In 2019 was dit nog 20 minuten per dag. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting KijkOnderzoek (SKO).

De coronacrisis heeft een aanzienlijke impact gehad op het kijkgedrag van de Nederlander. In week 11 werden de eerste maatregelen door de overheid aangekondigd om verspreiding van het coronavirus terug te dringen. In de periode van de eerste lockdown lag de kijktijd gemiddeld 10 minuten per dag hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de aanloop naar de tweede lockdown die medio oktober begon, was het verschil in de kijktijd nog hoger. In deze periode was de kijktijd gemiddeld 180 minuten per dag tegenover 163 minuten in dezelfde periode in 2019. Van de totale kijktijd werd maar liefst 27% besteed aan het kijken naar nieuws- en actualiteitenprogramma’s. In 2019 was dit 21%.

Tv-reclame Omroep Brabant Reclame
Het begin van de coronacrisiszorgde ook voor Omroep Brabant voor hoge bereikcijfers. Brabant Nieuws haalde met ruim één miljoen kijkers in maart het hoogste maandbereik van het hele jaar!

Het volledige persbericht van SKO is te vinden op de website van SKO.