TV kijken zet vaker aan tot online surfen

Consumenten surfen steeds vaker op het internet naar aanleiding van de content die zij zien tijdens het kijken van televisie. In 2018 was dit nog voor 54% van de Nederlanders het geval en in 2019 is dat gestegen naar 61%. Zo blijkt uit onderzoek van GfK naar Trends in Digitale Media. Niet alleen bij algemeen surfen op internet is de content op TV de reden, ook bij het doen van online aankopen.

Radioreclame Omroep Brabant Reclame

TV zet steeds vaker aan tot online surfen

Kijken naar de TV activeert de consument. Wanneer consumenten tijdens het televisie kijken online surfen is dat vaak (12%) of soms (49%) naar aanleiding van hetgeen ze op de televisie gezien hebben. De percentages hiervan waren vorig jaar lager (zie afbeelding). Daadwerkelijk een aankoop doen naar aanleiding van het televisie kijken is bij 2% vaak en bij 16% soms.

TV-kijken via de smartphone neemt verder toe
Televisie wordt het meest gekeken via het medium zelf. Dat is al jaren stabiel (91%), groei is echter te zien op het gebruik van de smartphone om televisie te kijken. Met name live televisie kijken is populair op de smartphone.

Dit zijn enkele uitkomsten van de nieuwste editie van het Trends in Digitale Media onderzoek van GfK. Screenforce presenteert deĀ video highlights.