Je eigen audio logo, dat iedereen herkent

Een audio logo is een krachtig crossmediale marketingtool. Het is niet zo bekend als het visuele logo, maar een audio logo versterkt je merk net zo, of zelfs meer. Denk maar eens aan de gezongen pay-off ‘Liever Kips leverworst, dan gewone leverworst’, of het deuntje van de Hema. Dit fluit je onverwachts mee als je het hoort op de radio of televisie.

audio-logo

Wat is een audio logo?

Iedereen weet wat een bedrijfslogo is, maar niet iedereen weet wat een audio logo is. Deze twee hebben veel overeenkomsten. Net zoals een logo, is een audio logo een herkenningspunt en identificatiemiddel van een bedrijf of organisatie. Het publiek herkent jouw bedrijf niet alleen visueel maar ook audiovisueel. Dat wil zeggen dat het publiek bij een specifiek geluid direct aan jouw bedrijf denkt.

Kort gezegd is een audio logo een compact en herkenbaar geluidsfragment. Dat kan zowel instrumentaal als met een gezongen slogan of merknaam worden uitgevoerd.

sound-branding

Onderdeel van je sound branding

Sound branding hoort een vast onderdeel van jouw marketingstrategie te zijn. Met geluid speel je direct in op het gevoel van mensen. Iedereen heeft wel een nummer dat een emotie oproept, of het nu vrolijkheid, verdriet of ontspanning is. Muziek en andere geluiden wekken makkelijk emoties op die lang blijven hangen in ons onderbewustzijn.

Een audio logo vormt samen met een stemacteur en reclamemuziek de kern van je sound branding. Overal waar je te horen bent kan je een audio logo gebruiken om jouw merk te promoten. Dat kan op de radio zijn, in een tv-commercial of zelfs als je door de winkel loopt en een aankondiging wilt doen van een promotie of actie. Vergeet daarnaast ook online niet, op jouw website of in bedrijfsvideo’s op social media.

Door je audio logo op zo veel mogelijk plekken te gebruiken ontstaat er herkenning bij het publiek. Het versterkt je merk en bekendheid. Door herkenning bouw je een vertrouwensband op en zijn mensen eerder geneigd iets van je te kopen.

Een aantal voorbeelden die je niet vergeet

Net als de meest bekende visuele logo’s is een goed audio logo onmiddellijk herkenbaar, pakkend en lokt het een emotionele reactie bij de luisteraar op. Gezongen Nederlandstalige audio logo’s die we allemaal wel kennen zijn:

  • Omo wast door en door schoon, niet duur
  • Kruidvat, steeds verrassend, altijd voordelig
  • Carglass repareert, Carglass vervangt

Ook internationale audio logo’s herken je vaak bij de eerste noot. Bekijk het filmpje en luister of ook jij ze herkent.

Creëer een sound logo voor jouw bedrijf

Een goed audio logo, soms ook wel sound logo genoemd, is er een die de aandacht van de luisteraar trekt en een positieve indruk van het merk achterlaat. Er zijn veel factoren die meespelen bij het maken van een effectief audio logo:

  1. Maak duidelijk wat jij wilt overbrengen. Denk goed na over wat jouw bedrijfswaarden zijn en zorg ervoor dat dit zo helder mogelijk wordt gecommuniceerd naar de producent.
  2. Doe een marktanalyse om erachter te komen wat de klant herkenbaar vindt: bekijk eens hoe jouw concurrentie dit doet en onderzoek wat de norm is binnen de branche of regio.
  3. Kies de juiste persoon om het geluid te produceren en laat meerdere versies maken. Er zijn professionals die gespecialiseerd zijn in het maken van audio logo’s. Neem vooral de tijd om met de juiste partij samen te werken. Wij van Omroep Brabant werken ook met externe specialisten en kunnen de overdracht voor jou uit handen nemen.
  4. Maak het geluid makkelijk te begrijpen: korte en duidelijke geluiden zijn meer herkenbaar en blijven langer hangen.
  5. Zorg ervoor dat het aansluit bij jouw bedrijf. Pas op dat het geluidsfragment niet over de top is als jij een ‘normaal’ bedrijf hebt, en andersom!
  6. Test het geluid met een kleine groep mensen. Zorg ervoor dat binnen jouw regio mensen kennis kunnen maken met jouw sound logo, voordat je dit aanbiedt bij een radio- of tv-zender.
  7. Kies voor een sound logo dat je makkelijk kan updaten en aanpassen voor verschillende regio’s.
Ik wil een sound logo!

Zend het uit bij Omroep Brabant

Bij Omroep Brabant hebben wij verschillende kanalen waarop je je audio logo kan uitzenden. Kies je voor een specifiek kanaal? Of wil het groter aanpakken en je audio logo crossmediaal laten horen, op zowel radio, tv als online? Alle kanalen zijn enorm geschikt voor een korte geluidsprikkel.

radiostudio

Jouw audio logo op de radio

In een radiocommercial kan je makkelijk jouw audio logo laten verwerken. Door hem vervolgens uit te zenden op de radiozender van Omroep Brabant ben je verzekerd van resultaat. De commercials worden meerdere keren per dag tijdens de reclameblokken uitgezonden. Deze herhaling zorgt voor herkenning, het gaat in de hoofden zitten van jouw potentiële klanten.

Met 272.000 radioluisteraars per dag, wordt binnen de kortste keren ook jouw herkenbare melodie meegefloten. Ben je benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Lees hier meer over radioreclame.

Via tv-reclame verspreiden

Het is sterk als je je audio logo verspreidt in een tv-reclame. Door de audiovisuele insteek van een reclame op televisie komt jouw bericht – als het ware – dubbel bij de kijker binnen. Jouw boodschap wordt zowel gezien als gehoord.

Omroep Brabant is bekend bij jong en oud. Het aantal trouwe kijkers is dan ook groot. Met ruim 373.000 kijkers per dag bereik je met tv-reclame op Omroep Brabant jouw potentiële klanten.

uitzenden-op-tv
crossmediaal-sound-logo

Crossmediaal uitzenden

Wil je er zeker van zijn dat niemand jouw audio logo mist? Kies dan voor crossmediaal maatwerk. Door een combinatie van uitingen via televisie, radio en online, vergroot je het aantal contactmomenten en blijft de boodschap nog beter hangen.

Vraag jij je af waar online jouw audio logo te horen is? Dat kan bijvoorbeeld in pre-roll advertenties. Dit zijn korte advertenties die voor videofragmenten worden vertoond.

Wil je graag een vrijblijvend gesprek met een van onze adviseurs om de mogelijkheden voor het maken en uitzenden van een audio logo te bespreken? Dat kan! Neem contact op met een van onze media-adviseurs, om samen een afspraak voor een eerste kennismaking te maken, of om al je prangende vragen over een sound logo te beantwoorden.

Wie weet zijn wij dan binnenkort partners in business en is jouw audio logo als een van onze succesverhalen op onze website terug te vinden.

Met Omroep Brabant Reclame bereik je lokaal werelds resultaat