Radioreclame

De kracht van herhaling. Dit is een bekende theorie waarbij mensen een boodschap gemiddeld zeven keer moeten ontvangen voordat ze besluiten om tot actie over te gaan. Dit is precies waar radioreclame over gaat. Om écht te blijven hangen, moet een boodschap meerdere keren aankomen bij de luisteraar. Dat maakt radio het juiste medium voor themareclame, om jouw merk op de kaart te zetten. Radio is ook een actiegericht medium en is geschikt voor het stimuleren van verkopen. Dit kan om zowel een product als dienst gaan. Heb jij een pakkende thematische of actiegerichte boodschap voor een specifieke doelgroep, dan leent radioreclame zich daar perfect voor.

Voor elke boodschap is er een passend medium. Het doel van de campagne, en de bijbehorende doelgroep, is bepalend. Zo kan een beeldende reclame via televisie een ander effect hebben dan de herhaalde boodschap via radio. De luisteraar aansporen tot actie is wat een goede radiospot doet.

Direct checken of radioreclame bij jouw bedrijf past?

Doe direct de test
Luister thuis naar de radio

De voordelen

Veel ondernemers en marketeers denken bij verschillende advertentiemogelijkheden niet meteen aan radioreclame. Zonde, vinden wij. Want adverteren op de radio heeft vele voordelen. We zetten de pluspunten op een rijtje:

  • Korte productietijd. Het maken van een radiocommercial kost relatief weinig tijd. Je kunt dus snel in de lucht zijn met jouw boodschap.
  • Minder kostbaar. Voor radioreclame is een kleiner budget toereikend vergeleken met andere media als tv-reclames of Google advertenties. Dit komt doordat een radiospot snel geproduceerd kan worden. Een investering in radioreclame maakt het mogelijk om jouw boodschap vaker te laten horen.
  • Aanspreken van specifieke doelgroep. Elk radiostation heeft zijn eigen trouwe luisteraars. Je hebt een grote kans dat jouw boodschap aankomt bij een voor jou interessante doelgroep. Zo spreekt Omroep Brabant bijvoorbeeld voornamelijk Brabanders aan in de leeftijdscategorie van 50+, wat over het algemeen een koopkrachtige groep mensen is.
  • Regionaal adverteren is mogelijk. Je kunt luisteraars aanspreken via regiogebonden commercials. Dit is met name voor lokale ondernemers erg interessant.
Radioreclame via Omroep Brabant

De kracht van radioreclame

Door het relatief lage budget dat nodig is voor radioreclame, kan vrijwel elke adverteerder dit medium inzetten. Of radioreclame geschikt is voor jou, is afhankelijk van het doel van de campagne. Adverteren op de radio is geschikt wanneer je op zoek bent naar meer naamsbekendheid, meer bezoekers en meer omzet.

Naamsbekendheid vergroten

Werk jij je drie slagen in de rondte om je bedrijf op de kaart te zetten, maar laat je naamsbekendheid in de regio te wensen over? Radioreclame kan je helpen een meer gevestigde naam te worden. Het medium is ook geschikt om te prikkelen. Vertel niet meteen alles in je boodschap, maar stuur de luisteraar naar een bepaalde website. Zo wek je nieuwsgierigheid.

Met een betrouwbare boodschap in een specifieke regio, ben je bij potentiële klanten al snel ‘top of mind’. Maak radioluisteraars fan van jouw bedrijf!

Meer bezoekers genereren

Door middel van naamsbekendheid denken mensen eerder aan jouw merk wanneer zij op zoek zijn naar een product of dienst. Audio voegt namelijk iets toe wat je met een online banner of advertentie in de krant niet kunt uitstralen. Trek de aandacht van de luisteraar door het toevoegen van beleving en sfeer in jouw audiobericht.

Heb jij een (online) winkel en wil je door radioreclame meer bezoekers naar je webshop, zaak of filialen trekken? Het hoeft niet bij ‘willen’ te blijven, want met het medium radio en het juiste campagnemateriaal kan zo’n wens werkelijkheid worden.

Meer omzet genereren

Wanneer meer mensen jouw product of dienst kennen en je weten te vinden, heeft dit uiteindelijk invloed op het aantal verkopen. Vooral aanbiedingen en acties doen het goed op de radio. Dit wekt aandacht en interesse en vullen een wens of behoefte in bij luisteraars. Het gevolg is een koopintentie.

Wil je verkoop stimuleren en daarmee meer omzet genereren? Omdat radio een op actie gericht medium is, liggen daar kansen te over. Je moet ze alleen leren herkennen en weten te benutten. Dan zit je gebakken. Wij kunnen je helpen!

Adverteren op de radio bij Omroep Brabant
Met de juiste boodschap en de kracht van herhaling, ben je bij potentiële klanten al snel top-of-mind.

Waarom uitzenden bij Omroep Brabant?

Wij brengen dagelijks het laatste nieuws, actualiteiten, sport en evenementen uit de provincie. Radioreclame bij ons inkopen, betekent dat jouw commercial meerdere keren per dag tijdens de reclameblokken op de radiozender van Omroep Brabant te horen is. En juist door die herhaling blijf je in de hoofden van jouw potentiële klanten zitten. Bij zo’n 263.000 radioluisteraars per dag, om wat specifieker te zijn. Weten hoe we dat samen aanpakken? Lees meer over onze werkwijze.

Radioreclame is ontzettend efficiënt, als je het ons vraagt. Niet alleen omdat een luisteraar bijna gegarandeerd minimaal één keer jouw reclame langs zal horen komen, ongeacht het moment van de dag waarop hij of zij op de radiofrequentie van Omroep Brabant afstemt. Maar ook omdat de radiozender van de Brabantse omroep een hele grote achterban van trouwe luisteraars heeft. Op menig werkplek staat de zender de hele dag aan. En wat denk je van iedereen die in de file staat? Of thuis van al het Brabantse nieuws op de hoogte wil blijven? Luisteraars van Omroep Brabant zullen jouw boodschap dus dag in dag uit meekrijgen. En daar heb je ‘m weer; die herhaling… die is werkelijk waar goud waard!

Onze succesverhalen

Door onze unieke positie in Brabant bereiken we de Brabander in diverse regio’s. Dit doen we met succes voor veel verschillende klanten. Een geslaagde radiocampagne is wat ons betreft een kwestie van goede samenwerking. Benieuwd naar ervaringen van bedrijven? Bekijk wat een goede radiospot teweeg kan brengen in onze radiocampagne cases.

Wij geven advies

Liever een vrijblijvend gesprek met een van onze adviseurs? Geen probleem. Neem contact op en wij plannen een intakegesprek met je in, maken een afspraak voor een eerste kennismaking of beantwoorden al jouw prangende vragen over radioreclame maken bij Omroep Brabant. Wie weet zijn wij dan binnenkort partners in business en is jouw campagne als een van onze succesverhalen op onze website terug te vinden. Neem contact op met een van onze accountmanagers!

Crossmediaal adverteren bij Omroep Brabant

Van idee naar uitgezonden reclamespot

Het voordeel van adverteren op de radio is dat een idee al snel uit kan groeien tot een radiospot. Maar hoe werkt dat proces nu eigenlijk? De eerste stap is een klantintake. Zo maak je kennis met de uitvoerende partij en kun je jouw wensen doorgeven. Tijdens zo’n intake kijken we naar jouw type bedrijf en de concurrentie, wat je met een campagne wil bereiken, de regio en de doelgroep. Daarnaast bepaal je welke investering je over hebt voor de boodschap die je uit wil dragen en wat jouw verwachtingen zijn qua planning.

We nemen alle opties met je door. Je ontvangt advies over het juiste kanaal en de boodschap die je wil uitdragen. Zo is adverteren via verschillende mediakanalen mogelijk, afhankelijk van jouw wensen. Heb je met één van onze accountmanagers om de tafel gezeten en is de conclusie dat radio het juiste medium voor jou en jouw boodschap is? Dan gaan we samen aan de slag om van de radioreclame een ware hit te maken.

In ons advies – dat we uitgebreid met je doornemen – is alles heel overzichtelijk na te lezen. Van de inhoud van de campagne tot aan de geadviseerde commercialfrequentie. Zo weet je wát en vooral ook waaróm wij een bepaalde aanpak adviseren, wat je mag verwachten en hoe we de gestelde doelen denken te realiseren. Daarnaast wordt de offerte bepaald op basis van een aantal criteria, zoals de lengte van de radiospot, de uitzendregio, het aantal contactmomenten en het moment waarop de radiospot uitgezonden moet worden.

Bij een akkoord gaan externe specialisten de radiospot produceren. Samen bepaal je de boodschap en kies je de juiste voice over en achtergrondmuziek. Als de spot klaar is, kan deze na wederzijdse goedkeuring direct ingepland worden voor de uitzending. Na livegang kan het monitoren beginnen. Het is gebruikelijk om een evaluatiemoment na ongeveer een maand in te plannen. Na een aantal weken kun je bepalen of de campagne aanslaat en wat de resultaten zijn.

Campagne voorstel voor radioreclame

Externe specialisten

Omdat wij geen productiebedrijf zijn, maken we jouw radioreclame niet zelf. We besteden het liever uit aan een partij die daar z’n core business van heeft gemaakt. Zo doen we allemaal waar we het beste in zijn, met een maximaal resultaat als gevolg. Wij regelen de overdracht naar die externe partij. Ook zorgen we dat het eindresultaat op tijd en op de juiste manier bij de radiozender van Omroep Brabant wordt aangeleverd, klaar voor uitzending. Uiteraard hou jij als klant steeds zeggenschap in het proces, maar je hebt er in principe weinig omkijken naar. Je hebt wel de lusten, maar niet de lasten dus. Wat wil een ondernemer nog meer!?

Zo doen we allemaal waar we het beste in zijn, met een maximaal resultaat als gevolg.

De luisteraars

De Omroep Brabant-luisteraar is trouw en behoort voornamelijk tot de 45+ leeftijdscategorie. Gaat jouw radioreclame de ether in, dan zul je die doelgroep meerdere malen per dag bereiken. Tijdens het ontbijt, in de auto, op kantoor, tijdens de lunch, op de terugweg in de file naar huis en tijdens het koken. Op het hele uur wordt bij Omroep Brabant het landelijke nieuws gedraaid, op het halve uur het Brabantse nieuws. De reclametijd zit doordeweeks tussen 7.00 uur en 19.00 uur om die actualiteiten heen. In het weekend zender we commercials uit van 8.00 tot 17.00 uur. Omdat de radiozender voor iedereen toegankelijk is, is radioreclame via Omroep Brabant dan ook een betaalbare manier om steeds opnieuw bij jouw potentiële klant ‘in beeld’ te komen. Je wordt herkend. Jouw boodschap wordt bekend in Brabant. En dat zul je merken.

Omroep Brabant zendt uit in vier verschillende regio’s; West, Midden, Noordoost en Zuidoost. Dus ook alleen in je eigen regio adverteren is mogelijk. Zo kom je enkel de huiskamer in bij radioluisteraars die interessant zijn voor jouw onderneming. En dat is dan weer interessant voor je portemonnee. Ook wat dit betreft zijn de mogelijkheden overigens divers. Niets moet en bijna alles kan. Onze experts kunnen je alles over de beste strategieën vertellen en monitoren, wanneer we met elkaar in zee gaan, of de aanpak werkt zoals verwacht. Zo kunnen we je op de hoogte houden van de luistercijfers, maar kunnen we zo nodig ook bijsturen of aanpassingen maken. Daar zijn we immers partners voor.

Luister naar de radioreclame van Omroep Brabant
Jouw boodschap wordt bekend in Brabant. Dat ga je merken.

De impact van radio

Het klinkt allemaal leuk en aardig, dat radioreclame maken. Het klinkt gemakkelijk: bij luisteraars de huiskamer of hun kantoor binnenkomen, en daarmee jouw potentiële klanten aanzetten tot handelen. Maar werkt het echt zo snel?

Om de impact van radio duidelijk te maken, heb je cijfers* nodig. Dit helpt ook bij het maken van een weloverwogen keuze.

  • Dagbereik Omroep Brabant (radio): 263.000 luisteraars
  • Weekbereik Omroep Brabant (radio): 482.000 luisteraars
  • Gemiddelde luistertijd live (radio, landelijk): 192 minuten per dag
  • Luistertijd naar radio neemt al enkele jaren toe

*  bron: Motivaction november 2020

Omroep Brabant; radio voor iedereen

Omroep Brabant werkt niet met abonnementen of betaalde diensten; het is een zender voor iedereen. En ook mensen uit randgemeenten of de andere kant van het land kunnen naar Omroep Brabant luisteren. Familieleden bijvoorbeeld, die willen weten wat zich bij jou in Brabant afspeelt. Of diegenen die in Brabant werken, maar er niet wonen. Maar bovenal is Omroep Brabant een gevestigde naam. Dat blijkt ook wel uit het gegeven dat de radiozender tot officiële rampenzender van de provincie benoemd is. Iedereen binnen Noord-Brabant weet dat bij een ramp of luchtalarm Omroep Brabant aangezet moet worden. Het is daarmee een sterk en betrouwbaar merk, en het maakt dat de Brabantse luisteraar de zender steeds opnieuw weet te vinden. Dat is voor jou als adverteerder een fijne basis.

Betaalbaar reclame maken bij Omroep Brabant

Radioreclame, iets voor jou?

Weet jij het inmiddels zeker; is radioreclame maken via Omroep Brabant jouw ‘way to go’? Of zit je nog met vragen of onduidelijkheden waarop je antwoord wil hebben voordat je een goede beslissing kunt nemen? Dan is onze whitepaper over radioreclame iets voor jou. In dit document gaan we uitgebreid in op alle kansen en mogelijkheden op het gebied van radioreclame. Een goed begin is het halve werk!

Durf jij het aan; groot worden in Brabant? Want wil jij bij Brabant binnenkomen, dan moet je bij Omroep Brabant zijn. Wil je tot die tijd zelf goed op de hoogte blijven van alles wat er in jouw provincie gebeurt? Je snapt ‘m al: de radiozender van Omroep Brabant biedt uitkomst!

Midden-Brabant: 91.9 FM
Noordoost-Brabant: 95.8 FM
West-Brabant: 91.0 FM
Zuidoost-Brabant: 87.6 FM

Onze radiozender is uiteraard ook digitaal via KPN (886) en Ziggo (830) te beluisteren.