8 bruikbare tips
1. Kies een tone of voice
Omdat radio een audiovisueel medium is, is de tone of voice nóg belangrijker dan op andere media. In die twintig of dertig seconden wil jij een verpletterende indruk achterlaten bij jouw doelgroep. Dit moet je doen zonder spectaculaire beelden. Jouw verhaal moet via geluid dus staan als een huis.
2. Zend direct naar de luisteraar
Maak jouw radioreclame persoonlijk. Een luisteraar zit vaak in de auto of heeft een koptelefoon op. Je zendt dus echt naar de luisteraar. Betrek de luisteraar ook in jouw commercial. Dan creëer je beleving en blijft jouw merknaam sneller hangen.
3. Call to action
Een radiocommercial laten maken is een investering. Een radiocommercial daadwerkelijk uitzenden ook. Voor wat hoort wat, daar wil je wel iets voor terug. Naast naamsbekendheid wil je ook conversies voor jouw bedrijf. Maak daarom gebruik van een call to action in jouw radiocommercial.
4. Ben niet te commercieel
Deze tip lijkt erg in contrast te staan met de vorige tip. Toch is het niet verstandig om jouw product op een schreeuwerige manier aan de man te brengen. Laat het product zichzelf benoemen. Je bent zelf overtuigd van de kracht van jouw product, speel juist dat door naar jouw doelgroep.
5. Herhaling, herhaling, herhaling
Veel onderzoeken wijzen uit dat de luisteraar de naam van een bedrijf meerdere keren moet horen voor het blijft hangen. Benoem dus meerdere keren jouw bedrijfsnaam in de radiospot en wijk ook niet af van jullie voice overs. De spot zelf moet ook minimaal zeven keer worden gehoord, wil deze in het geheugen van de luisteraar blijven hangen.
6. Kader de boodschap af
Een radiocommercial is vaak kort. Je hebt maar beperkt de tijd om jouw boodschap bij jouw doelgroep achter te laten. Maak het jezelf daarom niet moeilijker dan nodig is en vertel één duidelijke boodschap. Dat is echt de beste manier om jouw product onder de aandacht te brengen.
7.Ben origineel
Radioreclame bestaat al een eeuw. Origineel zijn is dus knap lastig. Toch dagen wij jou uit om ‘outside the box’ te denken. Tijdens een reclameblok op een radiozender volgen verschillende commercials zich in snel tempo op. Door de originaliteit te vinden, springt jouw commercial eruit.
8. Timing is belangrijk
Zorg dat je elk moment van jouw twintig of dertig seconden lange radiospot benut. Dit betekent niet dat je de hele spot op een chaotische toon alles vol praat, stilte is ook belangrijk. Elk moment van jouw commercial moet raak zijn.