Mediamix

De aandacht trekken van consumenten wordt elke dag een beetje lastiger. Steeds meer ondernemers overspoelen potentiële klanten met reclame-uitingen in allerlei verschillende vormen.

Een goede strategie om die verschillende vormen naadloos in elkaar over te laten lopen is nodig om in het hoofd van de klant te blijven hangen. De mediamix speelt hierin een belangrijke rol.

Waarom is een mediamix zo belangrijk voor jouw merk, en hoe kan je die mediamix het beste inzetten? We leggen het je nu uit.

mediamix

Wat is een mediamix?

De mediamix is een variatie van kanalen en communicatiemiddelen die je gebruikt om de gewenste doelgroep te bereiken. Door jouw boodschap via verschillende communicatiemiddelen te verspreiden, is de kans groter dat de boodschap daadwerkelijk bij de consument binnenkomt. Er zijn veel verschillende manieren om tot de beste mediamix te komen.

Om de mediamix goed uit te leggen gebruiken we een voorbeeld. Een bedrijf heeft een actie waar het twee fietsen voor de prijs van één verkoopt. Zij willen dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van deze actie. Omdat de doelgroep van het bedrijf aan de oudere kant is, gebruiken zij traditionele advertenties. De mediamix bestaat daarom uit een spotje op de radio en een advertentie in de krant. Zo wordt dezelfde boodschap via verschillende communicatiemiddelen verspreid, én is de kans dat de consument op de hoogte wordt gebracht van de actie een stuk groter.

Onder het begrip ‘mediamix’ vallen veel meer middelen dan alleen advertenties op radio en in de krant. Denk bijvoorbeeld aan banners op websites en in apps, buitenreclame (langs snelwegen, op bussen, aanplakborden, etc.), e-mailnieuwsbrieven naar je klantenbestand en het schrijven van blogs.

De kracht van het combineren van communicatiemiddelen

De mediamix kent veel voordelen. Zo kun je veel nauwkeuriger omgaan met jouw budget. Door verschillende communicatiemiddelen in te zetten kun je heel gericht aan de knoppen zitten. Loopt het ene communicatiemiddel minder goed dan gehoopt? Dan verlaag je het budget op dat middel of haal je het helemaal weg uit de mediamix. Loopt sociale media of andere vormen van digitaal adverteren bijvoorbeeld heel goed? Dan kun je het budget meteen wat hoger inzetten. Met de mediamix heb je zelf touwtjes in hadden.

Het meest waardevolle dat de mediamix met zich meebrengt, is het versterken van de boodschap. Doordat je communicatiemiddelen met elkaar combineert, zijn er voor de consument tijdens de klantreis veel meer touchpoints. Dit zijn de plekken waar de klant in aanraking komt met jouw merk.

De kanalen van Omroep Brabant

Omroep Brabant is een regionale omroep met verschillende media, zowel online als offline kanalen. Elk beschikbaar medium kan een bepalende factor zijn in de mediamix. Wanneer de juiste media samen worden gevoegd, versterkt het in veel gevallen de boodschap. Hieronder worden de kanalen van Omroep Brabant voor je beschreven.

Online

Online heeft in het laatste decennium een dusdanige groei doorgemaakt dat Omroep Brabant tegenwoordig een ‘online first’ strategie hanteert op het gebied van nieuwsvoorziening.

Deze keuze is te verantwoorden aangezien het online bereik van Omroep Brabant met ruim 26,5 miljoen bezoeken per maand zeer groot is. Onder ‘online’ scharen we ook onze social media kanalen. Deze blijven groeien en op deze online media bereiken we elke dag onze grote doelgroep.

Wil jij gericht je doelgroep bereiken? Zet dan online marketing in op verschillende digitale media kanalen.

TV

Televisie behoort tot de traditionele media, maar is zeer geschikt om een boodschap kracht bij te zetten. Met televisie kun je namelijk beeld en geluid combineren, waardoor jouw boodschap écht een indruk achterlaat bij de kijker.

Ook heb je de mogelijkheid op televisie om een verhaal echt te vertellen. Emoties een indrukwekkende verhalen breng je veel duidelijker over via beeld. Daarnaast is tv een geschikt medium voor herhaling. Door steeds dezelfde boodschap te brengen, blijft het beter hangen bij de kijker.

Onze tv-zender heeft elke dag weer een groot bereik. Dagelijks stemmen gemiddeld 413.000 kijkers af op de regionale zender van Noord-Brabant.

Radio

Waar tv sterk is in herhaling, heeft radio van herhaling een handelsmerk gemaakt. Radio is namelijk het ideale medium voor herhaling van jouw boodschap. Daarnaast is radio zeer actiegericht en daarom ook geschikt voor het opbouwen van naamsbekendheid.

In korte tijd moet je de aandacht van de luisteraar trekken en jouw boodschap overbrengen. Herhaling speelt daarin een belangrijke rol. De heilige graal is zeven keer herhalen voordat jouw boodschap bij luisteraars echt blijft hangen.

Ook de radiozender van Omroep Brabant trekt elke dag weer een grote doelgroep aan. Gemiddeld mogen we elke dag 284.000 luisteraars verwelkomen.

Waarom adverteren bij Omroep Brabant?

icon

Maatwerk advies

Bij Omroep Brabant vertalen we jouw wensen door in een campagneplan op maat. We gaan vooraf in gesprek over jouw wensen en behoeften en passen onze de campagne hierop aan. Met onze vracht aan ervaring kennen we de kracht van elk medium.

icon

Maximaal bereik

Door een combinatie van televisie, radio en online in te zetten, wordt jouw doelgroep maximaal bereikt. Het vergroot het aantal contactmomenten met jouw doelgroep. De herhaling zorgt voor naamsbekendheid.

icon

Eén aanspreekpunt

Wij zijn het aanspreekpunt voor al jouw vragen. Eén van onze ervaren Media Adviseurs staat je te woord, wanneer jij een campagne wilt starten, een aanpassing wil doen aan een bestaande campagne, of wanneer je gewoon wil sparren over de resultaten.

Succesvolle cases als voorbeeld

We hebben je al veel informatie gegeven over de mediamix en dit kunnen we ook nog wel even blijven doen. Om echt een goed beeld te krijgen van de kracht van het inzetten van een mediamix geven we je een voorbeeld.

Audio TV werkt al ruim tien jaar met een crossmediaal concept via Omroep Brabant. Op deze manier bereikt het Eindhovense bedrijf haar doelgroep via radio, televisie en online. Eigenaar Roel van Nunspeet is duidelijk over de keuze van het inzetten van verschillende kanalen. Het geeft volgens de klanten van het bedrijf een basis van vertrouwen in de kwaliteit van de producten die Audio TV levert. Het is volgens Van Nunspeet zelfs doorslaggevend. Dit zagen de Eindhovenaren terug in de cijfers. Mede door de campagne die zij inzetten bij Omroep Brabant, zagen zij de omzet gedurende de afgelopen jaren stijgen tot ruim 12 procent.

Bekijk meer cases

Advies van Media Adviseurs

Onze Media Adviseurs begeleiden jou in je keuze en voorzien je van onderbouwd advies, op weg naar het maximale resultaat. Samen lopen jullie de verschillende kanalen langs voor je deze selecteert voor de mediamix. Waar liggen de kansen, welke kanalen versterken elkaar het best en met welke andere factoren moet je rekening houden? Daarbij helpen onze Media Adviseurs.

Jouw reclamecampagne via verschillende kanalen

voor een optimaal bereik

Ik wil meer informatie