Social Media
Instagram is, net als vorig jaar, de grootste stijger. In 2020 is Omroep Brabant begonnen met het ‘labelen’ van berichten in de tijdlijn; volgers zien op de afbeelding de herkenbare Omroep Brabant-pointer, met daarboven een titel. Ook de videovormgeving is aangepast – met succes: voor het eerst sinds begin 2018 werd aan het eind van 2020 de kaap van 2.000.000 views nog eens overschreden. Dat is mede te danken aan de nieuwe vormgeving; daarin is onder andere meer ruimte voor een duidelijke titel, waardoor de kijker meer getriggerd wordt om te blijven kijken. Net als Instagram, maakte ook YouTube een flinke ontwikkeling door. Een ontwikkeling van formaat, want na een decennia is Omroep Brabant gestopt met het automatisch doorplaatsen van video’s naar YouTube. In plaats daarvan worden video’s handmatig geüpload en voorzien van een goede titel, beschrijving, thumbnail en tags om de video meer op te laten vallen bij de kijkers en de YouTube-algoritmes. Dit is nog maar het begin, want in 2021 worden er nog veel meer zichtbare en onzichtbare stappen gezet naar een goed functionerend Omroep Brabant-YouTubekanaal. Ook op Facebook nam het aantal vind-ik-leuks (iets) toe ten opzichte van een jaar eerder, maar het aantal volgers op Twitter is gestagneerd.
Helemaal nieuw is Omroep Brabant op TikTok, een socialemedia-app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Het platform beleefde in 2020 een enorme groei wereldwijd – ook in Nederland. Tijdens carnaval 2020 is Omroep Brabant gestart met een aantal filmpjes vanuit het Fijnfisjeniecafé, in de maanden daarna hebben studenten van de FHJ in Tilburg zich erover bekommerd. In 2021 wordt TikTok voortgezet, maar er wordt nog nagedacht over de precieze invulling.