Advertenties in nieuwsmedia scoren hoog op vertrouwen

Consumenten hebben veel vertrouwen in de content van kranten en nieuwswebsites. Ook de advertenties in nieuwsmedia scoren hoog op vertrouwen. Dit blijkt uit het nieuwe AdTrust-onderzoek van NewsMediaWorks.

Nieuwsmedia hebben een grote voorsprong op het gebied van vertrouwen. Social media noteren in het onderzoek juist de laagste scores. De advertenties op de social media platforms doen het naar verhouding slecht en vormen de minst vertrouwde content uit het onderzoek.

De online nieuwsplatforms scoren aanzienlijk meer vertrouwen dan zoekmachines en social media platforms. Dat geldt ook voor de reclame die er wordt vertoond.

Het AdTrust-onderzoek ging ook in op de vraag wat nieuwsmedia betrouwbaar maakt. Met een reeks vragen gaven respondenten hun oordeel over de betrouwbaarheid, de accuratesse en de relevantie van media.

De geloofwaardigheid van nieuwsmedia wordt in hun ogen bepaald door de reputatie en de redactionele verantwoordelijkheid van de nieuwsmerken. Respondenten stellen vast dat nieuwsmedia hoge journalistieke standaarden hanteren en dat uitgevers zich aan gedragscodes houden. Bovendien wijzen de respondenten op het reputatieverlies dat nieuwsmedia oplopen als blijkt dat hun content onjuist of misleidend is.

Respondenten beschouwen sociale media als minder betrouwbaar. Zij geven de vele spamberichten, het ontbreken van regels en de niet gecheckte content als verklaringen.

De helft van de respondenten antwoordt dat vertrouwen in een medium van invloed is op de geloofwaardigheid van advertenties. Jongere en vrouwelijke lezers hebben over het algemeen meer vertrouwen in reclame dan mannen.

Bron: NPD Nieuwsmedia

Reclame maken met Omroep Brabant?

Leer ons kennen

over ons

Sámen reclames maken

werkwijze

Diverse mogelijkheden

producten