De TV-reclamemarkt groeit

De tv-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op €567 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Dat meldt marketingorganisatie Screenforce (Ster Reclame, RTL en BrandDeli, Talpa Network en ORN).

De groei zit in alle vormen van tv-reclame: in spot- en non-spotreclame, via het tv-platform als ook via de online videoplatforms van de deelnemende partijen. De bestedingen aan tv-reclame worden zoals gebruikelijk verdeeld tussen spot- en non-spotbestedingen. Non-spot is reclame maken op televisie en radio zonder gebruik te maken van een commercial in een reclameblok. Bij non-spot advertising zijn promotie en het creëren van naamsbekendheid opgenomen in programma’s.

 

De schermtijd is weer toegenomen met 2,7 procent naar 188 minuten in de eerste drie kwartalen van dit jaar.

De tv-reclamemarkt is in de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op €567 miljoen, na aftrek van bureaucommissie. Hiermee is de markt gestegen met 1,0 procent in vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2018. De spotbestedingen groeiden met 1,3 procent en kwamen uit op 508 miljoen. De non-spotbestedingen groeiden met 2,2 procent naar 59 miljoen. Voor beide categorieën geldt dat het grootste deel van deze groei komt uit de online video platforms.

Het TV-toestel wordt in meerdere mate ook gebruikt voor het bekijken van andere content dan die van de TV-zenders. Denk aan videobanden of DVD’s en content van videoplatforms zoals Netflix, Videoland en YouTube. Bij elkaar werd in de eerste drie kwartalen van dit jaar 35 minuten per dag gekeken naar andere video content, verdeeld over de categorieën Video-DVD-HDR en overig. In dezelfde periode in 2018 waren dit nog 31 minuten.

Lees meer hierover: Screenforce