3. Middelen en kanalen kiezen
Er zijn verschillende middelen en kanalen die je kunt inzetten voor een succesvolle employer branding strategie. De website van jouw bedrijf is het belangrijkste kanaal. Je kunt er zelfs voor kiezen om een werken-bij-website te maken. Deze staat volledig in het teken van jouw recruitment. Op een werken-bij-website laat je zien wat jij als werkgever te bieden hebt. Je laat de kernwaarden van jouw organisatie zien en geeft de potentiële kandidaat een extra kijkje in de keuken.
Social media is tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van een succesvolle employer branding strategie. Stel een contentkalender op. Zo zorg je ervoor dat je minimaal één keer per week zichtbaar bent. Het voorkomt dat je ad hoc content plaatst. Aan de andere kant voorkomt een contentkalender overkill op één kanaal.
Het is ook belangrijk om tijd in te ruimen voor nietgeplande content. Denk hierbij aan reacties op social media. Ga het gesprek aan met personen die op jouw content reageren, en versterk de binding met jouw doelgroep.
4. Meet de resultaten
Bij elk goede employer branding campagne hoort testen, meten en evalueren. Dit kun je doen door A/B-tests toe te passen op de content die je via jouw website deelt. Op deze manier zie je welke versie van een vacaturetekst of blogpost de hoogste conversie oplevert.
Bij content op social media zie je hoeveel likes, shares en reacties jouw posts opleveren. Door verschillende soorten posts te delen, krijg je al snel een idee van wat succes garandeert. Varieer ook de dagen en tijdstippen waarop je content deelt.
Externe communicatie is belangrijk, maar wat gebeurt er intern? Ziekteverzuim, aanwezigheid op team-evenementen: al deze zaken geven een beeld van hoe goed jouw employer brand het doet.