Employer branding campagne: zo trek je nieuw talent aan

Het voeren van een employer branding campagne is belangrijker dan ooit. De krapte op de arbeidsmarkt is de laatste jaren tot een hoogtepunt gestegen, waardoor de strijd om nieuw talent groot is. Een goede employer branding strategie kan de doorslag geven om die strijd te winnen. In dit blog lees je wat employer branding is, en geven we tips voor goede employer branding.

employer branding campagne

Wat is employer branding?

Een goed salaris is tegenwoordig niet meer de enige voorwaarde om voor een bedrijf te werken. De moderne werknemer wil terechtkomen op een leuke werkplek waar iedereen zichzelf kan zijn. Met employer branding kun je dat laten zien.

Employer branding verwijst naar het proces, waarbij een organisatie een merkidentiteit creëert en promoot om potentiële werknemers aan te trekken en te behouden. Dit bestaat uit het definiëren van de unieke cultuur, waarden en voordelen van het werken bij de organisatie. Deze verschillende aspecten communiceer je via verschillende kanalen naar het publiek. Onder die kanalen verstaan wij bijvoorbeeld de bedrijfswebsite, sociale media en recruitment evenementen.

Het doel van employer branding is een positief beeld creëren van de organisatie als werkgever, om zo de beste kandidaten aan te trekken en te behouden in een competitieve arbeidsmarkt en klanten van je merk te laten houden.

klanten zullen pas van een bedrijf houden als de werknemers er eerst van houden - Simon Sinek

Hoe zet je een employer branding campagne op?

Het is belangrijk om jouw employer branding campagne goed uit te denken, maar hoe zet je dit op? Goede employer branding begint met het uitdenken van de strategie. Vervolgens zet je medewerkers in als ambassadeurs. Zij weten precies hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Ook kies je de juiste kanalen en middelen om jouw campagne onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Hieronder worden deze stappen verder toegelicht.

1. Begin met de employer branding strategie

Voor je met jouw employer branding campagne start, moet je weten waar je naartoe werkt. Employer branding gaat verder dan de wens om goede mensen aan te trekken. Er is namelijk geen bedrijf dat die wens niet met jullie deelt. Toch kan jouw bedrijf met een gekozen strategie zich onderscheiden van concurrenten, waardoor dat talent voor jouw organisatie kiest.

Een belangrijk aspect van zo’n strategie is het identificeren van jouw doelgroep. In welke vijver wil je vissen om de juiste kandidaat te vinden? Ook sterke online aanwezigheid zorgt er voor dat jij opvalt als toekomstig werkgever. Bijna alle werkzoekenden zoeken tegenwoordig via internet naar potentiële werkgevers, en daar moet jij tussen staan. Online zichtbaarheid creëer je onder meer door een blog te starten, of regelmatig content te delen op sociale media.

2. Medewerkers als ambassadeurs

Weet je waarom jouw huidige medewerkers voor jouw organisatie hebben gekozen? Weet je waarom ze blijven? Is het voor jou duidelijk wat mensen het meest aantrekkelijk aan jou als werkgever vinden?

Op deze vragen wil je het antwoord weten als je een succesvolle employer branding strategie opstelt. De antwoorden op deze vragen vormen samen je waardepropositie: een verzameling waarden waarmee je jouw ideale kandidaten aantrekt.

Treed naar buiten met deze antwoorden op jouw website. Als bedrijf kun je wel vertellen wat voor aantrekkelijke werkplek jullie te bieden hebben. Wanneer dit door tevreden werknemers wordt verteld, komt het authentieker over.

3. Middelen en kanalen kiezen

Er zijn verschillende middelen en kanalen die je kunt inzetten voor een succesvolle employer branding strategie. De website van jouw bedrijf is het belangrijkste kanaal. Je kunt er zelfs voor kiezen om een werken-bij-website te maken. Deze staat volledig in het teken van jouw recruitment. Op een werken-bij-website laat je zien wat jij als werkgever te bieden hebt. Je laat de kernwaarden van jouw organisatie zien en geeft de potentiële kandidaat een extra kijkje in de keuken.

Social media is tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van een succesvolle employer branding strategie. Stel een contentkalender op. Zo zorg je ervoor dat je minimaal één keer per week zichtbaar bent. Het voorkomt dat je ad hoc content plaatst. Aan de andere kant voorkomt een contentkalender overkill op één kanaal.

Het is ook belangrijk om tijd in te ruimen voor nietgeplande content. Denk hierbij aan reacties op social media. Ga het gesprek aan met personen die op jouw content reageren, en versterk de binding met jouw doelgroep.

4. Meet de resultaten

Bij elk goede employer branding campagne hoort testen, meten en evalueren. Dit kun je doen door A/B-tests toe te passen op de content die je via jouw website deelt. Op deze manier zie je welke versie van een vacaturetekst of blogpost de hoogste conversie oplevert.

Bij content op social media zie je hoeveel likes, shares en reacties jouw posts opleveren. Door verschillende soorten posts te delen, krijg je al snel een idee van wat succes garandeert. Varieer ook de dagen en tijdstippen waarop je content deelt.

Externe communicatie is belangrijk, maar wat gebeurt er intern? Ziekteverzuim, aanwezigheid op team-evenementen: al deze zaken geven een beeld van hoe goed jouw employer brand het doet.

strategie voorbeeld

Omroep Brabant als voorbeeld

Een voorbeeld van employer branding is de contentkalender op LinkedIn van Omroep Brabant. Daarmee geven we twee keer per week een ‘kijkje in de keuken’ van onze omroep. We laten bijvoorbeeld zien hoe een dag van de weerman eruit ziet, wat een producer allemaal moet doen en wat de HR-afdeling voor haar medewerkers doet. Door een kijkje in de keuken te laten nemen, krijgen externe partijen inzicht in hoe bij Omroep Brabant iets in zijn werking gaat.

Omroep Brabant heeft ook een eigen werken-bij-website. Deze website is volledig ingericht op recruitment, vacatures en kennisdeling over het bedrijf. Medewerkers vertellen hoe het is om bij Omroep Brabant te werken en de kernwaarden staan prominent weergeven.

Jouw campagne verspreiden bij Omroep Brabant

Je kan zichtbaarheid creëren door eigen uitingen. Om écht aan naamsbekendheid te winnen voor jouw campagne, kun je adverteren bij Omroep Brabant. We hebben meerdere employer branding cases, waar een bedrijf uit Brabant op zoek was naar het juiste talent uit de regio. Met een boodschap op radio of televisie via Omroep Brabant, bereikten zij deze doelgroep.

Deze vorm van verspreiding is interessant voor onmiddellijke naamsbekendheid. Het opbouwen van naamsbekendheid via social media of jouw website gaat in kleinere stapjes. Omroep Brabant heeft met 449.000 tv-kijkers en 243.000 radioluisteraars per dag al een groot bereik opgebouwd, waar jij gebruik van kan maken.

Bouw een sterk werkgeversmerk op

Gebruik daarvoor de kanalen van Omroep Brabant

Ik wil meer informatie ontvangen