Het online consumentengedrag is veranderd door corona

Het corona virus heeft ervoor gezorgd dat het normale leven overhoop is gehaald. Het consumentengedrag in Nederland is in deze periode veranderd. Google heeft onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van de consumenten online.

In de week van 15 maart 2020, kort nadat de ‘intelligent lockdown’ was aangekondigd, namen de zoekopdrachten naar ‘bezorging’ aanzienlijk toe in vergelijking met dezelfde tijd vorig jaar en bleven ze relatief hoog. Bijzondere pieken waren er dan ook te zien in ‘boodschappen bezorgen’, bloemen bezorgen en fitnessapparatuur voor thuis zoals ‘hometrainer’ en ‘weerstandsband’. Maar terwijl deze na een paar weken weer terug naar het normale niveau gingen, is de categorie waar mensen in Nederland nog veel meer van bestellen eten (‘eten bezorgen’).

Aangezien grenzen deels nog gesloten zijn voor vakantiereizen, hebben veel mensen hun vakantie plannen moeten annuleren, wat leidde tot veel zoekopdrachten rond zowel ‘reisverzekering’ als ‘annuleringsverzekering’. In vergelijking met de afgelopen 5 jaar is het aantal vragen over ‘last minute vakanties’, meestal geassocieerd met all-inclusive zonvakanties, aanzienlijk afgenomen. Voor velen wordt het vooruitzicht om nergens heen te kunnen, gecompenseerd door thuis een luxe ervaring te creëren. Van ‘jacuzzi’, ‘buitendouche’, ‘terrasverwarmer’, ‘ligbed’ en ‘bbq’ naar ‘glijbanen’ (glijbaan), tafeltennistafel’ en speeltoestel tuin — een stijgende zoek interesse voor elk van deze producten suggereert dat consumenten in Nederland goed zijn voorbereid voor hun staycations.

Met het losser worden van de lockdown-regels, zijn mensen ook begonnen met het zoeken naar een stacaravan. Nederlanders willen ook graag kamperen, met ‘kamperen in Nederland’ met een veel hogere en eerdere piek dan in voorgaande jaren. En een verrassend hoge zoek interesse in ‘privé sanitair’ suggereert dat mensen die normaal niet zouden gaan kamperen, nu op zoek zijn naar comfortabele manieren om dit te doen. Qua accommodatie zoeken mensen vooral naar ‘camping’ en ‘hotel’, en veel minder naar ‘bed and breakfast’, ‘appartement’ of ‘vakantiehuis’.

Een andere shift in het zoekgedrag laat zien dat Nederlanders steeds meer geïnteresseerd zijn in een ‘huis met tuin’ of ‘huis aan het water’. Of dit zo is omdat ze meer ruimte willen om met hun gezin van het buitenleven te genieten, of omdat ze iets hebben gemist tijdens isolatie; het zou wel eens een blijvende woning trend kunnen zijn.

Aan het begin van de corona crisis gingen Nederlanders enthousiast ‘bakken’ en ‘brood bakken’ en ‘bananenbrood’ waren veel gezocht. Tegelijkertijd daalden de zoekopdrachten naar ‘dieet’ en ‘afvallen’ ver onder het gemiddelde niveau, vergelijkbaar met wat je normaal alleen in december zou zien. Na slechts een paar weken keerden de trends om, waarbij de zoek niveaus weer opliepen tot niveaus vergelijkbaar met januari, wat typisch de jaarlijkse piek is als het gaat om zoekopdrachten rond ‘gezond eten’.

Bron: Dutchcowboys

Naast het feit dat consumenten bewust online zoeken naar bepaalde producten, kunt u met uw reclameboodschap via de onlinekanalen van Omroep Brabant de consument bereiken. Zodat ze het eerst aan ú denken als ze tot aankoop over willen gaan. En wist jij dat er dagelijks 526.000 bezoeken op onze website en apps zijn?