Met het losser worden van de lockdown-regels, zijn mensen ook begonnen met het zoeken naar een stacaravan. Nederlanders willen ook graag kamperen, met ‘kamperen in Nederland’ met een veel hogere en eerdere piek dan in voorgaande jaren. En een verrassend hoge zoek interesse in ‘privé sanitair’ suggereert dat mensen die normaal niet zouden gaan kamperen, nu op zoek zijn naar comfortabele manieren om dit te doen. Qua accommodatie zoeken mensen vooral naar ‘camping’ en ‘hotel’, en veel minder naar ‘bed and breakfast’, ‘appartement’ of ‘vakantiehuis’.
Een andere shift in het zoekgedrag laat zien dat Nederlanders steeds meer geïnteresseerd zijn in een ‘huis met tuin’ of ‘huis aan het water’. Of dit zo is omdat ze meer ruimte willen om met hun gezin van het buitenleven te genieten, of omdat ze iets hebben gemist tijdens isolatie; het zou wel eens een blijvende woning trend kunnen zijn.
Aan het begin van de corona crisis gingen Nederlanders enthousiast ‘bakken’ en ‘brood bakken’ en ‘bananenbrood’ waren veel gezocht. Tegelijkertijd daalden de zoekopdrachten naar ‘dieet’ en ‘afvallen’ ver onder het gemiddelde niveau, vergelijkbaar met wat je normaal alleen in december zou zien. Na slechts een paar weken keerden de trends om, waarbij de zoek niveaus weer opliepen tot niveaus vergelijkbaar met januari, wat typisch de jaarlijkse piek is als het gaat om zoekopdrachten rond ‘gezond eten’.
Bron: Dutchcowboys