Het nieuwsgebruik is sinds 2018 stabiel en de interesse in algemeen nieuws is in Nederland hoog. Ongeveer 58 procent van de Nederlanders geeft aan in nieuws geïnteresseerd te zijn. Televisie is het mediumtype dat voor algemeen nieuws het meest wordt gebruikt, online nieuws van redactionele media staat op de tweede plek, en sociale media staan nog voor radio en print op plek drie.
Van de Nederlanders is 44 procent geïnteresseerd in lokaal nieuws. Naarmate Nederlanders jonger zijn, neemt de interesse af. In de jongste groep zijn meer mensen niet dan wel in lokaal nieuws geïnteresseerd. In de doelgroep 18 tot 24 jaar is meer dan de helft in algemeen nieuws geïnteresseerd, een kwart in lokaal nieuws. In de oudste doelgroep 55+ is 62 procent geïnteresseerd in algemeen nieuws en 55 procent in lokaal nieuws. Als het vertrouwen in regionale dagbladen representatief is voor het vertrouwen in lokaal en regionaal nieuws in het algemeen, dan is het vertrouwen in regionaal nieuws zeer hoog. Ook jongeren die niet in lokaal nieuws geïnteresseerd zijn, hebben veel vertrouwen in het nieuws van regionale media.