2020 kijkcijfers TV in beeld: 7% groei kijktijd, nieuws en actualiteiten sterkste stijger [download]

Jij en anderen hebben in 2020 in Nederland 7% meer tv gekeken dan in 2019. Uit de kijkcijfers TV blijkt dat de schermtijd nog nooit zo hoog lag als in het afgelopen jaar. Dat kwam voor een groot deel door corona: er is vooral na de eerste lockdown meer gekeken. Het Screenforce TV Jaarrapport 2020 maakt ook duidelijk dat de sterkst stijgende categorie ‘Nieuws & Actualiteiten’ is. Hét domein van Omroep Brabant.

Screenforce-onderzoek kijkcijfers TV: bewegen als een tol door het TV-landschap

Naast de ‘gewone’ TV-zenders keken we ook naar content van Video On Demand (VOD) platforms als Netflix, YouTube, Videoland, Disney+ en Amazon Prime. Omroep Brabant heeft ook een plek in het VOD-domein. Naast de ‘traditionele’ TV-aanbieders, zoals Ziggo en KPN, streamen we bijvoorbeeld op NLZIET. Op YouTube hebben we een eigen kanaal, waar programma’s terug te kijken zijn.

Nieuws & Actualiteiten maken grootste groei door

In 2020 werd in Nederland het meest gekeken naar non-fictie. Denk aan lifestyle-, reis-, gezondheids-, hulp- en woonprogramma’s. De sterkst stijgende categorie volgens het TV-onderzoek was ‘Nieuws & Actualiteiten’, niet verrassend in coronajaar 2020.

Omroep Brabant zag tijdens de uitbraak van corona het TV-bereik van met name Brabant Nieuws flink stijgen. Het bewijst dat nieuws en actualiteiten op televisie, in tijden van grote gebeurtenissen, nog steeds erg goed bekeken wordt.

Evenementen van invloed op kijkcijfers TV in 2021

Voor TV-adverteerders wordt 2021 een interessant jaar met grote evenementen. Deze kluisteren de Nederlanders aan de buis. Zo staan het EK-voetbal en de Olympische Spelen in Tokyo voor de deur. In eigen land vindt het Songfestival en de Formule 1 in Zandvoort plaats.

Advertentiebesteding kent stijgers en dalers

Wat de bestedingen van advertenties per branche betreft heeft de retailbranche in 2020 haar nummer 1 positie verstevigd. Het Screenforce-onderzoek laat zien dat er een groei was van 4%, waar de markt op zichzelf met 6% daalde. Andere opvallende stijgers zijn aan corona gerelateerd.

De overheid besteedde fors meer geld aan voorlichtingscampagnes, Telecom en ICT deden dat ook, mede doordat de vraag naar data is toegenomen door het thuiswerken. De medische branche investeerde ook meer in adverteren. Dat kwam door de grotere behoefte aan vitaminen.

De grootste dalers waren de branches Transport, Mode, Horeca, Toerisme en Recreatie.

De dalers van vorig jaar zijn naar verwachting de stijgers van dit jaar. Zodra de coronamaatregelen versoepelen, dan willen met name de Horeca, Toerisme & Recreatie en Mode van zich laten horen. Het publiek mag weten dat jouw winkel of terras weer open is.

Omroep Brabant trekt veel TV-kijkers van 50 jaar en ouder. We brengen naast nieuws en actualiteiten ook de nodige non-fictie. Bijvoorbeeld met programma’s als Brabants Buske en Hart voor Muziek.

Doelgroepdenken bij televisie kijken

De meeste adverteerders richten zich op TV-kijkers uit de (ruime) leeftijdsgroep 25-59 jaar. Deze groep kijkt dagelijks ongeveer 3 uur en een kwartier naar televisie. Het heeft een hoog besteedbaar inkomen. Er is een leeftijdsgroep die nóg meer TV kijkt en ook nog eens een hoger besteedbaar inkomen heeft: de 65-plussers. Zij kijken maar liefst 5.5 uur (!) per dag naar de televisie.

De kracht van televisie kijken; linear of on demand

Omroep Brabant heeft online een groot bereik en een stevige positie met een eigen app, website, en televisiecontent op NLZIET en YouTube. Je kijkt via live streaming, of via uitzending gemist, het laatste Brabantse nieuws en de actualiteiten. Zowel op je TV, smartphone als tablet. De grote koopkrachtige kijkersgroep is interessant voor adverteerders.

Direct meer weten?

Download de TV-kijkcijfers over 2020 uit het Screenforce-onderzoek