NMO onderzoek uitgelegd: zo worden kijk-, luister- en bereikcijfers gemeten voor radio, tv en online

Om het succes van radio, tv en online content nauwkeurig te beoordelen wordt er via meerdere manieren data gemeten. Het NMO onderzoek speelt hierin een belangrijke rol.

NMO zet diverse onderzoekspanels en hybride steekproefmethoden in, om een representatief beeld te krijgen van het Nederlandse mediagebruik. Door continu data te verzamelen via voornamelijk elektronische middelen als de smartphone of een tablet, biedt NMO inzicht in hoe, wanneer en waar consumenten media consumeren.

In dit blog wordt het Nationaal Media Onderzoek uitgelegd.

nmo onderzoek

Houvast

Data is voor omroepen, adverteerders en contentmakers een houvast om te zien of een programma of online artikel werkt of juist niet. Tv- programma’s vallen of staan met kijkcijfers. Voor radioshows zijn luistercijfers een belangrijke factor. Websites en apps passen hun strategie aan op basis van online cijfers. Elk jaar worden deze cijfers uit het NMO onderzoek nog preciezer in beeld gebracht, en daar worden verschillende bronnen en technieken voor gebruikt.

De prestaties van websites en apps

Volgens het CBS heeft 99% van de mensen in ons land toegang tot internet, bijna iedereen dus. Met een website of app kun je daarom veel mensen bereiken. Dat is een belangrijk voordeel aan online. Een ander voordeel aan een doelgroep bereiken via online, is de meetbaarheid van campagnes. Met behulp van programma’s kun je ook online verkeer meten en precies zien hoeveel mensen op jouw campagne klikken en wie er overgaan tot aankoop. Informatie die zeer waardevol is voor marketeers.

De Focal Meter in je meterkast

Om een representatief beeld te krijgen van het internetgebruik in Nederland, gebruikt het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de Focal Meter. Dit is een meter die zich bevindt in de meterkast van de huishoudens die meedoen aan het onderzoek.

Deze Focal Meter registreert via het wifinetwerk al het internetgebruik van een deelnemer. Aan dit panel doen 1850 huishoudens mee, die als representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking gelden. Uit deze data wordt door NMO Online verschillende analyses gemaakt die het internetgebruik in Nederland duidelijk weergeven.

Media aanbieders meten ‘pageviews’

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) slaat wegens privacyredenen niet al het internetverkeer op. Het onderzoeksbureau beperkt zich tot een afgesproken aanbod aan media aanbieders.

Om de pageviews (aantal keer dat een online pagina is bekeken) van media aanbieders te meten, voegen de websites van onder andere RPO, NPO, RTL, DPG en Mediahuis een stukje code toe. Dit noemen we een tag.

Met deze tag meten apps en websites het aantal bezoekers op een pagina. Deze data wordt samengevoegd met de online data van de Focal Meter, waardoor je een nog uitgebreider overzicht krijgt van het internetgebruik.

MediaCell+ app

We internetten tegenwoordig veel buitenshuis en dus buiten ons eigen wifinetwerk. Daar houdt het meten via de Focal Meter op. Om het internetgebruik buiten het eigen netwerk te meten, wordt de MediaCell+ app op de smartphone van een panellid geïnstalleerd. Deze app brengt het internetgebruik via de mobiele telefoon zorgvuldig in beeld.

doelstelling
uitzenden-op-tv

Kijkcijfers van televisieprogramma’s, spots en zenders

Als er één aspect van het consumeren van media de laatste jaren een flinke verandering heeft ondergaan, is het wel ons kijkgedrag. Waar we voorheen met z’n allen voor de buis zaten en lineair naar tv keken, kijken we onze programma’s tegenwoordig vaak on demand.

De oude manier van kijkcijfers meten was niet meer representatief, omdat de data van uitgesteld kijken niet werd meegenomen. Sinds 2023 wordt er daarom gebruik gemaakt van het vernieuwde kijkonderzoek.

People Meter 7

Het speerpunt rondom het nieuwe kijkonderzoek is de People Meter 7. Dit is een kijkmeter in de vorm van een tablet. De People Meter 7 is gekoppeld aan het televisiescherm en alle randapparaten, en registreert het kijkgedrag van respondenten op basis van audiomatching.

Dat werkt eigenlijk hetzelfde als Shazam. De meter vangt audio op en daar wordt een specifieke code van gemaakt. Deze code wordt vervolgens gelinkt aan een uitzending en zo weet de People Meter 7 welk programma geconsumeerd wordt.

Online videoconsumptie via de Focal Meter

In de tweede stap van het onderzoek naar hoe mensen tv kijken, wordt opnieuw de Focal Meter gebruikt. De Focal Meter houdt bij wat mensen online kijken en hoe ze media gebruiken op hun smart TV’s, tablets, smartphones en computers.

Dit doet het alleen voor bepaalde plekken waar je video’s kunt kijken. Denk aan tv-zenders, diensten waar je video’s op aanvraag kunt kijken en apps van tv-bedrijven, internetproviders en websites waar je video’s kunt delen.

NMO luisteronderzoek

Radio speelt nog steeds een belangrijke rol in ons mediagebruik. Om erachter te komen naar welke radiostations de Nederlander luistert, is het Stichting Nationaal Luister Onderzoek in het leven geroepen. Via verschillende manieren worden representatieve luistercijfers in kaart gebracht.

De MediaCell+ app luistert

De MediaCell+ app wordt niet alleen gebruikt om de bereikcijfers van websites en apps te meten. Ook voor Stichting Nationaal Luister Onderzoek wordt deze app gebruikt. De app heeft dezelfde audiomatching techniek als de People Meter 7. Hierdoor ‘hoort’ de app naar welk radiostation een panellid luistert en deze data wordt meegenomen in het onderzoek.

Jongeren doen het anders

De MediaCell+ app mag niet gebruikt worden voor een panel dat bestaat uit 13 tot 17 jarigen. Dat heeft Apple met haar nieuwe richtlijnen bepaald. Daarom is er voor deze doelgroep een andere meetmethode ontwikkeld: de E-diary. Dit is een online dagboek waarin de respondent per kwartier aangeeft naar welke zender er wordt geluisterd.

Zo wordt print gemeten

Ook het bereik van printmedia wordt door het Nationaal Media Onderzoek (NMO) gemeten. Voor dit onderzoek worden ongeveer 100 magazines en meer dan 200 kranten onder de loep genomen. Dat gebeurt via twee methodes.

Hybride steekproef

Anders dan het panelgebaseerde NMO Kijk- en Luisteronderzoek, gebruikt NMO Lezen een hybride steekproefmethode met 17.000 deelneme. Dit onderzoek, dat het hele jaar doorloopt, verzamelt data via online vragenlijsten en persoonlijke interviews.

Interviews

Het printbereiksonderzoek streeft ernaar om elk huishouden in Nederland een gelijke kans te geven om deel te nemen aan de steekproef. Ook huishoudens waarin Nederlanders met een migratieachtergrond wonen. De ervaring leert dat deze groep minder actief respons geeft op de steekproef. Vandaar dat er met face-to-face interviews gewerkt wordt om Nederlanders met een migratieachtergrond mee te nemen in het onderzoek.

Crossmediaal: inzicht in combinaties

Het NMO onderzoek geeft inzicht in hoe mensen verschillende soorten media gebruiken, zoals tv, radio en online. Dit noemen we crossmediaal. Dit is handig, omdat het laat zien welke combinatie van media het beste werkt om mensen te bereiken.

Bedrijven die reclame maken kunnen zien waar hun commercials het beste bekeken of gehoord worden, en of mensen liever online zijn of offline media gebruiken. Dit helpt ze om slim te kiezen waar ze hun reclamegeld aan uitgeven. Zo zorgen de bedrijven ervoor dat hun boodschap bij de juiste mensen terechtkomt.

Veel kijkers, lezers en luisteraars bereiken?

Het grote bereik van Omroep Brabant helpt