De prestaties van websites en apps
Volgens het CBS heeft 99% van de mensen in ons land toegang tot internet, bijna iedereen dus. Met een website of app kun je daarom veel mensen bereiken. Dat is een belangrijk voordeel aan online. Een ander voordeel aan een doelgroep bereiken via online, is de meetbaarheid van campagnes. Met behulp van programma’s kun je ook online verkeer meten en precies zien hoeveel mensen op jouw campagne klikken en wie er overgaan tot aankoop. Informatie die zeer waardevol is voor marketeers.
De Focal Meter in je meterkast
Om een representatief beeld te krijgen van het internetgebruik in Nederland, gebruikt het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de Focal Meter. Dit is een meter die zich bevindt in de meterkast van de huishoudens die meedoen aan het onderzoek.
Deze Focal Meter registreert via het wifinetwerk al het internetgebruik van een deelnemer. Aan dit panel doen 1850 huishoudens mee, die als representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking gelden. Uit deze data wordt door NMO Online verschillende analyses gemaakt die het internetgebruik in Nederland duidelijk weergeven.
Media aanbieders meten ‘pageviews’
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) slaat wegens privacyredenen niet al het internetverkeer op. Het onderzoeksbureau beperkt zich tot een afgesproken aanbod aan media aanbieders.
Om de pageviews (aantal keer dat een online pagina is bekeken) van media aanbieders te meten, voegen de websites van onder andere RPO, NPO, RTL, DPG en Mediahuis een stukje code toe. Dit noemen we een tag.
Met deze tag meten apps en websites het aantal bezoekers op een pagina. Deze data wordt samengevoegd met de online data van de Focal Meter, waardoor je een nog uitgebreider overzicht krijgt van het internetgebruik.