De 6 belangrijkste reclame trends voor 2025

2025 laat niet lang meer op zich wachten en dus blikken we alvast vooruit. Net als vorig jaar vertellen we jullie middels dit blog waar jij in 2025 rekening mee moet houden. Welke reclame trends worden verwacht? En welke trends zijn juist in 2024 gestrand?

reclame trends 2025

6 reclame trends voor het nieuwe jaar

Vorig jaar zagen we dat AI, streamingsdiensten en adverteren rondom podcasts enorm populair waren binnen (online) advertising. Maar wat vandaag trending is, kan in de wereld van reclame morgen alweer achterhaald. Ook in 2025 worden er weer veel nieuwe ontwikkelingen verwacht.

1. Hypergepersonaliseerde campagnes

Hypergepersonaliseerde campagnes zijn marketingcampagnes die gebruikmaken van data-analyse, kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning om uiterst gerichte en gepersonaliseerde advertenties te creëren voor individuele consumenten. In plaats van een brede doelgroep aan te spreken, richten deze campagnes zich op de behoeften, voorkeuren en gedragingen van één persoon. Dit zorgt voor een zeer relevante en persoonlijke ervaring.

Stel, je bekijkt de Roeptoeter op ikbeneenbrabander.nl, voegt het toe aan je winkelwagen maar rekent niet af. Een paar uur later ontvang je een e-mail met jouw naam, een afbeelding van de Brabantsjaal en een boodschap: ‘Hoi [Voornaam], je Brabantsjaal wacht op je! Bestel vandaag nog met gratis verzending.’ Als je nog steeds niet koopt, krijg je via de app een pushmelding: ‘Speciaal voor jou: 15% korting op jouw Brabantsjaal!’ Dit is een hypergepersonaliseerde campagne, waarbij jouw gedrag en voorkeuren worden gebruikt om je op maat gemaakte, relevante aanbiedingen te sturen via meerdere kanalen.

2. Video’s zonder automatisch geluid

In 2025 gaan we steeds vaker video’s zien die zonder automatisch geluid starten. Waarom? Omdat mensen scrollen op hun telefoon terwijl ze in de trein zitten, op werk een snelle pauze pakken of gewoon niet willen dat een video meteen hun oren overneemt. Door geluid uit te zetten, hebben kijkers zelf de controle: klikken ze op play, dan zijn ze ook echt geïnteresseerd.

Merken spelen hier slim op in met ondertiteling en opvallende visuals die meteen de aandacht trekken. Zo kunnen ze alsnog een verhaal vertellen zonder dat je een koptelefoon hoeft te pakken.

3. Artificial Intelligence is niet álles

Natuurlijk was 2024 de definitieve doorbraak van kunstmatige intelligentie, machine learning, augmented reality en virtual reality. Maar in 2025 gaan merken ontdekken dat niet álles via AI hoeft. Soms maakt een persoonlijke touch juist het verschil.

Uit onderzoek van Teads blijkt namelijk dat 75% van de consumenten graag authentieke, menselijke boodschappen hoort en ziet. Hoewel het voor bedrijven aantrekkelijk en efficiënt is om alles door kunstmatige intelligentie te laten creëeren, is de menselijke touch dus nog steeds belangrijk.

Spreek een media adviseur

De nieuwste trends verwerken in jouw reclame strategie maar weet je niet waar te beginnen? Ga in gesprek met onze ervaren media adviseurs. Zij helpen je deze trends in te passen rondom jouw strategie.

Media Adviseur

4. Kort, korter, kortst

Met de nog steeds groeiende populariteit en huidige status van social media komt deze trend natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Het is algemeen bekend dat de aandachtspanne van de mens niet meer zo groot is als een aantal decennia geleden. Visuele content op TikTok, Instagram Reels en Youtube Shorts is vaak niet langer dan een aantal seconden.

Uit onderzoek van Innervate blijkt dat ruim 25% van de volwassenen een video na 10 seconden weg klikt. Het is daarom voor adverteerders een uitdaging om hun boodschap binnen die eerste 10 seconden over te brengen. Of weet je de kijker dusdanig te boeien dat diegene toch langer blijft hangen?

5. Minder ‘koop nu’, meer community-building

In 2025 draait reclame steeds minder om directe verkoop en meer om het bouwen van een sterke community. Consumenten willen zich niet aangesproken voelen als ‘targets’, maar als waardevolle leden van een groep die gedeelde interesses heeft. Merken zetten daarom in op langdurige relaties door authentieke content, exclusieve evenementen en platforms waar klanten met elkaar in gesprek kunnen.

Denk aan forums, sociale media-groepen of speciale apps. Community-building zorgt ook voor organische groei: klanten worden ambassadeurs die het merk uit zichzelf promoten. Het draait om verbinding, niet alleen om verkoop.

user generated content

6. Samenwerkingen met nano- en micro-influencers

Steeds vaker werken merken samen met kleinere, lokale influencers. Een influencer met maar 5.000 volgers heeft misschien geen groot bereik, maar haar volgers zijn wel super betrokken. In 2025 gaan bedrijven op zoek naar dit soort samenwerkingen om op een authentieke manier hun boodschap te verspreiden. Je ziet dan bijvoorbeeld een micro-influencer die haar favoriete Tilburgse koffietent aanprijst, wat veel geloofwaardiger overkomt dan een grote beroemdheid.

Hoe nu verder?

Kom erachter hoe je de nieuwste trends het beste kan toepassen.

Meer info aanvragen