Resultaat 3: Meeste commercials hebben een positief verkoopeffect op TV.
Er is ook geanalyseerd wat de resultaten zijn van reclamevideos die het qua effect score goed doen op het gebied van aandacht, herinnering en STAS. De zogeheten ‘high performing ads’. Sommige adverteerders denken dat je met een hele goede creatieve videoreclame toch nog hoog kunt scoren qua aandacht op social media.
De ‘overall STAS’ in de afbeelding hiernaast is het gemiddelde van alle geteste videoreclames. Soms scoort een reclame een lagere index dan 100 (als de groep ‘exposed’ minder vaak het product koopt dan de groep ‘not exposed’) en soms een hogere index dan 100 (vice versa). Voor TV is deze score gemiddeld 129 en voor Facebook 100. Dus gemiddeld genomen hebben de geteste videoreclames op Facebook geen positief verkoopeffect.
Maar wat zie je als alleen de goede reclames, de reclames die wel een positief effect op de verkoop hebben (index groter dan baseline = 100) analyseert? Ten eerste dat het aantal reclames dat bij TV een index boven de 100 scoort groter (10) is dan bij Facebook (7). Deze goed scorende reclames laten dan ook bij Facebook gemiddeld een positief verkoop effect zien (18 boven de index = 118) maar dat verkoopeffect is een stuk lager dan bij de reclames met een positief verkoopeffect bij TV (68 boven de index = 168). Kijken we dan alleen naar de ‘high performing ads’ binnen de TV-reclames met een verkoopeffect hoger dan 100 dan zien we ook daar dezelfde verhouding. Bij Facebook een gemiddeld positief verkoop effect (19 boven de index = 119) maar dat is een stuk lager dan bij TV (68 boven de index = 167). De conclusie ia dat goede creatieve videoreclames inderdaad een positief verkoopeffect hebben op ieder platform maar de hoogte van dat effect verschilt wel per platform.
Meer informatie over dit onderzoek vind je op www.screenforce.nl