Tips na corona: winkelen stimuleren en naamsbekendheid vergroten

Als ondernemer wil je na de corona lockdown weer vol in de picture komen en klanten stimuleren om bij jou te winkelen. Je staat te popelen om weer aan de slag te gaan. Hoe bereik je jouw doelgroep? Hoe beïnvloed je lokaal of regionaal hun koopgedrag? Feit is dat ons media- en consumptiegedrag door de crisistijd op veel fronten flink is veranderd. Door je naamsbekendheid te vergroten maak je van de ‘heropening’ van jouw winkel een feest.

Winkelen na corona stimuleer je door je naamsbekendheid te vergroten. Hoe? Speel in op het veranderde koopgedrag met de juiste boodschap.

De coronamaatregelen versoepelen, maar dat neemt niet weg dat de impact van corona flink is. We bingewatchen niet alleen onze favoriete series op Netflix, in Nederland is vorig jaar 7% meer televisie gekeken dan in 2019. We lezen veel meer nieuws, we gebruiken social media zo’n 26% meer en WhatsApp groeide het sterkst van alle kanalen, met 34% gemiddeld.

Dan is er nog de enorme spurt in het online winkelen. De online omzet is vorig jaar met 55% toegenomen. Het aantal webshops verdubbelde, maar het aantal fysieke winkels neemt al langere tijd geleidelijk af. Online winkelen is een doorn in het oog van de fysieke winkels.

In dit artikel delen we daarom 3 tips om de bekendheid en de zichtbaarheid van jouw winkel te laten groeien. Dat kan online, maar ook offline. Prikkel je klanten om ze weer snel in jouw zaak te krijgen. Oh ja, er zijn ook nog 2 bonustips.

Naamsbekendheid vergroten bij het winkelend publiek

Tip 1
Context bij naamsbekendheid vergroten

Hoe je ook aan je naamsbekendheid werkt, feit blijft dat ons koopgedrag altijd een diepere motivator heeft. Dat kan een angst zijn waarop je inspeelt, maar ook een positief signaal. Reclame doet zijn werk goed in het automatische emotionele onderbewuste brein.

Zeker na corona staan we onbewust open voor geruststellende of probleemoplossende boodschappen. Voorzie daarom jouw boodschap na corona van de context ‘hoop’. Dit gaat hand in hand met ‘vertrouwen’, een andere positieve emotie die jouw merk versterkt.

Online banners, radioreclame en een TV commercial zijn als mediamix effectief bij het uitvergroten van de context van jouw boodschap. Het helpt de naamsbekendheid van jouw winkel te vergroten, en deze middelen hebben een groot bereik.

Tip 2
Winkelen stimuleren: inspelen op de ‘P’ en het koopgedrag

Waar het in de beginperiode van corona in 2020 niet handig was om winkelgedrag te stimuleren, is het dat nu juist wél. De coronamaatregelen versoepelen, het weer verbetert, we willen er meer op uit en hebben graag fysieke producten in onze handen.

Communiceren met jouw winkelbezoekers valt onder de ‘P’ van ‘Plaats’ in de marketingmix. Toen corona net opkwam was online vooral de plaats voor het overbrengen van jouw boodschap. Aangezien de winkels weer open zijn is de ‘P’ ook weer fysiek.

Je trekt het winkelend publiek naar jouw zaak door crossmediaal te communiceren. Dat kan bijvoorbeeld op radio, televisie en online. Vergeet ook magazines en outdoor reclame niet. Je kiest uit al die kanalen de juiste voor jouw doelgroep, én maakt daar een slimme mediamix van.

Verplaats je in de veranderende behoeftes van jouw doelgroep. Weet jij hoe jij daar als winkel het beste op in kan spelen? Deze behoeftes bepalen de frequentie en inhoud van jouw positieve boodschap en reclamecampagne. Natuurlijk vanuit de context ‘hoop’ en ‘vertrouwen’. Met online banners, ondersteund met een commercial op radio en TV, bereik je ontzettend veel mensen.

Een groot bereik is bij het vergroten van jouw naamsbekendheid de sleutel. De ontvangers zien of horen jouw boodschap meerdere keren in een vooraf vastgestelde tijdsperiode. Herhaling werkt door in ons automatische emotionele onderbewuste brein.

Winkels zijn weer open, stimuleer lokaal kopen

Tip 3
Lokaal kopen in veranderende winkelstraten

Een ontwikkeling die gaande is: het aanbod in de winkelstraat verschuift van artikelen die je gebruikt (kleding, elektronica, servies, tandenborstels, etc.) naar artikelen die je verbruikt (zeep, drinkwater, pleisters, medicijnen, etc). Het straatbeeld wordt daarnaast meer divers. Winkels veranderen in kleinschalige werkplekken en locaties met sociale functies.

We zijn door corona meer gewend aan thuiswerken en schieten in de pauze snel even een winkelgebied in. Dit is een grote kans voor jou als lokale ondernemer en winkelier. Als je in het geheugen zit van jouw klant (top of mind bent), dan zal hij/zij sneller bij jou binnen springen.

Iemand die thuiswerkt heeft al snel de radio aan staan, leest even online het nieuws of bekijkt het op televisie. Als je dan op die kanalen te horen en te zien bent, dan stimuleert dat het lokaal kopen in jouw winkel.

Feest van de heropening

Het moment is daar, jouw reclamecampagne heeft een aantal weken gedraaid en je ziet het aantal bezoekers in je winkel toenemen. Dat mag worden gevierd! Één ding is duidelijk: het is ontzettend belangrijk om zichtbaar te worden, maar ook te blijven. Naamsbekendheid bouw je namelijk continu op. Je wilt niet dat de bezoekersstroom weer terugloopt.

Adverteren in Brabant, of lokaal in steden als bijvoorbeeld Breda, Den Bosch, Tilburg en Bergen op zoom, doe je dus continu. Je campagne heeft daarbij een groot bereik nodig. Alleen daarmee houd je de stroom van klanten op gang. Waar is jouw winkel eigenlijk gevestigd?

Na de heropening van je winkel zijn er ook bezoekers die niets kopen. We delen nog een paar slimme bonustips om deze bezoekers in jou jouw winkel terug te krijgen.

Je hebt de bezoeker direct weer in de winkel

Bonustip 1
De kracht van de weggever

Een extra stimulans om ervoor te zorgen dat niet kopende vertrekkende bezoekers bij een volgend bezoek wél iets kopen, is…een weggevertje. Vraag vlak voor het weggaan om de naam en het e-mailadres en bied ze in ruil een klein cadeautje. Nederlanders zijn gek op kortingen of op cadeautjes.

Door dit consequent te doen werf je meerdere mailadressen per dag, om in contact te blijven met een aantrekkelijke aanbieding. Vaak koopt 25-50% van deze mailontvangers alsnog in jouw winkel. Ze denken ook nog eens positief terug aan dat leuk cadeautje en jouw winkel.

Bonustip 2
De kortingsbon lonkt

Een ander idee: zet een opvallend bord bij de uitgang met een hele aantrekkelijke kortingsbon. Deze ontvangt de bezoeker digitaal na het achterlaten van naam en e-mailadres. Men stopt het ingevulde papiertje in een leuke spaarpot.

Het inleveren bij de kassa van de contactgegevens, in ruil voor de fysieke kortingsbon, is ook een slimme optie. Je hebt de bezoeker direct weer in de winkel.

Succesverhalen

Kan het succes van anderen jou overtuigen om aan je naamsbekendheid van jouw winkel te werken, nu die na de corona lockdown weer (gedeeltelijk) open is? We hebben een aantal cases van onze relaties voor je op een rij gezet. Die geven een goed beeld van wat reclamecampagnes jou kunnen bieden.

Voorbeelden van succesvolle reclame

Van “20% meer klanten” tot “toename naamsbekendheid met 10%”