Tip 2
Winkelen stimuleren: inspelen op de ‘P’ en het koopgedrag
Waar het in de beginperiode van corona in 2020 niet handig was om winkelgedrag te stimuleren, is het dat nu juist wél. De coronamaatregelen versoepelen, het weer verbetert, we willen er meer op uit en hebben graag fysieke producten in onze handen.
Communiceren met jouw winkelbezoekers valt onder de ‘P’ van ‘Plaats’ in de marketingmix. Toen corona net opkwam was online vooral de plaats voor het overbrengen van jouw boodschap. Aangezien de winkels weer open zijn is de ‘P’ ook weer fysiek.
Je trekt het winkelend publiek naar jouw zaak door crossmediaal te communiceren. Dat kan bijvoorbeeld op radio, televisie en online. Vergeet ook magazines en outdoor reclame niet. Je kiest uit al die kanalen de juiste voor jouw doelgroep, én maakt daar een slimme mediamix van.
Verplaats je in de veranderende behoeftes van jouw doelgroep. Weet jij hoe jij daar als winkel het beste op in kan spelen? Deze behoeftes bepalen de frequentie en inhoud van jouw positieve boodschap en reclamecampagne. Natuurlijk vanuit de context ‘hoop’ en ‘vertrouwen’. Met online banners, ondersteund met een commercial op radio en TV, bereik je ontzettend veel mensen.
Een groot bereik is bij het vergroten van jouw naamsbekendheid de sleutel. De ontvangers zien of horen jouw boodschap meerdere keren in een vooraf vastgestelde tijdsperiode. Herhaling werkt door in ons automatische emotionele onderbewuste brein.