Cookieless, wat betekent het voor jouw reclamecampagne

Cookieless heeft zijn intrede gedaan en dat zorgt voor een flinke transitie in de digitale wereld. Waar met de komst van cookies alle bezoekers nog goed werden doorgemeten in tools, zoals Google Analytics, wordt dat vanaf 2023 een stuk moeilijker gemaakt. Op deze pagina lees je waarom de cookieless era begonnen is en wat dat voor gevolgen heeft voor jouw reclamecampagne.

Ontdek de mogelijkheden

cookieless-era

Wat zijn cookies?

Cookies zijn gegevensbestanden die worden gebruikt om activiteiten van bezoekers op een website te analyseren. Deze gebruikersinformatie wordt vervolgens opgeslagen, waardoor websites bij een volgende bezoek van de klant, hun aanbod kunnen aanpassen op de klant en gericht kunnen communiceren.

Voor de website is deze data met het oog op commerciële doeleinden heel belangrijk, maar de klant plukt er ook vruchten van. Het verhoogt het gebruiksgemak, omdat de website al min of meer weet waar jouw interesses liggen.

In 2012 werd de ‘cookiewet’ in het leven geroepen. Vanaf dat jaar moeten websites vooraf aan de bezoeker toestemming vragen voor de cookies. Een nadeel hiervan is dat wanneer de bezoeker geen toestemming geeft voor de cookies, de website slechts beperkt inzicht krijgt in de data die cookies leveren. Met de invoering van deze wet ging een hoop data dus al verloren. Nu de cookieless era gelanceerd wordt, zal het verlies van data alleen maar groter worden. Al wordt er wel naar oplossingen gezocht, en zelfs gevonden. Daarover later meer.

Hiervoor heb je ze nodig?

Cookies kun je verdelen in twee belangrijke categorieën. De first party cookies en de third party cookies. Er bestaat ook zoiets als second party cookies, maar dat is voor dit blog niet interessant.

Laten we beginnen met de first party data. Dit is informatie die je, wanneer de bezoeker toestemming geeft, rechtstreeks van bezoekers verzamelt via je website of app. Deze cookies dragen bij aan het gebruiksgemak. Wanneer dezelfde bezoeker een week later weer op jouw website terechtkomt, weet je al waar zijn of haar interesses liggen en kun je hier op inspelen.

De first party data zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat de website de gebruikersnaam en wachtwoord van de gebruiker onthoudt en wat deze in het digitale winkelmandje had liggen. Dit type cookie verdwijnt niet.

Daarnaast heb je nog de third party cookie. Deze is vooral interessant voor de marketeers. Third party data wordt namelijk verzameld door externe bronnen, zoals Google en Facebook. Wanneer jij op Facebook op een advertentie klikt van een winterjas, maar deze niet besluit te kopen, is de kans groot dat je diezelfde advertentie op een andere site terugziet. Dit is natuurlijk geen toeval.

De third party cookies zorgen ervoor dat de website weet dat jij interesse hebt in die winterjas. Marketeers gebruiken deze data om zich op hun doelgroep te richten. Na lancering van de cookieless era verdwijnt dit type cookie.

Wat gaat er veranderen?

‘Een van de grootste veranderingen in het digitale landschap tot nu toe.’ Zo wordt de aankomende cookieless era omschreven door experts over de hele wereld. Wat gaat er dan precies veranderen? De bekende browsers Safari en Firefox blokkeren uit zichzelf al third party cookies uit externe bronnen. Vanaf 2023 moet ook Google Chrome aan de cookieless era geloven. Deze browser heeft een marktaandeel van ruim 60% en is de meest gebruikte van Nederland.

Voorheen werd de verzamelde data in Google Analytics inzichtelijk gemaakt. Informatie als bezoekersaantallen, sessieduur en bounce rate konden gemakkelijk worden ingezien. Google Analytics wordt in de regelgeving gezien als een externe bron, en zoals hierboven is beschreven vanaf nu geblokkeerd.

Big data vs. privacy

Het mag geen geheim zijn dat we in deze tijd niet meer zonder data kunnen. Grote beslissingen worden gemaakt aan de hand van data, maar mag dit ten koste gaan van de privacy?

Daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Het wordt websites dan ook niet voor niets zo moeilijk gemaakt, ondanks dat data zo belangrijk is. Overal in de wereld krijgt privacy een steeds prominentere plek op de agenda en cookies zorgen ervoor dat de gebruiker gevolgd wordt in zijn activiteiten. Niet echt privacyvriendelijk dus.

De nieuwe AVG-wetgeving maakt zich hier sterk voor en zorgt ervoor dat de bezoekers niet meer dan echt nodig worden doorgemeten, om zo de privacy van diezelfde bezoeker te waarborgen. Dat is de grootste reden voor de komst van de cookieless era.

Wat houdt deze wijziging in voor jou als marketeer?

Dat dit nieuwe tijdperk een enorme impact heeft op marketeers is een understatement. Digital marketing draait namelijk voor een groot deel op het verzamelen van data. Door experts is een inschatting gemaakt dat maar liefst 80% van de data niet meer verzameld kan worden na de invoering van de cookieless era.

Het is door de komst van cookieless voor een marketeer bijvoorbeeld niet meer mogelijk om remarketing in te zetten. Ook stopt het personaliseren van advertenties, doordat de bezoeker niet meer gevolgd kan worden.

De stap naar contextual targeting

Wordt het marketeers in de toekomst dan echt zo lastig gemaakt? Gelukkig zijn er binnen de industrie initiatieven ontstaan voor cookieless tracking en wordt er hard gewerkt aan een oplossing. Contextual Targeting is zo’n inventieve oplossing. Wat houdt dit precies in?

Contextual Targeting is een vorm van display advertising. Het is een vorm van adverteren die compleet gebaseerd is op de inhoud van de webpagina. De tekst van een webpagina wordt gelezen en daar wordt de advertentie op afgestemd.

Een voorbeeld: een nieuwssite publiceert een webpagina met een tekst over de goede voornemens voor 2023. Het zoekwoord ‘sportschool’ komt een aantal keer terug. Op de banner boven het nieuwsartikel wordt er vervolgens een sportschooladvertentie getoond.

Omroep Brabant maakt zicht klaar

Marketeers hoeven niet te wanhopen. Er zijn wel degelijk oplossingen voor deze ‘aardverschuiving’ binnen de digitale wereld. Omroep Brabant bereidt zich voor op een cookieless aanpak. In 2023 hebben we je veel te vertellen. Laat direct je gegevens achter om straks goed geïnformeerd te zijn.

Ben jij klaar voor de cookieless era?

Ik wil die info ontvangen