- Laat stemmen praten in plaats van voorlezen
Breng de boodschap zo natuurlijk mogelijk. Dit doe je niet door stemacteurs jouw boodschap te laten voorlezen. Een goede stemacteur kan de boodschap met een prettige stem, en op de juiste toon, vanuit het hart brengen. Hierdoor is de luisteraar geneigd om de oprechtheid van de boodschap in te zien.
- Voeg achtergrondmuziek en geluidseffecten toe
In een woud van commercials, wil jij degene zijn die opvalt. Een goede manier om dit te bereiken is het toevoegen van achtergrondmuziek of een begintune. Een herkenbaar audio logo wordt door de luisteraar vanzelf gekoppeld aan jouw merk. Een bijkomend voordeel van deze geluiden/muziek is dat het de radiospot aantrekkelijk houdt voor de luisteraar.
- Gebruik een normaal tempo, met bijbehorende pauzes
Haastige spoed is zelden goed. Dat geldt ook voor radioreclame. Ondanks de korte tijd die er is om jouw boodschap te brengen, mag het geen ‘proppen’ worden. Dat draagt niet bij aan de duidelijkheid van de boodschap voor de luisteraar.
- Kies voor 1 stem, dat wordt professioneel ervaren
We hebben al een aantal keer laten vallen hoe belangrijk herkenning bij radioreclame is. Herkenning creëer je door niet af te wijken van de koers die je vaart. Kies daarom een vaste stemacteur voor het inspreken van jouw commercial. Wissel niet steeds door. Net zoals het herkenbare deuntje, wordt de stemacteur door de luisteraar aan jouw merk gekoppeld.
- Visualiseer een situatie, zodat luisteraars het zich kunnen inbeelden
Radio is bij uitstek het medium waarin visualisatie de boventoon voert. In tegenstelling tot televisie, waar je alles wat er zich op het scherm afspeelt met eigen ogen kan zien, vraagt radio veel meer van de verbeelding.
Jouw boodschap moet dus zo goed in elkaar zitten, dat een luisteraar door alleen te luisteren snapt wat er bedoeld wordt. Visualiseer daarom altijd zelf jouw commercial. Klopt het met wat de boodschap uit hoort te dragen? Ja? Dan ben je op de goede weg.