Stemacteur gezocht? Kies de juiste radiostem voor jouw radioreclame

Ben jij op zoek naar een stemacteur voor jouw radioreclame? Radio is nog steeds een populair en effectief medium om jouw boodschap wereldkundig te maken. Radio wordt op veel plekken geconsumeerd wat elke dag leidt tot miljoenen luisteraars. De brenger van deze ingesproken boodschap, de stemacteur, moet zorgvuldig worden gekozen om jouw boodschap kracht bij te zetten en het doel van de boodschap te realiseren. In dit blog geven we tips voor het uitzoeken van de perfecte stemacteur, die naadloos past bij jouw boodschap.

stemacteur gezocht

Passende radiostem bij jouw bedrijf en boodschap

De wereld telt net zoveel verschillende stemmen als er mensen leven. Geen stem is hetzelfde en elke stem brengt weer een ander geluid en gevoel met zich mee. Ook leven we in een land met honderden accenten, waardoor de uitspraak van de boodschap in elke streek weer anders klinkt. Genoeg keuze dus. Hieronder worden de verschillende aspecten van een voice-over voor je weergeven. Houd met elk kopje rekening in de keuze voor jouw perfecte stemacteur.

1. Mannelijk of vrouwelijk

Het verschil tussen een mannen- en vrouwenstem is in veel gevallen onmiskenbaar. Een mannenstem wordt vaak geassocieerd met vertrouwen en autoriteit. Een vrouwenstem wordt geassocieerd met sympathie en wordt ‘aantrekkelijk’ gevonden. Vind jij een sympathiek imago belangrijk? Overweeg dan een vrouwelijke voice-over. Wil jij juist autoriteit uitstralen? Juist, denk dan na over een mannenstem.

De keuze voor een vrouwelijke of mannelijke stemacteur kan ook afhangen van het product dat je verkoopt. De keuze voor een vrouwenstem is logischer als je een vrouwelijk product aanbiedt en andersom.

2. Klankleeftijd

Een stemacteur heeft veel minder last van ouderdomstekenen dan een fotomodel of acteur.
Het kan zelfs zo zijn dat iemand van 60 nog klinkt als iemand van 40. Ga daarom nooit alleen af op de mooie foto’s van stemacteurs of de leeftijd. Luister goed of de klankleeftijd past bij je doelgroep. Hierdoor herkent de doelgroep zichzelf en voelt ze zich aangesproken.

Ook kan je er voor kiezen om de luisteraar te verrassen met de klantleeftijd. Heb je weleens radio commercials voorbij horen komen waarin een kind de boodschap uitspreekt? Dat valt meteen op, toch?

3. Tone-of-voice van de doelgroep

De tone-of-voice die je hanteert in jouw radioreclame gaat hand in hand met de markt waar jouw bedrijf zich in bevindt. Kies voor een formele tone-of-voice wanneer jouw bedrijf over het algemeen een formelere manier van communicatie kiest. Het is voor een luisteraar namelijk verwarrend als je heel ver van je gebruikelijke merkgevoel zit. Je hebt in je tone-of-voice naast formeel/informeel bijvoorbeeld nog de keuze uit: serieus/grappig of volwassen/jeugdig.

4. Regionale stemacteur

Heb jij een regionale of lokale doelgroep? Creëer dan een ‘wij’ gevoel en gebruik een stemacteur die onmiskenbaar met de regio verbonden is. Schuw dan niet om de voice-overs met accent de boodschap in te laten spreken. De zachte G mag best terugklinken in de radiocommercial.

5. Geloofwaardigheid van de radiostem

Professionele apparatuur en een hypermoderne studio dragen bij aan goede radioreclame, maar het is de geloofwaardigheid van de radiostem die een spot écht afmaakt. Een professionele stemacteur met goede stem, die de boodschap op zo’n manier weet te vertellen dat het geloofwaardig overkomt bij de luisteraar is goud waard.

6. Herkenning door herhaling

Radio is het ideale medium voor herhaling. Doordat de commercial regelmatige te horen is, ontstaat bij de luisteraar herkenning. Probeer nieuwe stemmen in jouw spot daarom zo veel mogelijk te vermijden. Een bijzondere stem die ook nog eens herkenbaar is en steeds terugkeert, geeft een nog grotere impuls.

 

radiostem

Luisteraars

Dit blog draait vooral om de zoektocht naar een goede stemacteur met een passende, mooie stem. De doelgroep die je kiest voor jouw boodschap is minstens zo belangrijk. Let daarom op of de doelgroep van de zender wel aansluit bij de doelgroep van jouw merk.

Wil jij bijvoorbeeld regionale bekendheid opdoen binnen Noord-Brabant? Dan is Omroep Brabant met haar luisteraars uit de regio Noord-Brabant een geschikt radiostation om jouw radioreclame uit te zenden.

Wil je meer weten over de kansen en mogelijkheden van radioreclame? Download ons whitepaper, en kom erachter of radioreclame past bij jouw wensen en doelgroep.

Download het whitepaper

Tips voor een goede radioreclame

  • Laat stemmen praten in plaats van voorlezen

Breng de boodschap zo natuurlijk mogelijk. Dit doe je niet door stemacteurs jouw boodschap te laten voorlezen. Een goede stemacteur kan de boodschap met een prettige stem, en op de juiste toon, vanuit het hart brengen. Hierdoor is de luisteraar geneigd om de oprechtheid van de boodschap in te zien.

 

  • Voeg achtergrondmuziek en geluidseffecten toe

In een woud van commercials, wil jij degene zijn die opvalt. Een goede manier om dit te bereiken is het toevoegen van achtergrondmuziek of een begintune. Een herkenbaar audio logo wordt door de luisteraar vanzelf gekoppeld aan jouw merk. Een bijkomend voordeel van deze geluiden/muziek is dat het de radiospot aantrekkelijk houdt voor de luisteraar.

 

  • Gebruik een normaal tempo, met bijbehorende pauzes

Haastige spoed is zelden goed. Dat geldt ook voor radioreclame. Ondanks de korte tijd die er is om jouw boodschap te brengen, mag het geen ‘proppen’ worden. Dat draagt niet bij aan de duidelijkheid van de boodschap voor de luisteraar.

  • Kies voor 1 stem, dat wordt professioneel ervaren

We hebben al een aantal keer laten vallen hoe belangrijk herkenning bij radioreclame is. Herkenning creëer je door niet af te wijken van de koers die je vaart. Kies daarom een vaste stemacteur voor het inspreken van jouw commercial. Wissel niet steeds door. Net zoals het herkenbare deuntje, wordt de stemacteur door de luisteraar aan jouw merk gekoppeld.

 

  • Visualiseer een situatie, zodat luisteraars het zich kunnen inbeelden

Radio is bij uitstek het medium waarin visualisatie de boventoon voert. In tegenstelling tot televisie, waar je alles wat er zich op het scherm afspeelt met eigen ogen kan zien, vraagt radio veel meer van de verbeelding.

Jouw boodschap moet dus zo goed in elkaar zitten, dat een luisteraar door alleen te luisteren snapt wat er bedoeld wordt. Visualiseer daarom altijd zelf jouw commercial. Klopt het met wat de boodschap uit hoort te dragen? Ja? Dan ben je op de goede weg.

 

Klinkt dit goed in je oren?

Bespreek de mogelijkheden met een van onze Media Adviseurs.

Ik wil informatie ontvangen