Reclame voorbeelden en 7 top tips

In de huidige markt is reclame maken onmisbaar. Het vormt de brug tussen bedrijven en potentiële klanten. Met goede reclame uitingen breng je een nieuw product, op een effectieve manier, onder de aandacht van jouw doelgroep. Daarnaast stimuleert goed uitgevoerde reclame niet alleen de verkoop, maar verhoogt het ook de merkbekendheid en bouwt het vertrouwen en loyaliteit op bij de consumenten. Meer weten over verschillende soorten reclame? Lees snel verder!

BEKIJK DE VOORBEELDEN
goede reclame voorbeelden

Soorten reclame

Je hebt reclame in allerlei verschillende soorten en maten. Van online reclame tot offline reclame en van actiereclame tot directe reclame. Hieronder nemen we een aantal reclamevormen onder de loep en geven we een voorbeeld.

Actiereclame

Actiereclame is een soort reclame die is gericht op het onmiddellijk stimuleren van de verkoop van een bepaald product of dienst. Het is vaak bedoeld om consumenten aan te moedigen snel te handelen, meestal door speciale aanbiedingen, kortingen, of promoties die een beperkte. Deze vorm van reclame helpt om tijdelijk de verkoop te verhogen, en is vaak te zien in de detailhandel en e-commerce.

Voorbeeld: Een elektronicawinkel lanceert een televisiecommercial waarin een specifieke tablet voor de helft van de prijs wordt aangeboden, alleen dit weekend. De commercial roept kijkers op om direct naar de winkel te komen of online te kopen.

Twee voor de prijs van één!

Themareclame

Themareclame gaat verder dan het onmiddellijk promoten van een product of dienst. Het richt zich op het bouwen van een merkimago en het versterken van de identiteit van een merk. Dit wordt bereikt door het vertellen van een verhaal of het overbrengen van een bepaald gevoel dat verband houdt met het merk. Dus niet door te focussen op specifieke kenmerken of kortetermijnaanbiedingen. Themareclame is vaak meer gericht op lange termijn merkloyaliteit.

Voorbeeld: Een automerk wil het gevoel van avontuur en vrijheid overbrengen. Ze creëren een reeks televisie-, radio- en online-advertenties, die mensen laten zien die op prachtige, afgelegen plekken rijden.

Inhaak reclame

Inhaak reclame is een reclamestrategie waarbij adverteerders inhaken op actuele gebeurtenissen, trends of culturele momenten. Dit varieert van belangrijke sportevenementen tot nationale feestdagen, of zelfs nieuwsberichten. Door in te spelen op deze gebeurtenissen, sluit de reclame uiting aan bij de consument, op een manier die relevanter en boeiender is. Deze vorm van reclame vraagt om een tijdige planning en begrip van de culturele context.

Voorbeeld: Tijdens het WK Voetbal lanceert een sportkledingmerk een reeks radiospots, waarin ze hun WK-editie sportschoenen promoten.

Samen kleuren we oranje - Albert Heijn

Ideële reclame

Ideële reclame gaat over meer dan alleen spullen verkopen. Deze vorm van reclame draait om ideeën, overtuigingen en het grotere goed. Het is de reclame die je ziet van non-profitorganisaties en de overheid. Het gaat over belangrijke zaken zoals gezond leven, veilig rijden, mensenrechten of het redden van de planeet. In plaats van je iets te verkopen, willen deze advertenties je iets laten voelen, denken of doen. Ze willen je blik verruimen, je mening veranderen of je aan het denken zetten over dingen die er echt toe doen in de wereld.

Voorbeeld: Een bedrijf dat milieuvriendelijke producten verkoopt maakt een online advertentiecampagne, waarin ze aandacht vragen voor de plasticvervuiling in de oceaan. Ze beloven een percentage van elke aankoop te doneren aan een organisatie die zeeën schoonmaakt.

Goede reclame voorbeelden

Laat je inspireren door goede reclame voorbeelden die hieronder staan. Van pakkende verhalen tot humoristische video’s en overtuigende stemmen – deze reclames weten je te raken, een glimlach op je gezicht te toveren en merken neer te zetten.

Tv-reclame voorbeelden

Lekker Opstaan
Goed van humor gebruikt gemaakt, op een laagdrempelig en eenvoudige manier.

De Groene Weg
Dieren in spots spreken het gevoel van mensen sterk aan. Het is op een nette manier in beeld gebracht, als mood video, waardoor je de kwaliteit van het vlees bijna voelt, met respect voor het welzijn van de dieren.

Radioreclame voorbeelden

Undiemeister
Goed gebruik gemaakt van een opvallende stoere stem, die meteen mannen aanspreekt. Letterlijk en figuurlijk. De stoere muziek ondersteunt dit. ‘Het kan echt niet meer’ triggert je om te luisteren. Dus goed nagedacht over hoe je de aandacht van de luisteraar pakt.

 

Bakker Floor van Lieshout
Link gemaakt met het Brabantse gevoel door de muziekkeuze. De boodschap dat einde dag alles wat ze maken op is, onderstreept dat ‘iedereen het wil’ = dan moet het wel goed zijn.

Online reclame voorbeelden

Bloemencorse Zundert
Door de prachtige beelden en het tempo van de montage op de muziek, ontstaat een aantrekkelijk geheel om naar te kijken. Het is daarmee ‘indrukwekkend’ en pakt je aandacht als kijker.

Caspar de Haan
Door slim gebruik van vol tekst in beeld worden Brabantse vakmakers direct aangesproken. Het ‘nondedju’ spreekt je brein aan een veroorzaakt een verbazing, waardoor je aandacht is gepakt. Er is gebruik gemaakt van echte mensen, geen gelikte opnamen.

 

7 tips voor jouw top campagnes

1. Begrijp je doelgroep

Snap wie je publiek is. Onderzoek hun interesses, gedrag en wat ze beweegt. Doe marktonderzoek, voer enquêtes uit, observeer sociale media of voer persoonlijke gesprekken. Zo spreek je hun taal en kun je echt met ze verbinden. Je spreekt rechtstreeks tot hun hart en dat is goud waard. Het gaat verder dan verkoopcijfers; het bouwt een band.

2. Stel duidelijke doelen

Zet je doelen duidelijk op een rij en maak ze meetbaar. Wil jij je merk bekender maken? Meer verkopen? Deze doelen sturen je campagne. Door dit helder te hebben, kun je jouw inspanningen richten en je succes meten. Je weet waar je naartoe werkt, de resultaten komen vanzelf. Het geeft je een duidelijke route en dat maakt alles eenvoudiger.

3. Creëer een onderscheidende boodschap

Vind een eigen geluid en blijf daarbij. In een zee van reclames wil je opvallen, maar niet verwarren. Zorg dat je boodschap overal hetzelfde is, van tv tot X (voormalig Twitter). Jouw unieke stijl blijft hangen. Mensen herkennen je, en dat vertrouwen zorgt dat ze terugkomen..

4. Kies de juiste kanalen

Vind uit waar jouw mensen zijn en spreek ze daar aan. Via tv, radio of online. Als je de doelgroep bereikt op het platform waar zij zich bevinden, wordt je boodschap sterker. Je bespaart ook geld, door je aandacht te richten waar het telt. Het is slimme marketing en het zorgt voor betere resultaten.

5. Maak gebruik van visuele elementen

Een passend visueel element zegt vaak meer dan duizend woorden. Gebruik beelden, video’s of infographics die je verhaal vertellen. Het maakt je boodschap levendiger, en mensen onthouden het beter. Laat ze zien wie je bent, niet alleen vertellen.

6. Meet en evalueer voortdurend

Blijf kijken hoe het gaat en stel bij waar nodig. Meten is weten, dus houd in de gaten wat werkt en wat niet. Gebruik slimme tools, krijg feedback en leer voortdurend. Je campagne zal sterker worden, als je bereid bent om te veranderen en je aan te passen.

7. Stimuleer interactie en betrokkenheid

Reclame is geen eenrichtingsverkeer meer. Maak er een gesprek van. Laat mensen reageren en reageer terug. Moedig discussie aan en vraag feedback. Het maakt je campagne levendiger en je krijgt direct terugkoppeling van de mensen die er het meest toe doen.

Geïnspireerd? Start nu zelf met adverteren!

Verspreid ook jouw boodschap bij Omroep Brabant.