De verschillen tussen radio en tv

Adverteren op radio en tv is een beproefde methode om jouw klanten te bereiken. De combinatie van deze media versterkt elkaar. Hoewel er overeenkomsten zijn, bestaan er ook verschillen. Hoe je deze media het beste voor jouw doelgroep inzet, leggen we hier uit.

radio-en-tv

De overeenkomsten en verschillen tussen radio en tv

Radio en tv leveren oneindige mogelijkheden op om de zintuigen van jouw doelgroep te prikkelen. Zodra je die zintuigen op de juiste manier prikkelt, krijg je aandacht voor jouw boodschap. Welke zintuigen je activeert, is afhankelijk van het type medium. Zo spreekt radio tot de verbeelding van de luisteraar, terwijl een visuele televisiespot juist alle zintuigen raakt.

Om jouw merk op de kaart te zetten is radio vs. tv een krachtige herhalende vorm van reclame maken. Mensen moeten gemiddeld zeven keer een boodschap ontvangen, voordat ze besluiten tot actie over te gaan. Dit is precies waar radioreclame over gaat. Daarmee hebben we meteen een belangrijk onderscheid genoemd.

Omroep-Brabant-tv

Uitingen op tv hebben meer impact op het menselijk brein. Dit komt door de combinatie van beeld en geluid. Beeld biedt de mogelijkheid om emotie over te brengen. Ook dat is een belangrijk verschil tussen de twee mediums.

De keuze tussen de twee is niet zo zwart wit. In het algemeen geldt dat radiospots om een kleinere investering vragen en je ze vaker kunt laten horen. Aan de andere kant heeft tv-reclame beeld ter ondersteuning van jouw verhaal, om jouw boodschap extra kracht bij te zetten.

Beide media hebben een krachtig doelgroepbereik. We zetten de overeenkomsten en verschillen hieronder duidelijk voor je op een rij:

De overeenkomsten

  • De reclame wordt snel door luisteraar en kijker verwerkt; de consument hoeft weinig moeite te doen om de boodschap te ontvangen.
  • Radio en tv prikkelen de zintuigen.
  • Laagdrempelige manier van doelgroepbereik.
  • Efficiënte manier om jouw klanten te bereiken.
  • Hoge herhaalfactor; tv en radio maken beiden gebruik van de kracht van herhaling. De boodschap komt meerdere keren bij de luisteraar of kijker aan en blijft hangen.

De verschillen

  • Beeld versus geluid; radio speelt alleen in op het auditieve aspect. De luisteraars maken er zelf een beeld bij. Bij tv-reclame prikkel je alle zintuigen, zowel op visueel als auditief gebied.
  • Radioreclame heeft een hoog bereik, lange luistertijden, is snel inzetbaar en relatief goedkoop.
  • Radiobereik is overdag hoger dan tv-bereik. Andersom heeft tv-reclame in de avond een hoger bereik.
  • Tv-reclame geeft meer mogelijkheid voor sfeer en beleving; denk aan een full motion spot.
  • Radioreclame heeft een kortere productietijd, visuele reclame verlangt een langere productieduur.
  • Beeld kent de kracht om emotie over te brengen.

Reclame maken via deze kanalen

Voor elke boodschap bestaat een passend medium. Het doel van de campagne en de bijbehorende doelgroep, is bij radio en tv bepalend. Zo kan een beeldende reclame via televisie een ander effect hebben dan de herhaalde boodschap via radio. Ook jouw reclamebudget heeft invloed op de keuze die jij maakt.

Dat vraagt om een afweging. Met een gedetailleerd klantprofiel zet je tv en radio doelgericht in, passend bij het zenderprofiel. In jouw marketingstrategie ga je dus op zoek naar luisteraars en kijkers die het meest op jouw klanten lijken.

Een goede marketingstrategie is om radio en tv in te zetten op de momenten dat jouw klanten luisteren en kijken. Wil je radioluisteraars bereiken op het werk of tijdens de ochtend- of avondspits? Of richt je jouw commercial specifiek in voor de tv-kijkers in de avond?

Daarbij is het technisch van belang dat je de kijk- en luisterdichtheid van de zender kent. Dan komen wij in beeld 😉 Hoeveel mensen kijken en luisteren er en hoe lang kijken en luisteren die mensen? Afhankelijk van die kennis zet je jouw reclame op radio en tv doelgericht in.

Zet mijn reclame doelgericht in

Het medium is onderdeel van je reclameboodschap

Uit marktonderzoek van Screenforce blijkt dat reclame via tv en radio het grootste consumentenvertrouwen geeft. Dat komt omdat radio en tv op een vertrouwde en emotionele manier door het menselijk brein worden ontvangen. Het voelt vertrouwd, het klinkt vertrouwd en het kijkt vertrouwd.

Door van dat gegeven gebruik te maken, lift je mee met het goede gevoel dat mensen al bij radio en tv onbewust hebben. Jouw boodschap wordt daardoor vanzelfsprekender, sneller, beter en effectiever ontvangen. Jouw verhaal krijgt automatisch aandacht. Het wordt geadopteerd door het brein.

Er is nog een belangrijke factor. Naast het gegeven dat jouw boodschap blijft hangen, straal je met radio en tv kwaliteit, kracht en zelfvertrouwen uit. Met tv-reclame draag je ook nog eens succes, populariteit en bekendheid uit. Die associatie is een extra bonus. De kracht die het mediatype zelf uitstraalt, straalt automatisch af op jouw merk. Dat is precies de reden dat veel merken kiezen voor hun reclame op tv.

De keuze voor radio en tv als media voor verspreiding van jouw boodschap, is daarmee onderdeel van jouw marketingmix. Dankzij die keuze lift je mee op het onbewuste proces in de hersenverwerking van je klantdoel.

bron: Screenforce, TV Masters Module 2 – Alles over reclame.

Conclusie: Radio en tv scoren het hoogst als het op emotioneel klantvertrouwen aankomt. Omdat beeld in staat is om emotie over te brengen, is tv reclame daarbij de echte winnaar.

Een sterke marketingmix

Tip: Als je in een korte tijd veel naamsbekendheid voor jouw merk wil krijgen, combineer je verschillende media. Tv en radio worden in de wereld van de marketing vaak in één adem genoemd. Dat komt omdat beide media een krachtig huwelijk vormen.

Overdag bereik je met radio de werkvloer en de automobilisten in de spits. ’s Avonds herhaal je jouw boodschap, voor dezelfde doelgroep, op televisie. De combinatie is een sterke marketingmix om gezien en gehoord te worden.

Mijn reclameboodschap effectief verspreiden

Radio en tv reclame helpt me hierbij

Vertel mij meer