Radiospot maken: van idee tot uitzending

Je werkt hard aan een bedrijf of organisatie en wil dit graag meer onder de aandacht brengen. Het creëren van naamsbekendheid en het verhogen van het aantal bezoekers met radiocommercials lijkt een goed plan. Nu nog een radiospot maken. Maar hoe pak je dat aan?

Het maken van de juiste reclameboodschap is essentieel voor het uiteindelijke succes van de campagne. Wanneer je al een idee hebt voor een radioreclame, kun je direct aan de slag door externe specialisten in te schakelen. Eerst checken of radioreclame wel past bij jouw bedrijf? Download dan de gratis checklist: ‘Radioreclame, iets voor jou?’.

Lees verder
Luister thuis dagelijks naar de radio

Wat is een goede radiospot?

Een goede radiospot maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Ondanks dat je voor zo’n reclame geen beeldmateriaal hoeft te maken, moet je wel een bepaalde sfeer of emotie overbrengen. Misschien is dat nog wel een grotere uitdaging dan een tv-reclame. Want hoe ga je mensen fan maken van jouw bedrijf met alleen een gesproken stem en muziek?

Er zijn een aantal factoren waar een goede radiocommercial aan moet voldoen. Allereerst duren de meeste radiospot tussen de 10 en 30 seconden; 20 seconden is dus gemiddeld. Wanneer je reclame langer dan 30 seconden zou duren, stop je waarschijnlijk teveel informatie in de boodschap. Dit verslapt de aandacht van de luisteraar. Focus daarom op één reclameboodschap per radiospot.

Daarnaast moet het gevoel wat de luisteraar bij de spot krijgt on point zijn. Zorg dat het past bij de identiteit van het bedrijf en bij het product of de dienst die je promoot. Beslissingen worden vaak gemaakt op basis van gevoel, dus geef de radioluisteraar de juiste beleving mee.

Zorg daarnaast dat de luisteraar het gevoel heeft dat je iets kunt geven, in plaats van iets opdringen. Overtuigingskracht is belangrijk, maar overdrijf niet te veel. Kies voor een subtielere aanpak en laat de bedrijfsnaam een paar keer vallen. Zo kom je uiteindelijk in het langetermijngeheugen van de luisteraar terecht.

Denk out-of-the-box. Creativiteit wordt beloond! Kijk niet naar wat jouw concurrentie doet. Kijk liever wat jou uniek maakt en speel daarop in. Zo presenteer je jouw merk het beste. Vermijd daarin dus ook de clichés, om de luisteraar te verrassen. 

Houd de tekst simpel en gebruik niet te veel jargon of abstracte woorden. De boodschap moet voor elke luisteraar gemakkelijk te begrijpen zijn. Schakel daarbij de hulp van professionals in om een professionele radiospot te maken. Zo weet je zeker dat jouw radiospot goed klinkt, met de juiste stemacteur(s) en muziek. Dit levert uiteindelijk het beste resultaat op.

Schakel externe specialisten in

Ben je eenmaal zo ver dat je radioreclame in wil zetten, dan heb je een team van professionals nodig om je te ondersteunen. Als radiozender adviseren wij bijvoorbeeld welk medium het beste past bij jouw eisen en wensen en denken we mee over de juiste boodschap. Vervolgens schakelen we een professioneel productiebedrijf in om de boodschap om te zetten in de perfecte spot. Zo doen we allemaal waar we het beste in zijn. Als ondernemer heb je uiteraard zeggenschap, maar je kunt het ook volledig uit handen geven. Wel de lusten, maar niet de lasten. Lees meer over onze werkwijze en hoe we zorgen voor maximaal resultaat.

Een betaalbaar campagnevoorstel voor radioreclame
Denk out-of-the-box. Creativiteit wordt beloond!

Plan de campagne

Het is een leuk moment wanneer jouw eigen radiospot voor het eerst te horen is. Voor het zover komt, moeten wel een aantal stappen doorlopen worden. Je hebt een goed plan nodig om een professionele radiospot te laten maken. We nemen je mee in het proces van idee tot uitzending.

De radiostudio van Omroep Brabant

Stap 1: Klantintake

Tijdens de klantintake maken we kennis en bespreken we welke doelen je wil bereiken. We bekijken jouw type bedrijf, de bijbehorende concurrentie en welke doelgroep en regio bij het bedrijf past. Zo zien we wat jouw bedrijf onderscheidt van de rest en welk medium daarbij past. De huidige situatie van het bedrijf, inclusief de eerder ondernomen marketinginspanningen, worden onder de loep gelegd. Daarnaast bespreken we de investering die je over hebt voor de campagne en wat de verwachtingen zijn qua planning.

Stap 2: Advies

Vervolgens brengen we een advies uit over het medium wat het beste past bij jouw wensen. Dit is voor iedereen anders. Ben je er na het gesprek met een van onze accountmanagers overuit dat het een radioreclame wordt, dan kijken we samen naar de best passende radioboodschap. In dit advies, dat we uitgebreid met je doornemen, kun je het complete overzicht van de campagne teruglezen. Zo weet je welke aanpak we adviseren; en vooral waarom. Na dit advies weet je wat je te wachten staat en hoe we gestelde doelen willen gaan realiseren.

Stap 3: Campagnevoorstel

In het campagnevoorstel gaan we vervolgens dieper in op de kostenbespreking op basis van de klantintake. We maken een offerte op basis van het aantal seconden dat de radiospot duurt. Daarnaast is de prijs afhankelijk van de uitzendregio, het aantal contactmomenten en het moment waarop de commercial uitgezonden moet worden.

Stap 4: Briefing

Wanneer de offerte akkoord is, stemmen we de reclameboodschap definitief met elkaar af. Dit doen we door middel van een goede briefing, zodat de experts die we inschakelen direct aan de slag kunnen.

Luister thuis naar de radio van Omroep Brabant
Radiospot maken in de studio

Stap 5: Inschakelen van externe specialisten

Het produceren van de radiospot besteden we uit aan een externe partij. Wij regelen de overdracht met deze specialisten, zodat je zelf zo min mogelijk hoeft te doen. Samen bepaal je de juiste voice-over en achtergrondmuziek. Wij regelen daarnaast dat het eindresultaat op tijd en compleet wordt aangeleverd en klaarstaat voor de eerste uitzending. Wanneer de spot klaar is, kan de boodschap na goedkeuring direct ingepland worden voor uitzending.

Stap 6: Radiospot inplannen

Na de final check plannen we de radiospot, volgens de afgesproken planning, voor je in. Het is mogelijk om een specifiek schema af te stemmen. Een andere optie is om de radioboodschap random, over de dag verspreid, te laten horen.

Stap 7: Resultaat monitoren

Wanneer de radiospot voor het eerst uitgezonden wordt, kan het monitoren beginnen. Na ongeveer een maand plannen we een evaluatie om na te gaan wat de eerste resultaten zijn van de campagne.

Radioreclame biedt kansen

Uiteindelijk wil je dat jouw radioreclame een groot succes wordt; net als wij. Samen doen we er alles aan om het meeste uit de campagne te halen.

Weet je inmiddels dat radioreclame jouw ding is? Goede keuze! Adverteren via de radio biedt namelijk oneindig veel kansen en mogelijkheden. Kom nog meer te weten over dit onderwerp door onze whitepaper te downloaden. Dit gratis document geeft je alle informatie die jij moet weten over radioreclame, inclusief alle kansen en mogelijkheden die dit medium te bieden heeft. Doe er je voordeel mee!