Waarom banners? Online adverteren onverminderd populair

In 2020 is er meer marketingbudget uitgegeven aan online adverteren dan in het jaar ervoor. Het marktaandeel steeg 6%, terwijl in het begin van 2020 nog werd verwacht dat er een daling zou komen van maar liefst 20%. Het onderzoek ‘Online ad spend study 2020’ laat weten dat het voor een groot deel door het coronavirus kwam. Daardoor werd meer online geshopt en dus meer online geadverteerd met o.a. banners. Maar waarom zou je online adverteren? We geven je de insights.

Online adverteren met banners op gsm en ipad

Het schrikeffect dat het coronavirus teweegbracht, zorgde ervoor dat campagnes, met name in de reisbranche, entertainment-/evenementen- en automotive industrie, vorig jaar werden gepauzeerd of gecanceld.

Uit de nieuwe onderzoekscijfers blijkt dat de bestedingen in het tweede halfjaar van 2020 volledig zijn hersteld en zelfs zijn toegenomen met 6%.

De impact van corona

Naast een aanhoudende groei van online video (+19 %) laten de cijfers zien dat alle digitale categorieën zijn gegroeid, met uitzondering van Digital Out of Home-advertising (OOH), die met 37 procent daalde. De daling is toe te schrijven aan de maatregelen rond corona. Deze zorgden vanaf half maart 2020 voor een sterke afname van de mobiliteit van de Nederlanders, waardoor de vraag naar het medium OOH vrijwel direct verdampte.

Een andere opvallende verschuiving die door de pandemie is veroorzaakt, is dat bedrijven alleen willen betalen voor de resultaten of doelen die ze echt behalen, die direct meetbaar zijn. De respondenten gaven aan dat door alle onrust, de behoefte aan rendement op hun investering toenam. De parkeerplaats moet vol, de winkels willen meer bezoekers, meer leads moeten worden gegenereerd, online verkopen dienen een stijgende lijn te laten zien. De bijbehorende kpi’s dwingen om budgetten vooral te sturen richting performance campagnes. Met als gevolg dat er minder merk campagnes zijn ingezet, welke zich op korte termijn niet direct uitbetalen.

Bron: Vianederland

De kracht van online adverteren

Voor 2021 verwachten de respondenten wederom een sterke groei van digital advertising in zijn geheel. Want tegenwoordig gaan we niet meer online, maar leven we online. Consumenten zijn op ieder moment van de dag op zoek naar nieuws, diensten en producten: in de ochtend bij het ontbijt, onderweg naar werk of ’s avonds op de bank. Het is belangrijk om daar aanwezig te zijn, waar jouw potentiële klanten zich bevinden; online dus.

Het grootste voordeel van online adverteren is dat het een effectieve manier is om je naamsbekendheid onder de doelgroep te vergroten. Door het gebruik van een banner met beeld blijft je boodschap beter hangen bij de doelgroep en kan je je doelgroep ook beter overtuigen.

Een ander groot voordeel van online adverteren is de mogelijkheid om heel gericht te adverteren. Je kan zelf kiezen in welke regio en welke tijden de banner zichtbaar is, zo kan je nog meer inspelen op jouw doelgroep! Ten opzichte van traditionele media, ben je niet gebonden aan vaste tarieven en kan je zelf bepalen hoeveel budget je besteed.

Nog een voordeel van online adverteren is dat het meetbaar is. Want van het aantal kliks op jouw banner tot aan de leestijd op de pagina waar je adverteert; werkelijk álles aan jouw campagne is meetbaar. Zo krijg je waarde voor je geld. En dat is toch wat je wilt als adverteerder?!

Zou online adverteren iets voor jou zijn?