8 tips voor de beste online banner advertentie

Je kan er niet omheen, banner advertenties. De wereld digitaliseert steeds meer en alle mogelijke middelen worden ingezet om die digitalisatie tegemoet te komen. Zo ook in de reclamebranche en daar zijn online banners misschien wel het grootste voorbeeld van. Op deze pagina worden er tips gegeven voor de beste banners.

banner advertentie

Wat zijn online banners?

Voor we je voorzien van vele handige tips, gaan we wat dieper in op de materie. Wat is een online banner precies? We scharen online banners in de categorie ‘online advertising’. Het is een vorm van online reclame maken. Een online banner zie je terug op webpagina’s.

De grafische vormgeving, locatie of grootte verschillen. Zo heb je statische banners met alleen opvallende afbeeldingen. Aan de andere kant vind je dynamische banners. Deze banners zijn continu in beweging en trekken de aandacht van de bezoeker. Het doel van elke banner is echter hetzelfde; bereik genereren.

8 tips voor de beste banner advertentie

Je weet nu wat een online banner is en wat de voordelen zijn. Om deze vorm van online marketing nog wat extra kracht bij te zetten, geven we je 8 tips voor de beste banner advertentie. Pas deze tips toe en haal alles uit jouw banner.

1. Communiceer duidelijk je boodschap

Een bijkomend voordeel van online bannering, is dat de boodschap meteen en duidelijk wordt weergegeven. Bedenk daarom vooraf het doel van de campagne en zorg dat de boodschap of actie goed gecommuniceerd wordt. Op deze manier maak je voor de bezoeker gelijk inzichtelijk wat je te bieden hebt, zonder om de hete brij heen te draaien. Jouw boodschap mag gezien worden, toch?

2. Jouw online banner, jouw branding

Jouw online banner moet opvallen, maar wijk nooit af van je eigen herkenbare huisstijl en logo. Door jouw huisstijl en logo steeds weer terug te laten komen in je boodschap, roep je niet alleen herkenbaarheid op voor je boodschap, maar krijgt jouw naamsbekendheid ook een impuls.

3. Houd rekening met standaard afmetingen

Zoals hierboven vermeld is elke online banner anders, zo ook de banner afmetingen. Termen zoals skyscraper, medium rectangle, leaderboard of square hebben allemaal hun eigen afmetingen. Bekijk vooraf goed hoeveel ruimte je nodig hebt en wat binnen jouw budget past. Logischerwijs betaal je meer voor een leaderboard advertentie dan voor een square advertentie.

4. Zorg voor een goede call to action

Een goede call to action is altijd belangrijk. Zorg ervoor dat deze altijd gebonden is aan een campagne doel. Wil je jouw bedrijf positioneren of wil je juist informeren over jouw product? Richt je cta dan daarop in. Laat de bezoeker niet met vragen achter.

5. Kies voor een simpel en leesbaar design

Deze tip is verbonden met de eerste. Communiceer duidelijk je boodschap. Dat doe je niet door een onduidelijk lettertype te gebruiken, waarmee de bezoeker lang de tijd nodig heeft om te ontcijferen wat er staat. Dan ebt de aandacht voor jouw boodschap weg. Kies daarom voor een simpel en leesbaar design, waarin de call to action centraal staat.

6. Omkader je banner advertentie

Houd het simpel, dat wordt meegegeven in de bovenstaande tip. Hoe zorg je ervoor dat je toch opvalt? Een simpele truc hiervoor is het omkaderen van jouw online banner. Dit behoudt de rust, maar zorgt er wel voor dat jouw banner er echt uitspringt.

7. Maak gebruik van animatie

Online advertenties met bewegend beeld, ook wel video banners genoemd, trekken vaak de aandacht van de bezoeker. Doordat een bezoeker iets in zijn of haar ooghoek ziet bewegen, valt dit op. Het gevolg is dat de bezoeker toch een blik werpt op jouw online banner; missie bijna geslaagd. Met een goede call to action in de animatie trek je de bezoeker echt over de streep.

8. Meet het aantal views, kliks en conversies a.d.h.v. je doelstelling

Dit gegeven werd al eens bij de voordelen van online banners benoemd. Maak er ook echt gebruik van. Stuur niet zomaar een online banner het internet op, maar houd nauwlettend in de gaten of de gewenste campagneresultaat behaald wordt. Mocht dit tegenvallen kun je altijd aanpassingen aan de banner doen op basis van gegronde cijfers tot je wel een succesvolle campagne te pakken hebt.

bereik miljoenen mensen per maand met online bannering
banner-afmeting-website

De voordelen van dit medium

• Gericht op doelgroep
Iedere website heeft een eigen doelgroep. Als deze aansluit bij jouw doelgroep, is het verstandig om online banners in te zetten. Jouw boodschap zal deze groep aanspreken, doordat er een match is.

• Doorlinken
Met online banner advertenties kom je als bezoeker meteen op de juiste bestemming terecht. Wanneer de bezoeker klikt op de banner, dan wordt deze meteen doorgelinkt naar de betreffende website. Dit voorkomt dat de potentiële klanten zelf op zoek moeten gaan naar de juiste webpagina.

Meetbaar
Er is geen enkele vorm van adverteren waar de effectiviteit zo nauwkeurig kan worden gemeten als bij online banners. Elke klik wordt gemeten, waardoor je continu kan sleutelen aan het ultieme resultaat van jouw online banner.

• Relatief lage kosten
Naast dat online banners tot de meest effectieve advertenties behoort, is een display campagne ook nog een relatief goedkope optie. Online banners zijn namelijk veel goedkoper dan een advertentie in een krant, bushok of folder. Bovendien kan je online banners heel gericht inzetten en targetten. Hierdoor zijn de kosten lager en is het voor ‘kleine’ klanten mogelijk een bannercampagne in te zetten.

meetbaar

Jouw banner advertenties op app en website
van Omroep Brabant

Merk jij dat de wereld steeds meer digitaliseert en zie je in banner advertenties een oplossing om jouw publiek te bereiken? Door jouw banner advertentie bij Omroep Brabant te plaatsen, bereik je miljoenen mensen per maand.

Ik wil hier meer over weten