1. Communiceer duidelijk je boodschap
Een bijkomend voordeel van online bannering, is dat de boodschap meteen en duidelijk wordt weergegeven. Bedenk daarom vooraf het doel van de campagne en zorg dat de boodschap of actie goed gecommuniceerd wordt. Op deze manier maak je voor de bezoeker gelijk inzichtelijk wat je te bieden hebt, zonder om de hete brij heen te draaien. Jouw boodschap mag gezien worden, toch?
2. Jouw online banner, jouw branding
Jouw online banner moet opvallen, maar wijk nooit af van je eigen herkenbare huisstijl en logo. Door jouw huisstijl en logo steeds weer terug te laten komen in je boodschap, roep je niet alleen herkenbaarheid op voor je boodschap, maar krijgt jouw naamsbekendheid ook een impuls.
3. Houd rekening met standaard afmetingen
Zoals hierboven vermeld is elke online banner anders, zo ook de banner afmetingen. Termen zoals skyscraper, medium rectangle, leaderboard of square hebben allemaal hun eigen afmetingen. Bekijk vooraf goed hoeveel ruimte je nodig hebt en wat binnen jouw budget past. Logischerwijs betaal je meer voor een leaderboard advertentie dan voor een square advertentie.
4. Zorg voor een goede call to action
Een goede call to action is altijd belangrijk. Zorg ervoor dat deze altijd gebonden is aan een campagne doel. Wil je jouw bedrijf positioneren of wil je juist informeren over jouw product? Richt je cta dan daarop in. Laat de bezoeker niet met vragen achter.
5. Kies voor een simpel en leesbaar design
Deze tip is verbonden met de eerste. Communiceer duidelijk je boodschap. Dat doe je niet door een onduidelijk lettertype te gebruiken, waarmee de bezoeker lang de tijd nodig heeft om te ontcijferen wat er staat. Dan ebt de aandacht voor jouw boodschap weg. Kies daarom voor een simpel en leesbaar design, waarin de call to action centraal staat.
6. Omkader je banner advertentie
Houd het simpel, dat wordt meegegeven in de bovenstaande tip. Hoe zorg je ervoor dat je toch opvalt? Een simpele truc hiervoor is het omkaderen van jouw online banner. Dit behoudt de rust, maar zorgt er wel voor dat jouw banner er echt uitspringt.
7. Maak gebruik van animatie
Online advertenties met bewegend beeld, ook wel video banners genoemd, trekken vaak de aandacht van de bezoeker. Doordat een bezoeker iets in zijn of haar ooghoek ziet bewegen, valt dit op. Het gevolg is dat de bezoeker toch een blik werpt op jouw online banner; missie bijna geslaagd. Met een goede call to action in de animatie trek je de bezoeker echt over de streep.
8. Meet het aantal views, kliks en conversies a.d.h.v. je doelstelling
Dit gegeven werd al eens bij de voordelen van online banners benoemd. Maak er ook echt gebruik van. Stuur niet zomaar een online banner het internet op, maar houd nauwlettend in de gaten of de gewenste campagneresultaat behaald wordt. Mocht dit tegenvallen kun je altijd aanpassingen aan de banner doen op basis van gegronde cijfers tot je wel een succesvolle campagne te pakken hebt.