Evenement promoten?
Zo breng je het onder de aandacht

Als je een evenement organiseert is evenement promoten erg belangrijk. Of je een muziekfestival, zakelijke conferentie of lokaal benefiet organiseert; zonder het promoten ervan weet de doelgroep jouw evenement niet te vinden. Om je op weg te helpen hebben we 10 effectieve tips en strategieën opgeschreven.

evenement promoten

Hoe promoot je een evenement?

Om een evenement succesvol te promoten, is een doordachte aanpak nodig die potentiële bezoekers niet alleen bereikt, maar ook overtuigt. Je wil eerst de juiste doelgroep bereiken via de juiste kanalen.

Als dat gelukt is, moet je deze doelgroep overtuigen om jouw evenement te bezoeken. Wat maakt jouw evenement speciaal? Als het overtuigen is gelukt, hoe zorg je er dan voor dat bezoekers volgend jaar weer jouw evenement bezoeken? Om deze vragen te beantwoorden, hebben we 10 bruikbare tips geformuleerd.

Liever direct informatie over het promoten van jouw evenement bij Omroep Brabant?

 

10 effectieve tips & strategieën

1. Converterende website of landingspagina

Een strakke, aantrekkelijke website of landingspagina is je belangrijkste verkooppunt. Hier treffen potentiële bezoekers alle nodige informatie aan en worden ze verleid om door te klikken naar bijvoorbeeld ticketverkoop.

Zorg ervoor dat je website op alle apparaten goed werkt en elke pagina snel laadt. Verrijk hem met klantbeoordelingen en hoogtepunten van sprekers, om de bezoeker te overtuigen. De juiste balans tussen informatie, ontwerp, snelheid en gebruiksgemak maakt je site een zogenaamde conversiemachine.

2. Benader vorige bezoekers

Herinner vorige bezoekers aan de geweldige ervaring die ze hebben gehad en nodig ze uit voor meer. Een gerichte e-mailcampagne met herinneringen aan hun vorige bezoek en een sneakpeek van wat ze dit keer kunnen verwachten werkt altijd goed. Maak het persoonlijk en direct; dit zijn je trouwste fans, behandel ze ook zo.

3. Adverteren in de media

Voor het vergroten van naamsbekendheid van je evenement, is adverteren in de media een hele snelle en efficiënte manier. Het voordeel van media is dat ze vaak meerdere platformen tot hun beschikking hebben om jouw boodschap over te brengen.

Omroep Brabant heeft bijvoorbeeld een eigen televisie- en radiozender, een website en app en allerlei social media platformen. Door gebruik te maken van targeting blijft jouw boodschap nóg beter hangen.

4. De rol van netwerken en partnerschappen

Netwerken en samenwerkingen zijn belangrijk als je een evenement promoot. Het gaat erom dat je samenwerkt met bedrijven, regionale bekendheden en andere organisaties die goed passen bij de identiteit van je evenement. Jouw evenement, ondersteund door bijvoorbeeld de populairste eetgelegenheden en bierbrouwerijen uit de regio, zorgt bij de bezoeker voor herkenning.

5. Bouw een band op social media

Gebruik social media om een relatie op te bouwen met je doelgroep. Deel regelmatig updates, betrek je volgers bij het planningsproces en reageer snel op vragen en opmerkingen. Dit creëert een betrokken groep volgers die zich gewaardeerd voelt en eerder geneigd is om je evenement te bezoeken. Interactie op social media vertaalt zich direct in hogere betrokkenheid en ticketverkoop.

6. Schrijf pakkende persberichten

Een goed geschreven persbericht zet je evenement op de radar. Zorg voor een boeiend verhaal dat echt nieuwswaarde heeft. Leg uit waarom mensen jouw evenement niet mogen missen. Stuur het naar relevante media en volg op, om je kansen op publicatie te vergroten. Het geheim van een succesvol persbericht ligt in de mix van informatief zijn en de lezer prikkelen.

7. Zet influencer marketing in

Zet influencers in om je evenement in de schijnwerpers te zetten. Vind mensen die populair zijn op social media en die goed bij de sfeer van je evenement passen. Een shout-out of een post van zo’n influencer kan een hoop nieuwe bezoekers trekken.

Werk samen op een manier die echt voelt. Geef ze een kijkje achter de schermen of ga live vanaf je evenement. Dit geeft je promotie een persoonlijke touch en maakt het bereik van je evenement een stuk groter.

8. Lokale evenement promotie met posters en flyers

Breng je evenement lokaal onder de aandacht met posters en flyers. Kies locaties waar je doelgroep komt en zorg ervoor dat je promotiemateriaal opvalt. Een creatief ontwerp gecombineerd met een duidelijke boodschap trekt de aandacht en blijft hangen. Lokale promotie is een geweldige manier om direct in contact te komen met potentiële deelnemers. Het creëert mond tot mondreclame.

Een evenement is pas voorbij als niemand er meer over praat - Mason Cooley

Voorbeeld van een planning

Een event promoten doe je niet binnen een week. Daar gaat een zeer uitgebreide planning aan vooraf, om niets aan het toeval over te laten. Hieronder hebben we een beknopt voorbeeld van een planning gemaakt.

6 maanden vooraf

  • Ontwikkel een aantrekkelijke, gebruiksvriendelijke website met alle informatie over het evenement: datum, locatie, programma, sprekers/artiesten, ticketverkoop, etc.
  • Zorg voor SEO-optimalisatie zodat de website goed vindbaar is via zoekmachines.
  • Maak accounts aan op relevante sociale mediaplatforms (Facebook, Instagram, X, LinkedIn) en start met het delen van unieke en creatieve content, gerelateerd aan het evenement.
  • Gebruik hashtags en interactieve content (polls, vragen) om de betrokkenheid te vergroten.
tips website

4 maanden vooraf

  • Start met een e-mailmarketing campagne. Stuur de eerste e-mail naar de mailinglijst met aankondiging van het evenement en voordelen van vroegtijdige registratie.
  • Plan een serie van follow-up e-mails met meer informatie over het programma, sprekers en eventuele vroegboekkortingen.
  • Schrijf een persbericht over het evenement en stuur dit naar lokale/regionale media, vakbladen en eventuele partners.

2 maanden vooraf

  • Lanceer online advertentiecampagnes via Google Ads, Facebook Ads, en LinkedIn om het evenement te promoten bij een gerichte doelgroep.
  • Experimenteer met verschillende advertentieformaten en targetingopties om de effectiviteit te maximaliseren.
  • Benader influencers of bekende personen binnen de doelgroep van het evenement voor samenwerkingen.
ideeën social media

1 maand vooraf

  • Verhoog het aantal posts op sociale kanalen en herinner je volgers aan de naderende deadline voor early-bird tickets of andere kortingen.
  • Verhoog het budget voor online advertenties in de laatste maand om maximale zichtbaarheid te krijgen.
  • Stuur een reeks e-mail herinneringen naar de mailinglijst met de boodschap dat het evenement nadert, highlights van het programma en informatie over de laatste tickets.

1 week vooraf

  • Communiceer laatste praktische informatie (vervoer, parkeren, registratie) via alle kanalen.
  • Zorg voor een laatste check van de technische infrastructuur voor live-streaming (indien van toepassing) en andere digitale tools die tijdens het evenement gebruikt worden.
  • Plan een definitieve briefing met alle teamleden en vrijwilligers om rollen, tijdlijnen en laatste aanpassingen te bevestigen. Zo krijg je iedereen op één lijn en zorg je voor een soepel verloop van het evenement.

De dag van het evenement

  • Post regelmatig live updates op sociale media om de sfeer van het evenement vast te leggen en te delen. Gebruik foto’s, video’s, en live streaming om mensen die niet aanwezig zijn een kijkje te geven. Je creëert zo FOMO (Fear Of Missing Out) voor jouw toekomstige evenementen.
  • Moedig bezoekers aan op sociale media ervaringen te delen met een specifieke hashtag. Dit verhoogt de online zichtbaarheid en het creëert waardevolle content.
  • Zorg voor interactie met bezoekers door vragen te beantwoorden, opmerkingen te liken. Repost ook gebruikers die content delen over het evenement.
  • Monitor sociale media en andere communicatiekanalen voor eventuele problemen of klachten die direct aandacht vereisen. Snel reageren op problemen verbetert de ervaring van bezoekers.

1 week na afloop

  • Stuur een bedankmail naar alle deelnemers met een link naar een enquête voor feedback over het evenement. Deel ook een bedankbericht op alle sociale media kanalen en tag sprekers, sponsors en partners.
  • Gebruik foto’s en video’s van het evenement om content te creëren die je in de komende weken kunt delen. Dit houdt de herinnering aan het evenement levend en bouwt momentum op voor het volgende evenement.
  • Maak een hoogtepuntenvideo of aftermovie van het evenement. Deel deze op sociale media en je website.
voorbeeld lokaal evenement

Jouw evenement succesvol promoten?

Zet Omroep Brabant in voor een campagne met een hoge attentie en groot bereik.