Hoe kan je de beste radiocommercial laten maken?

Radio is en blijft populair en het inzetten van radiocommercials nog steeds populair en effectief. De illusie dat een radiocommercial laten maken alleen een voice over met wat rechtenvrije muziek eronder is kan de prullenbak in. Er komen veel facetten kijken bij het in de ether afleveren van een succesvolle radiocommercial . In dit blog lees je alles over radiocommercials.

radiocommercial-laten-maken

Vooronderzoek en concept

Voor je een radiocommercial gaat produceren is het verstandig om goed vooronderzoek te doen. Begin met het bereik dat je wil genereren met jouw radiospot. Wil je jouw spot bijvoorbeeld lokaal inzetten of ga je voor een goede regionale radiocommercial? Wat denk je van bovenregionaal of landelijk? Daarna breng je de doelgroep in kaart. Wie wil jij bereiken met jouw radiospot en op welke radiozenders bevindt deze doelgroep zich?

Er zijn maar weinig bedrijven die een radiospot zelf produceren. Een radiocommercial laten maken is dan een handig alternatief. Om jou als organisatie op weg te helpen is een concept van jouw gewenste radiospot een eerste stap naar een goede radiocommercial. Wat voor type voice overs heb je in gedachte? Welk audiovisueel verhaal wil je vertellen? Welke geluidseffecten wil je toevoegen aan jouw radio reclame? Behoud de controle en schrijf een uitgebreid script. Het productiebedrijf zorgt ervoor dat de radiospot naar jouw wens wordt gemaakt.

productie-knoppenpaneel

Productie

Wanneer je gaat adverteren geef je de productie van de radiocommercial waarschijnlijk uit handen. Toch kun je hierin strak de regie houden. Door de hieronder genoemde tips aan te houden weet het professionele productiebureau precies wat jouw wensen zijn. Ben ook kritisch wanneer de uitkomst niet overeenkomt met de details in jouw concept. Het is jouw radiocommercial en jouw merk is eraan verbonden.

Reclamezendtijd inkopen

Met alleen het produceren van jouw spot wordt jouw radiocommercial nog niet gehoord door de luisteraars. Je moet reclamezendtijd inkopen bij bekende Nederlandse zenders of juist regionale zenders, afhankelijk van jouw budget. Tijdens jouw doelgroepanalyse heb je een keuze gemaakt voor het publiek dat je wil aanspreken. Daar baseer jij jouw keuze op.

reclamezendtijd

Uitzenden en evalueren

Jouw concept staat. Sterker nog, jouw radiocommercial is al geproduceerd. Als klap op de vuurpijl is de keuze voor de radiozender ook gemaakt. Het is tijd om jouw radiocommercial uit te zenden.

Na het uitzenden van de radiocampagne komt het evalueren van de spot. Heeft jouw radiocommercial de doelgroep bereikt die jij voor ogen had? Is deze doelgroep ook overgegaan tot actie? Beschrijf kritisch de verbeterpunten. Geen radiocommercial is perfect.

De beste commercial van het jaar

Als extra motivatie om een goede radiocommercial in de ether af te leveren heeft Omroep Brabant een prijs in leven geroepen. Elk jaar wordt de beste radiocommercial van het jaar gekozen door het publiek. De laatste editie was een daverend succes, er kwam een record aantal stemmen binnen. Echt een prijs om trots op te zijn als organisatie dus!

8 bruikbare tips

 

1. Kies een tone of voice
Omdat radio een audiovisueel medium is, is de tone of voice nóg belangrijker dan op andere media. In die twintig of dertig seconden wil jij een verpletterende indruk achterlaten bij jouw doelgroep. Dit moet je doen zonder spectaculaire beelden. Jouw verhaal moet via geluid dus staan als een huis.

 

2. Zend direct naar de luisteraar
Maak jouw radioreclame persoonlijk. Een luisteraar zit vaak in de auto of heeft een koptelefoon op. Je zendt dus echt naar de luisteraar. Betrek de luisteraar ook in jouw commercial. Dan creëer je beleving en blijft jouw merknaam sneller hangen.

 

3. Call to action
Een radiocommercial laten maken is een investering. Een radiocommercial daadwerkelijk uitzenden ook. Voor wat hoort wat, daar wil je wel iets voor terug. Naast naamsbekendheid wil je ook conversies voor jouw bedrijf. Maak daarom gebruik van een call to action in jouw radiocommercial.

 

4. Ben niet te commercieel
Deze tip lijkt erg in contrast te staan met de vorige tip. Toch is het niet verstandig om jouw product op een schreeuwerige manier aan de man te brengen. Laat het product zichzelf benoemen. Je bent zelf overtuigd van de kracht van jouw product, speel juist dat door naar jouw doelgroep.

 

 

5. Herhaling, herhaling, herhaling
Veel onderzoeken wijzen uit dat de luisteraar de naam van een bedrijf meerdere keren moet horen voor het blijft hangen. Benoem dus meerdere keren jouw bedrijfsnaam in de radiospot en wijk ook niet af van jullie voice overs. De spot zelf moet ook minimaal zeven keer worden gehoord, wil deze in het geheugen van de luisteraar blijven hangen.

 

6. Kader de boodschap af
Een radiocommercial is vaak kort. Je hebt maar beperkt de tijd om jouw boodschap bij jouw doelgroep achter te laten. Maak het jezelf daarom niet moeilijker dan nodig is en vertel één duidelijke boodschap. Dat is echt de beste manier om jouw product onder de aandacht te brengen.

 

7.Ben origineel
Radioreclame bestaat al een eeuw. Origineel zijn is dus knap lastig. Toch dagen wij jou uit om ‘outside the box’ te denken. Tijdens een reclameblok op een radiozender volgen verschillende commercials zich in snel tempo op. Door de originaliteit te vinden, springt jouw commercial eruit.

 

8. Timing is belangrijk
Zorg dat je elk moment van jouw twintig of dertig seconden lange radiospot benut. Dit betekent niet dat je de hele spot op een chaotische toon alles vol praat, stilte is ook belangrijk. Elk moment van jouw commercial moet raak zijn.

Wil je echt alle ins en outs weten van radioreclame?

Download de radioreclame whitepaper

kosten-bespreken

Wat zijn de kosten?

De kosten van adverteren op de radio lopen erg uiteen. Een langdurige radiocampagne of meerdere radiocommercials zijn natuurlijk duurder dan een korte reeks actiematige commercials. Ook is de prijs afhankelijk van het tijdstip van uitzending van jouw reclamespot. Een radiocommercial op de late avond is relatief goedkoper dan een radiocommercial op prime-time. Feit is wel dat een radiospot voordeliger is dan tv-commercials.

Vraag een vrijblijvende offerte aan bij Omroep Brabant en kies een pakket dat aansluit bij jouw wensen.

Je eigen radiocommercial laten maken

Radio is precies een eeuw in ons leven en het blijft populair. Is jouw bedrijf op zoek naar die extra naamsbekendheid of wil je op een effectieve manier jouw doelgroep audiovisueel aanspreken? Laat dan een radiospot maken door een professionele organisatie met de juiste middelen.

Vraag jij je nog steeds af welke elementen in jouw spot terug moeten komen?

Download de radioreclame checklist

on-air

Zet zelf de kracht van herhaling in

Jouw campagne bereikt veel huiskamers, werkplekken en auto’s, waardoor jouw boodschap wordt gehoord.

Ontdek de mogelijkheden