Zo ziet de toekomst van reclame maken eruit

Reclame verandert sneller dan ooit, en jouw merk kan niet achterblijven. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten reclame, dat marketeers kunnen kiezen welke vorm aansluit bij hun merk. Maar hoe weet je als adverteerder wat écht werkt met zoveel verschillende opties? Waar moet een moderne advertentie aan voldoen? Hoe ziet de toekomst van adverteren eruit en welke nieuwe trends mag je absoluut niet missen? Dat en meer lees je in dit blog.

toekomst van reclame

Persoonlijke advertenties

In 2024 staan we aan de vooravond van een grote verandering in de manier waarop advertenties ons bereiken. Dankzij big data (data op grote schaal) en kunstmatige intelligentie kunnen merken nu advertenties leveren die specifiek zijn afgestemd op individuele voorkeuren en gedragingen. Dit betekent dat advertenties relevanter en nuttiger worden voor consumenten.

In plaats van generieke advertenties die iedereen hetzelfde behandelen, kunnen merken nu gebruik maken van gegevens. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van gepersonaliseerde advertenties op basis van je laatste aankoop. Heb je onlangs een paar hardloopschoenen gekocht? Dan krijg je suggesties voor bijpassende kleding of accessoires. Zoekgedrag speelt ook een grote rol: wanneer je op zoek bent geweest naar reisbestemmingen, zie je advertenties voor hotels of vluchten naar precies die locaties. Zelfs live locaties worden ingezet, zoals bij advertenties voor restaurants in jouw directe omgeving als je door een stad loopt.

Augmented Reality en Virtual Reality

Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) zijn al lang niet meer sciencefiction. Het wordt tegenwoordig veel gebruikt in de reclamewereld. Merken gebruiken AR en VR om interactieve en meeslepende ervaringen te creëren die consumenten op een geheel nieuw niveau betrekken.

Stel je voor dat je een nieuwe bank wil kopen. Met behulp van AR kun je de bank virtueel in je woonkamer plaatsen om te zien hoe deze eruitziet en past bij je interieur. Of misschien overweeg je een vakantie en kun je met VR een virtuele tour maken door je potentiële bestemming, zoals een wandeling door de Loonse en Drunense Duinen of een kijkje nemen in een luxe vakantiewoning in De Kempen. Dit biedt consumenten een tastbare en betrokken manier om producten en diensten te ervaren, wat de kans op aankoopbeslissingen aanzienlijk vergroot.

De toekomst van televisiereclame

Adverteerders moeten blijven innoveren om met hun campagne de aandacht te trekken van de consument. Hoewel streamingdiensten en on-demand content de afgelopen jaren sterk in populariteit zijn toegenomen, blijft traditionele televisiereclame een belangrijk medium. Adverteerders zullen gebruik maken van moderne targetingmethoden om hun advertenties aan te passen aan de voorkeuren en gedragingen van specifieke kijkers.

Addressable TV is een opkomende trend waarbij adverteerders verschillende advertenties aan verschillende huishoudens kunnen tonen. Zelfs als ze naar hetzelfde programma kijken. Een gezin dat naar Brabant vandaag kijkt, kan bijvoorbeeld advertenties voor keukengerei te zien krijgen, terwijl hun buren dezelfde uitzending bekijken maar advertenties voor autoverzekeringen zien.

Dit zorgt voor een meer gerichte en effectieve benadering, waardoor de relevantie en impact van televisiereclame worden vergroot. Bovendien worden interactieve tv-advertenties, waarbij kijkers direct kunnen reageren of extra informatie kunnen opvragen via hun tv-scherm, steeds gebruikelijker.

commercial

Adverteren in Brabant

Met ruim 428.000 kijkers per dag, bereik je via Omroep Brabant veel potentiële klanten met jouw tv-reclame. Wil je ook jouw doelgroep bereiken?


 

Influencer Marketing

Influencer Marketing

Influencer marketing is inmiddels een gevestigde strategie op sociale media, maar de toekomst brengt een nieuwe omvang met zich mee. Micro-influencers en zelfs nano-influencers (mensen met een kleinere, maar zeer betrokken volgersgroep) worden steeds belangrijker. Merken ontdekken dat deze influencers vaak meer betrokken connecties hebben met hun publiek dan grote beroemdheden.

Ethiek en privacy

Terwijl gegevens de drijvende kracht zijn achter gepersonaliseerde advertenties, wordt het waarborgen van ethiek en privacy belangrijker dan ooit. Consumenten worden zich steeds meer bewust van hoe hun gegevens worden verzameld en gebruikt, en eisen meer transparantie en controle.

Merken die open en eerlijk zijn over hun data-gebruik en sterke privacymaatregelen treffen, zullen het vertrouwen en de loyaliteit van hun klanten winnen. Investeer daarom in veilige dataopslag, een duidelijk privacybeleid en bied opties voor consumenten om hun gegevens te beheren.

De opkomst van Programmatic Advertising

Programmatic advertising, het geautomatiseerd kopen en verkopen van online advertenties, is al een groot onderdeel in de reclamewereld maar het zal in de toekomst nog verder verfijnd worden. Met behulp van machine learning en AI kunnen merken live bieden op advertentieruimte, gebaseerd op gebruikersgedrag en contextuele data.

Heb je gezocht naar uitjes in Brabant? Door programmatic advertising zie je dan direct advertenties van verschillende organisaties, helemaal afgestemd op jouw interesses. Dit zorgt ervoor dat advertenties op de juiste plaats en tijd verschijnen, maar ook in de meest relevante context voor de gebruiker. Hierdoor worden advertenties effectiever en worden de kosten per acquisitie verlaagd. Een nieuwe stap in online advertising.

Ben jij klaar voor de toekomst?

Jouw merk klaarstomen voor de toekomst van reclame? Ga in gesprek met onze Media Adviseurs en ontdek de nieuwste trends.


 

Duurzaamheid en merkboodschap

Naast privacy worden ook duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds belangrijker voor consumenten. Merken die zich inzetten voor het milieu en sociale verantwoordelijkheid moeten dit benutten als een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie.

Reclames zijn steeds vaker gericht op het benadrukken van duurzame initiatieven en producten, zoals het gebruik van gerecyclede materialen, CO2-neutrale productiemethoden en fair trade. Dit spreekt de groeiende groep bewuste consumenten aan die hun aankoopbeslissingen baseren op waarden en ethiek.

Interactie met buitenreclame

Ook buitenreclame is een belangrijk onderdeel in de toekomst van reclame. Niet in de laatste plaats omdat je er zoveel kanten mee op kunt gaan. Billboards, vlaggen, muurschilderingen, abri’s en busreclame is slechts een greep uit de mogelijkheden om commerciële boodschappen in de buitenlucht te verspreiden bij een breed publiek.

Hoe gaat dit in zijn werk? Een voorbijganger scant een QR-code op een poster (of andere buitenreclame) om meer informatie over een product te krijgen of een speciale aanbieding te ontvangen. NFC-tags maken het mogelijk voor consumenten om met één enkele aanraking toegang te krijgen tot exclusieve content of direct een aankoop te doen. Deze manier van interactie verrijkt de winkelervaring en maakt buitenreclame relevanter en effectiever dan ooit.

Media Adviseurs Omroep Brabant

Bereid je voor op de toekomst van reclame

Onze Media Adviseurs houden de laatste ontwikkelingen van (digitale) reclame steevast nauwlettend in de gaten. De nieuwe technologieën kennen voor hen daarom geen geheimen. Zorg dat jouw merk voorop loopt en profiteer van de nieuwste ontwikkelingen om je doelgroep op een unieke en effectieve manier te bereiken. Laat ons samen de volgende stap zetten met jouw campagnes.

Blijf innoveren met jouw reclame

Zorg dat je inspeelt op trends en communicatiebehoeften.