De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen in Nederland is in 2019 uitgekomen op € 829 miljoen. Hiermee groeit de markt met 0,9% ten opzichte van 2018. De kijktijd naar de TV-zenders (lineair en uitgesteld) was in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag en is daarmee gelijk gebleven aan die van 2018. De TV-Schermtijd is met 4 minuten gestegen naar 192 minuten per dag. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2019 dat op 9 maart door Screenforce is gepubliceerd.

Stichting KijkOnderzoek (SKO) hanteert sinds begin dit jaar een nieuwe definitie van de kijktijd, genaamd TV ZenderTotaal. Onder TV ZenderTotaal valt de tijd die gekeken wordt naar TV-zenders, live en uitgesteld. In 2019 is deze kijktijd met 156 minuten per dag gelijk gebleven aan 2018. De totale SchermTijd is in 2019 met 4 minuten gestegen naar 192 minuten gemiddeld per dag.

Net als in de afgelopen twee jaren was Retail de grootste TV-branche, gevolgd door de branche Voedings- en Genotmiddelen.

Kijk voor het volledige artikel en het TV Jaarrapport 2019 op de website van Screenforce.