Bereken en verhoog de Click Through Rate (CTR) van je campagne

Wanneer je online reclame maakt, is de Click Through Rate (CTR) een belangrijke statistiek. Je wil zo veel mogelijk data ontvangen wat betreft de geplaatste advertenties. Door de CTR van een advertentie te onderzoeken, krijg je een nog beter beeld van de effectiviteit van de uitgezette advertentie. Zo zie je globaal of de advertentie voor de juiste hoeveelheid exposure zorgt. Op deze pagina wordt het begrip Click Through Rate aan je uitgelegd.

click-through-rate

Click Through Rate betekenis

Click Through Rate wordt bijna altijd afgekort tot CTR. Deze afkorting kom je daarom ook vaak tegen. De CTR is het percentage van bezoekers die jouw advertentie zien en daarop klikken. Hoe dit percentage wordt berekend lees je in de volgende alinea. In de daaropvolgende alinea wordt weergeven wat een goede klikfrequentie is. Let op! Het percentage is waarschijnlijk lager dan je in eerste instantie denkt. Laat je daardoor niet ontmoedigen. Wanneer de advertentie door veel mensen wordt gezien, kan het aantal kliks nog steeds veel opleveren.

ctr-berekenen

CTR berekenen

Het berekenen van een Click Through Rate (CTR) is makkelijk. Wanneer jouw advertentie in totaal 100 keer is bekeken (views) en daarvan één iemand op de advertentie heeft geklikt (clicks), dan is de CTR 1%. Je deelt namelijk het aantal clicks door het aantal views. Vervolgens vermenigvuldig je dit met 100%. Door de CTR te berekenen krijg je naast het bereik (branding) een aanvullend beeld van het resultaat van jouw advertentie (activatie).

Dit wil ik ook

Een goede klikfrequentie

Een goede klikfrequentie ligt vaak lager dan je misschien denkt. De illusie dat meer dan de helft van de mensen die jouw advertentie ziet, daadwerkelijk op jouw advertentie klikt, kan de prullenbak in. Wanneer spreek je dan van een geslaagde advertentie? Volgens Google ligt de gemiddelde CTR in Google Ads rond de 2%. Alle Click Through Rates boven die genoemde 2% wordt dus gezien als een goede CTR-score.

Wanneer we kijken naar een goede klikfrequentie op basis van display adverteren en bannering kijken, ligt de gemiddelde CTR nog lager dan bij Google Ads. Als gemiddelde graadmeter wordt dan een CTR van tussen de 0,08% en 0,1% genomen. Dat lijkt dus erg laag, maar wanneer jouw banner boven de 0,1% scoort, doet hij het gewoon hartstikke goed.

Wanneer jouw banner boven de 0,1% scoort, doet hij het gewoon hartstikke goed.

Hoe verhoog je het aantal kliks naar je website?

Iedereen wil de Click Through Rate van advertenties verbeteren. Actie vanuit de bezoeker is vaak de reden voor het plaatsen van de advertenties. Of je moet puur aan de branding van je merk, product of dienst werken. Gezien worden is dan genoeg.

Gelukkig zijn er veel manieren om een positieve invloed uit te oefenen op de CTR. Met deze tips heb je een grotere kans op conversies. Hieronder noemen we vijf manieren om het aantal kliks naar je website te verhogen.

1. Gebruik pakkende afbeeldingen

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Door afbeeldingen in je advertenties te gebruiken, maak je het visueel voor de bezoeker. Beeld levert vaak meer conversie op dan alleen tekst. Daarnaast oogt het ook aantrekkelijker voor de bezoeker.

Om een afbeelding herkenbaar te maken, raden wij aan om kleuren uit jouw branding te gebruiken. Omroep Brabant gebruikt in advertenties vaak de kleur rood. Deze kleur wordt onlosmakelijk verbonden aan de identiteit van Omroep Brabant. Dat maakt het voor de bezoeker herkenbaar. Wanneer wij banners in volledig blauw gaan plaatsen, zal de boodschap in de advertentie minder gelinkt worden met Omroep Brabant.

2. Pas krachtige woorden toe in de tekst

Als je de eerste zin in de vorige tip leest, kijk je misschien raar op van deze kop. Toch heeft een advertentie krachtige woorden nodig om tot volledige potentie te komen. Met alleen afbeeldingen gaat de bezoeker niet over tot conversie. De combinatie tussen een sterke afbeelding en krachtige woorden is de ultieme combinatie.

Maar wat zijn dan krachtige woorden? Ga eerst na waar jij op aanslaat. Welke woorden vallen jou op? Natuurlijk doen korting en sale het altijd goed, maar je mag het best groter aanpakken. Woorden als sensationeel, revolutionair of baanbrekend wekken de interesse van de bezoeker.

aantal-kliks-website

3. Kies een platform dat past bij jouw doelgroep

Een bezoeker zonder interesse voor wat jij aanbiedt, zal zelden tot nooit klikken op jouw advertentie. Het is daarom van groot belang om te weten op welke platformen jouw doelgroep actief is.

Kijk ook eens verder dan de grote bekende platformen, zoals Google, Facebook en Instagram. Misschien bevindt jouw doelgroep zich wel op een populair internetforum. Of misschien zijn opkomende platformen, zoals TikTok en Pinterest, wel de platformen waar jouw doelgroep zich grotendeels op bevindt. Het is geen hogere wiskunde wanneer de CTR stijgt op platformen waar jouw doelgroep actief is, maar het wordt toch te vaak over het hoofd gezien door adverteerders.

4. Ga voor een sterke call to action

De call to action (CTA) is een oproep tot actie. Actie vanuit de bezoeker is vaak het ultieme doel van een geplaatste advertentie. Afhankelijk van de campagnedoeltelling. Call to actions komen in verschillende soorten, kleuren, vormen en maten. Maar uiteindelijk heeft elke call to action hetzelfde doel; de bezoeker over laten gaan tot actie.

Hoe verhoog je de Click Through Rate met behulp van een sterke call to action? Maak bijvoorbeeld gebruik van een opvallende kleur knop, ben direct in de communicatie of maak een belofte in de boodschap. Het werkt ook goed om de call to action in de eerste persoon te schrijven. Dat maakt het persoonlijk voor de bezoekers. Hierdoor voelen zij meer connectie met het product en ligt een hogere Click Through Rate voor het oprapen.

5. Houd rekening met het formaat voor alle apparaten

Het is algemeen bekend dat men niet alleen meer via een computer surft op het internet. In de loop der jaren hebben mobiele telefoons, tablets en zelfs computergestuurde horloges hun intrede gedaan.

Het is daarom verstandig om jouw advertentie het juiste formaat te geven voor alle apparaten die jouw doelgroep gebruikt. Wanneer jouw advertentie alleen zichtbaar is op een desktop computer, dan zal de Click Through Rate aanzienlijk laag zijn. Dat wil je voorkomen!

Ook meer kliks naar jouw website?

Verspreid pakkend advertenties.

Ik wil meer informatie hierover