Jouw radiocampagne meetbaar en succesvol maken

Er zijn verschillende redenen om een radiocampagne in te zetten. De ene campagne heeft als doel om de naamsbekendheid van een merk te verhogen, terwijl de andere campagne moet leiden tot hogere verkoopcijfers van een product. Voor beide doelen geldt hetzelfde: de resultaten van de radiocampagne zijn belangrijk om de effectiviteit te beoordelen. Hoe meet je jouw campagneresultaten? Daar krijg je in dit blog antwoord op.

radiocampagne

Radio als effectief medium

Voordat we de meetbaarheid van een radiocampagne bespreken, zoomen we in op radio als medium. Radio is bij veel marketeers niet het eerste medium waaraan wordt gedacht, als de advertentiemogelijkheden worden nagelopen.

De potentie van dit traditionele medium wordt niet altijd op waarde geschat. Door het relatief lage budget dat nodig is om te adverteren op de radio, is het een ideaal medium om voor jouw product of dienst de aandacht van de consumenten te trekken.

Afhankelijk van de radiozender waarop jij adverteert, genereer je met een radiocommercial al snel een groot bereik. Door de snelle doorlooptijd, kun je in een korte periode een groot bereik opbouwen. Ideaal om jouw naamsbekendheid een stevige boost te geven.

radioluisteraars meten

Andere voordelen

Adverteren op de radio heeft nog veel meer voordelen. De productietijd van een radiocampagne kost niet veel tijd. Jouw radioreclame kan binnen korte tijd op de radio te horen zijn. Ook schiet je geen losse flodders met een radiospot, maar kun je doelgericht adverteren.

Er zijn landelijke, regionale en lokale radiozenders, waardoor kan worden ingezoomd op de doelgroep die jij wil bereiken. Daarnaast heeft elk radiostation een eigen doelgroep. Dat geeft de mogelijkheid om nóg doelgerichter te adverteren.

Check: is radioreclame iets voor mij?

Ideale radiocampagne

De ‘perfecte’ radiocampagne moet nog worden uitgevonden. We kunnen je wel een aantal tips meegeven voor de ‘ideale’ campagne. Daarmee bereik je met jouw communicatie, het doel waar vooraf op gehoopt werd.

1. Heldere boodschap

De boodschap die je wil overbrengen in een radiocommercial, is misschien wel de sleutel tot een succesvolle radiocampagne. Je hebt kort de tijd om jouw verhaal over te brengen op de luisteraar. Elke seconde moet goed worden benut en de boodschap duidelijk zijn. De luisteraar moet uit de radiospot kunnen opmaken waar jouw bedrijf voor staat, én wat je wil verkopen of bereiken.

2. Kwaliteit

We geven hierboven aan dat het produceren van een radiocampagne relatief weinig tijd kost. Dat mag nooit ten kosten gaan van de kwaliteit. De luisteraar heeft inmiddels een standaard gecreëerd, en dat moet matchen met de kwaliteit van jouw radiocampagne. Zorg daarom voor goede stemacteurs, een heldere boodschap met een scherpe tekst, waaronder een onderscheidend geluid is gemonteerd. Dan weet je zeker dat je bij de luisteraars blijft hangen.

3. Crossmediaal

We hebben al verschillende blogs en landingspagina’s gewijd aan de meerwaarde van crossmediale campagnes. Radio is een belangrijk onderdeel van een crossmediale campagne. Waar je een mediacampagne op televisie of internet visueel kan maken, werk je via radio met audio. Beide vormen van adverteren versterken elkaar en zorgen er onder de streep voor dat jouw boodschap nog beter blijft hangen bij jouw doelgroep.

Hoe wordt mijn radiocommercial gemeten?

Met alleen een goede radiocampagne is jouw doel nog niet bereikt. Je ziet er graag iets voor terug. Tegenwoordig zijn er mogelijkheden om jouw radiocommercial nauwkeurig te meten. Wordt het beoogde aantal luisteraars bereikt en hoe regelmatig hoort diezelfde doelgroep jouw commercial? Volgens Robert van Dongen, medewerker Marketing bij Omroep Brabant, is dat goed meetbaar.

“Wij kunnen het uitzendschema van de radiospots, met een paar aanpassingen, uploaden in onze rapportagetool. In deze tool maken wij ook luistercijferanalyses, met cijfers die worden aangeleverd door het Nationaal LuisterOnderzoek (NLO). Het uitzendschema wordt in de rapportagesoftware als een reeks kleine uitzendfragmenten herkend”, vertelt Robert.

De tool rekent dan uit hoeveel luisteraars zijn bereikt en hoe vaak zij de spot hebben gehoord. Robert: “Met deze informatie kunnen we heel precies de effecten van de radiocampagne meten. We weten hoeveel mensen de spot hebben gehoord en we kunnen de gemiddelde contactfrequentie (GCF) meten. Dat is het gemiddelde aantal keren dat een luisteraar de spot heeft gehoord.

Nieuwe methode

Dat meten gaat sinds 2023 nog nauwkeuriger dan voorheen. Net zoals bij televisie, worden de luistercijfers gebaseerd op een selectie respondenten. Tot en met 2022 moest deze selectie van respondenten dagelijks een dagboekje bijhouden met de radiozenders die op die dag beluisterd werden.

Sinds dit jaar heeft een groep respondenten een app op hun mobiele telefoon, die heel nauwkeurig bijhoudt wanneer naar welke radiozender wordt geluisterd. Menselijke fouten worden hierin uitgesloten. Hierdoor worden de luistercijfers veel nauwkeuriger in kaart gebracht. Ze worden verzameld en gerapporteerd door het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Een andere grote verandering is dat luistercijfers niet meer per acht weken worden gemeten. Met deze nieuwe methode zijn luistercijfers per week inzichtelijk. Het effect van jouw radiocampagne is daarmee sneller inzichtelijk te maken.

koen

Wil jij ook een succesvolle radiocampagne?

Rapportages laten je zien dat radioreclame werkt.

Ja, dit wil ik