Radioreclame als alternatief voor Google adverteren

Er bestaan allerlei vormen van adverteren, zowel online als offline. Wanneer je jouw bedrijf snel onder de aandacht wil brengen bij jouw doelgroep, moet je investeren. Adverteren kan met elk budget, al heb je voor het ene medium vaak een grotere portemonnee nodig dan voor het andere. We bespreken een alternatief voor Google adverteren.

Voor online adverteren via Google of social media heb je al snel een groter budget nodig wil je écht opvallen. Dit is niet voor iedereen weggelegd en zeker niet voor iedereen nodig. Het is daarom verstandig om eerst verschillende opties met elkaar te vergelijken.

Lees verder
Luister onderweg naar radio Omroep Brabant

Kies het medium dat bij je past

Het juiste advertentiekanaal kiezen doe je niet zomaar. Het is verstandig om de keuze af te stemmen op jouw doelgroep, regio en bedrijf. Zo is de doelgroep die je online bereikt gemiddeld jonger dan de doelgroep via de radio. En ook het effect van een reclameboodschap is in elke branche anders. Haal het maximale uit jouw campagne. Laat je adviseren!

Radioreclame als alternatief voor online adverteren

Online adverteren

Online adverteren is reclame maken via internet. Dit kan bijvoorbeeld door middel van banners op een website, advertenties in zoekresultaten van Google of via social media. Het voordeel is dat het snel resultaat oplevert en gemakkelijk meetbaar is. 

Google advertenties zijn ideaal om veel bezoekers naar jouw website te trekken. Maar wat als je geen groot budget hebt, of niet per se landelijk in de kijker wil staan? Daarnaast zeggen extra websitebezoeken niet altijd iets; misschien zijn de mensen die op jouw website terechtkomen door een online advertentie, niet onderdeel van jouw doelgroep. In dat geval komt radioreclame goed van pas: een radiozender heeft vaak een specifieke doelgroep aan luisteraars. 

Liever de mogelijkheden voor online adverteren onderzoeken? Dat kan bij Omroep Brabant. Door onze sterke online positie hebben we niet alleen offline, maar ook online veel te bieden.

Radioreclame zorgt, net als online advertenties, voor zichtbaarheid van jouw bedrijf. Laat mensen jouw merk onthouden via de radio en je hebt geen zoekmachine advertentie meer nodig. Ze weten de website direct te vinden.

Wil jij jouw bedrijf onder de aandacht brengen met een actiegerichte of thematische boodschap? Dan is radioreclame, als alternatief voor Google adverteren, geschikt voor jou!

Radioreclame heeft trouwe luisteraars van een specifieke doelgroep.
radio DJ bij Omroep Brabant

Waarom kiezen voor radio?

Elk medium heeft zo zijn voor- en nadelen. Zo is radio een vluchtig medium, waarbij het onderbewustzijn van potentiële klanten een grote rol speelt. Dit heeft een positief effect op de naamsbekendheid van jouw merk, maar is moeilijker te meten. Dit hoeft geen probleem te zijn; het ligt er maar net aan wat jij met je boodschap wil bereiken. Zo heeft radioreclame ook vele voordelen:

  • Radioreclame heeft een groot bereik.
  • Het is géén zapmedium; luisteraars zijn trouw aan hun favoriete zender.
  • Relatief lage (productie)kosten.
  • Een radiocommercial is snel gemaakt.
  • Je hebt veel contact met een specifieke doelgroep.
  • Het is mogelijk om zowel provinciaal als regionaal te adverteren.
  • Een radiospot zal gemiddeld na 6 of 7 keer luisteren herkend en onthouden worden door de luisteraar. Door de kracht van herhaling zorgt radioreclame echt voor impact bij de trouwe luisteraar.

Radioreclame brengt sfeer

Er zijn veel verschillende momenten dat de radio bij mensen standaard aanstaat. In de auto, op kantoor, thuis aan het ontbijt, of tijdens de afwas bijvoorbeeld. Het is een onderdeel van de dagelijkse routine. Hierdoor luisteren mensen onbewust meer naar radioreclame; er wordt minder weggezapt dan op de tv. Zo’n radioboodschap wordt herhaaldelijk ingeprent in de hoofden van luisteraars. Luisteraars krijgen door een pakkende radiospot een gevoel bij het bedrijf en proeven van de sfeer. Door een tune of slogan te maken die past bij het merk, wordt je onthouden.

Radioreclame goed inzetten

Je kunt radioreclame op twee verschillende manieren inzetten: actiematig en thematisch. Doe je dit goed, dan kan radioreclame minstens zo veel impact hebben als een ander medium.

Actiematige aanpak

Kies je voor een actiematige aanpak, dan stimuleer je luisteraars direct om actie te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan een bezoek aan de website of een filiaal. Je kunt de luisteraar op de hoogte brengen van specifieke acties of aanbiedingen. Dit leidt dus tot meer bezoekers en is een goed alternatief voor Google adverteren.

Thematische aanpak

Een thematische aanpak gaat om het vergroten van jouw naamsbekendheid. Je wil in het hoofd van jouw potentiële klant komen. De luisteraar weet nog niet dat hij jouw product of dienst wil afnemen, tot hij het ineens een keer nodig heeft. Op dat moment popt jouw merk op in het hoofd van de luisteraar; ze hebben de radiospot onthouden. Op die manier trek je mensen direct naar jouw website. Ook dit levert uiteindelijk dus meer kwalitatieve bezoekers op.

Luisteren naar de radio is een onderdeel van de dagelijkse routine.

Ga voor maximaal bereik

Een goede reclameboodschap kan versterkt worden door een crossmediale aanpak. Om maximale impact te realiseren adviseren wij daarom om gebruik te maken van verschillende kanalen. Dit kan jouw radioboodschap versterken; het levert extra herkenning via andere wegen. Verbind diverse kanalen met elkaar en verhoog de zichtbaarheid en effectiviteit van de campagne. Zo vergroot je het aantal contactmomenten met de doelgroep. Een combinatie van kanalen is mogelijk bij Omroep Brabant. Naast radioreclame bieden wij ook tv-reclame en online advertenties aan. Maak heel Brabant fan van jou!

Thuis kijk en luister je naar Omroep Brabant

Waarom adverteren bij Omroep Brabant?

Omroep Brabant heeft een unieke reclamepositie in de provincie Brabant. Wanneer je radioreclame bij ons inkoopt, horen Brabanders jouw commercial meerdere keren per dag tijdens de reclameblokken. Benieuwd naar wat zo’n radiospot teweeg kan brengen? Lees hier een aantal cases.

Weer komen we terug op de herhaling; dat is wat radioreclame zo krachtig maakt. Hierdoor blijf je in de hoofden van onze luisteraars zitten. Bij 272.000 radioluisteraars per dag, om precies te zijn. Wil je daarnaast de optie hebben om specifieke regio’s in Brabant aanspreken, dan is Omroep Brabant dé partner voor jou.

Wij adviseren je graag over de beste keuzes rondom de investering. Het gewenste resultaat vraagt om een slimme aanpak.

Is radioreclame iets voor jou?

Of radioreclame geschikt is voor jouw situatie, hangt af van de doelgroep die je wil aanspreken en het doel van jouw reclameboodschap. Daarnaast speelt het beschikbare investeringsbudget een rol. We geven graag vrijblijvend advies op basis van jouw eisen en wensen. Om je op weg te helpen kun je in een paar minuten checken of radioreclame bij je past. Doe direct de test!