Voordelen van radioreclame

Wanneer je op zoek bent naar een manier om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen, denk je misschien niet direct aan adverteren op de radio. Toch heeft dit medium vele voordelen ten opzichte van kanalen als televisie, Google advertenties of social media. Radio is namelijk heel veelzijdig en kan op verschillende manieren worden ingezet. Of je nu op zoek bent naar een reclame maken voor de lange of korte termijn; met radioreclame kun je alle kanten op. Zo is een weekactie gemakkelijk via de radio op korte termijn te communiceren, maar je kunt ook kiezen voor een campagne die een half jaar lang draait.

Wil je graag meer bezoekers naar jouw winkel of website trekken? En dus meer omzet genereren? Dan ben je bij radioreclame aan het juiste adres. Radiocommercials zijn perfect te gebruiken voor een actiegerichte of thematische boodschap. We zetten de voordelen van radioreclame voor je op een rij.

Lees verder
Luister onderweg naar de radio

Radioreclame is effectief

Het is gebleken dat radioreclame effectief is. Zo zagen we bijvoorbeeld een toename van klanten ontstaan na verschillende radiocampagnes. Op de radio gaat het om de kracht van herhaling. Betrouwbare radiospotjes die creatief en pakkend zijn worden beter onthouden. Hierdoor gaan mensen bepaalde geluiden of kreten koppelen aan een bedrijf. Een effectieve manier om jouw merk onder de aandacht te brengen.

Luister naar radio Omroep Brabant wanneer je onderweg bent

Radioreclame vergroot jouw naamsbekendheid

Hoe meer mensen jouw bedrijf kennen, hoe groter de kans dat ze jouw product of dienst afnemen. Dit gaat hand in hand met het imago van een merk. Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat potentiële klanten vertrouwen hebben in het product of de dienst en eerder kiezen voor jou. Het onder de aandacht brengen van jouw bedrijf en daarmee de naamsbekendheid vergroten, is heel geschikt op de radio. Het vluchtige medium prent een korte boodschap in het geheugen van de doelgroep door middel van herhaling.

Radio heeft een groot bereik

Radioreclame heeft een groot bereik. Dit heeft enerzijds te maken met trouwe luisteraars: er wordt minder geswitcht tussen radiozenders vergeleken met televisiezenders. Veel luisteraars op de radio zijn trouw aan een bepaalde zender. Ook de cijfers van Omroep Brabant liegen er niet om.

Dagelijks gemiddeld 272.000 luisteraars en wekelijks 490.000 luisteraars op onze radiozender.

Radioreclame is betaalbaar

Vergeleken met andere media is radioreclame een relatief goedkope manier om te adverteren. Door de actiegerichte aanpak van zo’n reclamespot verdient het zichzelf sneller terug. Daarnaast kunnen radiocommercials snel gemaakt worden; de productiekosten zijn dus lager. Dit zorgt ervoor dat je met jouw budget op de radio meer commercials in kunt kopen.

Een radiospot is snel geproduceerd

Samen zorgen we ervoor dat de campagne snel de lucht in kan. We nemen al het werk uit handen: wij ondersteunen van productie tot plaatsing. Een goede briefing zorgt voor een snel en soepel proces. We helpen je met de juiste boodschap voor een specifieke doelgroep. Daarnaast zorgen wij ervoor dat externe specialisten een professionele en betrouwbare reclamespot opnemen. Zo kan een reclamespot, wanneer nodig, heel snel de lucht in gaan.

 

Radio DJ bij Omroep Brabant
Een goede radiospot verdient zichzelf terug.

Een specifieke doelgroep binnen handbereik

Gemiddeld gezien moet een bepaalde boodschap minimaal 6 keer bij een persoon aankomen, wil het blijven kleven. Door de mogelijkheid om veel te herhalen op de radio, is er een grote kans dat je deze hoeveelheid contact krijgt met jouw specifieke doelgroep. Adverteer doelgericht door de juiste type zender te kiezen, een strategisch moment te bepalen of door regionaal te adverteren.

Adverteren binnen een regio

Radioreclame kan zowel op provinciaal als regionaal niveau uitgevoerd worden. Zo kies je de luisteraar uit die het beste bij je past. Zeker voor lokale ondernemers is regionaal adverteren een slim marketingwapen. Zijn bijvoorbeeld al jouw filialen gevestigd in Noord-Brabant, dan is het niet altijd nodig om op landelijk niveau te adverteren. Prijstechnisch is het misschien wel interessanter om te kijken naar regionale opties, die ook nog passen bij jouw ideale kopers.

Trouwe luisteraars zetten thuis de radio aan

Omroep Brabant heeft een unieke positie in de markt

Het grote voordeel van Omroep Brabant is de unieke positie die wij hebben op de markt. Omroep Brabant is één van de grootste regionale omroepen van Nederland en bestaat al sinds 1976. Daarnaast zijn wij de officiële rampenzender van Brabant. Dit betekent dat bij calamiteiten of rampen de radiozender opgeëist kan worden door de autoriteiten. Hierdoor hebben we bij het grote publiek een betrouwbaar en sterk imago opgebouwd. Je bereikt de Brabander nergens zo goed als bij ons.

Zijn er ook nadelen?

Geen enkel medium heeft alleen maar voordelen; ook radioreclame niet. Zo kan het lastig zijn om te achterhalen hoeveel klanten je precies binnen hebt gehaald op basis van jouw reclamespot. Wil je het toch inzichtelijk maken met data, dan doe je dat bijvoorbeeld met een klantonderzoek. Vraag nieuwe klanten hoe ze jouw product of dienst hebben leren kennen.

Een ander mogelijk nadeel van radioreclame ten opzichte van andere advertenties is dat het vluchtig is. De boodschap komt op een onbewuste manier binnen bij de luisteraar. Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Omdat we ons richten op een actiegerichte boodschap en het vergroten van naamsbekendheid, zijn de snelle en korte herinneringen juist belangrijk. Het ligt er dus maar net aan wat je met jouw reclamecampagne wil bereiken en of de voordelen van radioreclame voor jou opwegen tegen de nadelen.

De voordelen van radioreclame op een rij:

  • Adverteren op de radio is bewezen effectief.
  • Radioreclame is de ideale manier om jouw naamsbekendheid te vergroten.
  • Radio heeft een groot bereik en trouwe luisteraars.
  • Het is relatief betaalbaar.
  • Het duurt niet lang om een radiospot te maken.
  • Direct contact met een specifieke doelgroep door middel van herhaling.
  • Je hebt de optie om zowel provinciaal als regionaal te adverteren.

Kortom, radio is heel veelzijdig. Mocht je nog niet overtuigd zijn, kom er dan snel achter of dit advertentiekanaal bij jouw bedrijf past.

Radioreclame, iets voor jou?

Of radioreclame iets voor jou is, hangt af van het doel van de campagne, de doelgroep die je wil aanspreken en de investering die je ervoor over hebt. We geven graag vrijblijvend advies om je te helpen in jouw keuze. Spreekt radioreclame je aan? Download dan onze checklist en kom er in een paar minuten achter of radioreclame past binnen jouw bedrijf en wensen.