Wanneer zet je radioreclame in?

Radiozenders hebben een trouwe achterban van luisteraars die, dag in dag uit, de zender weer weten te vinden. Het is een onderdeel van de dagelijkse routine. De kans is daarom groot dat een radioluisteraar een reclameboodschap voorbij hoort komen, ongeacht het moment van de dag. Dat is wat reclame op de radio volgens ons zo efficiënt maakt. Maar wanneer zet je radioreclame in? En voor welke branche is het geschikt? We vertellen je er alles over.

Lees verder
Luister thuis naar de radio

Wie kiest voor radioreclame?

In principe kan iedere adverteerder radioreclame inzetten. Radio is het meest geschikt voor een thematische en een actiegerichte boodschap. Dit is een radiobericht dat een bepaalde sfeer of emotie meegeeft, óf de luisteraar oproept tot actie. Omdat niet elke boodschap past bij de doelgroep van de radiozender, is het belangrijk om je te laten adviseren welk medium de juiste match is voor jouw bedrijf en wensen. De combinatie van het reclamedoel, de doelgroep en hoeveel je wil investeren, bepalen in grote lijnen het juiste medium voor jou.

 

Radioreclame Omroep Brabant Reclame

Wat is het doel van de reclame?

Het doel van een radioreclame moet zijn om een bepaald product of dienst te promoten, of om jouw merk onder de aandacht te brengen. Radioreclame is geschikt om jouw naamsbekendheid te vergroten. Daarnaast helpt het meer bezoekers te genereren en omzet te verhogen.

Wat is de doelgroep?

Elk medium bedient een andere doelgroep. Zo zijn radioluisteraars vaak van een andere leeftijdscategorie dan televisiekijkers. Ook wordt tv-reclame meer landelijk uitgezonden dan radioreclame. Het ligt er dus maar net aan welke doelgroep het beste past bij jouw product of dienst. Wil jij de 50-plussers doelgroep aanspreken op provinciaal of regionaal niveau, dan is adverteren via Omroep Brabant iets voor jou. Zo bereik je de doelgroep nog gerichter.

Hoe groot is de investering?

Voor elk medium is er een ander instapbedrag mogelijk. Omdat de productiekosten van een radiocommercial een stuk lager liggen vergeleken met een televisiereclame, is adverteren via de radio een betaalbaarder kanaal. De grootte van de investering voor radioreclame bepalen we aan de hand van de regio, het aantal contactmomenten, de duur van de commercial, het uitzendmoment en de productiekosten. Bovenal wordt de investering bepaald door de doelen die je als ondernemer wil bereiken.

Ben je benieuwd of radioreclame past bij jouw wensen? Test het in een paar minuten met onze gratis checklist. Zo weet je snel of radioreclame een optie is voor jou.

radio DJ bij Omroep Brabant

Radioreclame voor regionale ondernemers

Als ondernemer is het interessant om je te binden aan een betrouwbare radio-omroep met een groot bereik. Dit zorgt voor de nodige herkenbaarheid én geeft vertrouwen in jouw merk. Of je nu een korte campagne van een week wil uitzenden, of een half jaar lang onder de aandacht wil zijn. Op de radio kan het allemaal.

Wanneer je regionaal actief bent als ondernemer, is adverteren op de radio echt iets voor jou. Een commercial in heel Noord-Brabant laten horen of in één van de regio’s; het zorgt gegarandeerd voor succes. Spreek bijvoorbeeld specifiek de Brabander aan in de regio West, Midden, Noordoost of Zuidoost.

Geschikt voor elke branche

Automotive

Diensten van autogarages (onderhoud, APK), de verkoop van auto’s en (private) lease.

Retail

Producten als kleding, brillen, schoenen en hoortoestellen. Ook doe-het-zelf projecten werken goed op de radio, zoals bouwmaterialen of producten voor het tuinieren.

Reisbranche

Het promoten van vroegboekkorting, verre reizen en vakanties.

Kunst en cultuur

Promotie van musea, films en (lokale) concerten.

Wonen

Producten voor een woninginrichting, diensten van makelaarsbedrijven of verkoop van badkamers en keukens.

Recruitment

Werving van werknemers, of het aanbieden van facilitaire diensten als beveiliging en schoonmaak.

Radioreclame is geschikt voor elke branche, afhankelijk van het doel van de commercial.

Met radiocommercials onderscheid je jouw onderneming ten opzichte van de landelijke televisie en online concurrentie. En de cijfers liegen er niet om. Met maar liefst meer dan een kwart miljoen luisteraars per maand, is Omroep Brabant de regionale zender voor Noord-Brabant met het grootste bereik. Zet jouw campagne op korte of lange termijn in; alles is mogelijk. Bij ons staat een goede samenwerking centraal en geven we passend advies, gebaseerd op jouw behoeften.

Benieuwd naar wat we voor je kunnen betekenen binnen jouw branche? We delen alle ins en outs met je.

Neem vrijblijvend contact op!
de kracht van herhaling van radioreclame in de auto

Tips voor een goede radiospot

Ben je overtuigd van de kracht van radio, maar heb je geen idee hoe een goede radiospot in elkaar steekt? Daar zijn wij voor en denken graag met je mee. We zetten direct een aantal tips voor je op een rijtje.

  1. Maak een spot waar beleving of emotie in zit. Hiermee laat je de identiteit van het bedrijf zien. Veel luisteraars maken beslissingen op basis van gevoel, dus dat moet goed zitten.
  2. Geef de luisteraar het gevoel dat ze iets krijgen; presenteer het product of de dienst als een cadeau. Als bedrijf wil je voorkomen dat de luisteraar je ziet als opdringerig of schreeuwerig.
  3. Focus op één boodschap per radiospot. Prop niet te veel informatie in een spotje van 20 seconden. De kans dat een luisteraar deze info allemaal opslaat is klein. Houd het simpel!
  4. Ga voor originaliteit. Wees uniek en probeer concurrentie niet te kopiëren. Ga uit van je eigen kracht.
  5. Gebruik niet teveel moeilijke of abstracte woorden. Een boodschap op de radio is kort en bondig en moet gemakkelijk te begrijpen zijn.
  6. Vermijd clichés. Luisteraars worden niet geprikkeld door inkoppertjes. Wees creatief en durf verder te kijken dan de basic marketingtrucs.
  7. Laat de naam van het bedrijf, het product of de dienst een paar keer terugkomen. Prent jouw merk in het hoofd van de luisteraar in.
  8. Kies voor een professionele opname en bepaal de juiste stemmen en muziek. Wij kunnen je helpen om dit door externe specialisten uit te laten voeren.

Kies voor radioreclame

Nieuwsgierig geworden naar wat zo’n radiospot teweeg kan brengen? Bekijk dan onze radiocampagne cases. Nog niet uitgeleerd over radioreclame? Dat snappen wij! We schreven een uitgebreid document. Hierin lees je álles wat je moet weten over radioreclame. Met deze whitepaper ben je compleet op de hoogte van alle kansen en mogelijkheden die radioreclame jou te bieden heeft. Zo maak je een weloverwogen keuze. Download de gratis whitepaper over radioreclame en laat je inspireren.