Hoe maak je een succesvolle TV-commercial?

Bewegend beeld trekt de aandacht en blijft hangen. Geen wonder dat er talloze studies zijn die de kracht van tv-commercials bevestigen. Voor jouw reclamecampagne kan een tv-commercial dan ook precies de juiste impact maken. Maar hoe pak je dat aan?

In dit blog lees je hoe wij samen een professionele tv-commercial maken, die jouw merk laat schitteren op het scherm. Daarnaast geven we het woord aan een winnaar van ‘Beste tv-commercial’.

tv commercial
camera

Dit maakt jouw tv reclame succesvol

Hieronder staan 5 punten die een tv spot laten opvallen. Vergeet niet dat de beste tv spots beginnen met een marketingstrategie, die past bij de doelstellingen van jouw bedrijf.

  1. Begrijp jouw merk: Als je wil dat jouw tv spot succesvol wordt, zorg dan dat deze aansluit bij jouw bedrijf en wat de klanten van jou verwachten. Met een goede marketingstrategie bouw je de tv spot.
     
  2. Vertel een verhaal: Vaak worden in tv reclames voordelen en kenmerken benoemd zonder dat er een verhaal wordt verteld waar jij je in herkent. Bedenk een boeiend verhaal dat past bij jouw merk, en neem je publiek mee in wat jij voor ze betekent.
     
  3. Vermaak jouw publiek: Veel mensen herinneren zich die grappige commercial wel, maar vaak niet wie de commercial heeft gemaakt. De truc is dat het aansprekende verhaal wat je vertelt, de gebruikte humor en je belangrijkste boodschap duidelijk worden gepresenteerd.
     
  4. Gebruik de juiste invalshoek: Zorg ervoor dat jouw tv-commercial het juiste publiek aanspreekt. Dit betekent dat je zeker moet zijn dat jouw tv-commercial een groep mensen bereikt door de inzet van dat ene herkenbare element.
     
  5. Het belang van een duidelijke call-to-action: Een duidelijke call-to-action in een tv-commercial is belangrijk omdat het de kijker vertelt wat ze moeten doen nadat ze je boodschap hebben gezien. Zonder zo’n oproep tot actie blijft je commercial misschien wel hangen, maar weet de kijker niet wat hun volgende stap zou moeten zijn. Denk aan simpele dingen zoals “Bezoek onze website,” “Bestel nu,” of “Kom langs in de winkel.”
     
  6. Huur een professional in: Kijkers reageren goed op commercials waarmee ze zich identificeren en die hen rechtstreeks aanspreken. Een bekend persoon inhuren vergroot jouw kansen op een succesvolle tv spot.
Een tv-commercial is krachtig door het audiovisuele karakter. De boodschap komt ‘dubbel’ bij de kijker binnen.

Het succesverhaal van Dierenpark
Zie-ZOO Volkel

Hoe je een succesvolle tv-commercial maakt? Dat weet Stefan Halewijn van Dierenpark Zie-ZOO in Volkel. Zij wonnen in 2023 namelijk de prijs voor beste tv-commercial van het jaar.

Het dierenpark klopte bij Omroep Brabant aan omdat er volgens hen nog veel winst te boeken was op het gebied van naamsbekendheid. “Wij waren eigenlijk nog helemaal niet zo bekend in Brabant en daar wilden we verandering in brengen. Het was daarom logisch om bij de regionale omroep van Brabant te adverteren”, vertelt Stefan.

De tv-commercial was een schot in de roos volgens Stefan: “Ik denk dat alles gewoon klopte. De commercial is goed gefilmd, en we werkten met een geweldige cameraman die ook het script schreef. Alles, van de figuranten tot de dieren, werkten perfect mee die dag. Ook de muziek en de voice-over sloten mooi aan. Een mooi geheel.”

Ook over de samenwerking met Omroep Brabant was Stefan positief. “We kregen eerst een aantal voorbeeldcommercials te zien van een externe partij, door Omroep Brabant aangedragen. Op basis daarvan kozen we een stijl, en daarna ging het filmen vrij vlot. Het resultaat mag er zijn en de samenwerking met Omroep Brabant beviel goed. Dus in de toekomst sluiten we een nieuwe commercial niet uit.”

Tv-commercial laten maken

Een groot voordeel van een commercial is dat jouw idee snel uitgroeit tot een bekende reclame. Hoe het laten maken in zijn werk gaat? Je begint bij Omroep Brabant Reclame met een intake.

Tijdens deze intake kijken we naar wat jouw bedrijf doet, wat je wensen zijn en wat jouw concurrenten doen. Ook bespreken we wat de kosten zijn en hoe de planning eruit ziet.

De kennis van vakmensen

Omdat Omroep Brabant Reclame geen productiebedrijf is, besteden we het maken van jouw tv-commercial uit aan een partij die daarin gespecialiseerd is. Zo doet iedereen waar hij goed in is, met het beste resultaat als gevolg.

Wij regelen alles met de externe partijen en zorgen ervoor dat het eindresultaat op tijd wordt gepresenteerd. Alles wordt met jou besproken en jij hebt altijd de volledige controle. Zo hoef je bijna niks zelf te doen. Je geeft gewoon aan wat je van de vakmensen wil.

Tv-commercial uitzenden

Wanneer jij ervoor kiest om jouw tv-commercial uit te laten zenden bij Omroep Brabant, weet je zeker dat deze dagelijks door 445.000 mensen wordt bekeken. Trouwe kijkers van de zender zien jouw commercial elk uur van de dag, omdat Omroep Brabant één uur televisie per dag maakt en deze elk uur herhaalt. Van einde middag tot in de late avond. De kans op een goed rendement wordt hierdoor flink vergroot.

Kies jouw tijdslot en meer

Jij hebt de regie over wanneer jouw tv-commercial te zien is, op welk moment van de dag en welk moment van de week. Op basis van de intake adviseren wij wanneer jouw tv-commercial het beste werkt en het de juiste mensen aanspreekt. Jij vraagt, wij draaien!

Spreek een Media Adviseur

Wil jij een tv-commercial laten maken om jouw merk een boost te geven maar weet je niet waar je moet beginnen?

Win advies in bij onze media adviseurs. Zij leren je de kneepjes van het vak en laten zien waar je allemaal aan moet denken om het beste resultaat te behalen.


 

Wat is een tv-commercial?

Een tv-commercial is een reclame-uiting van gemiddeld 30 seconden dat je op tv ziet, bedoeld om je iets te laten zien of te overtuigen. Denk aan die momenten tussen je favoriete programma’s in, waarin bedrijven in een paar seconden jouw aandacht willen grijpen. Ze willen dat je hun product onthoudt, hun merk herkent of simpelweg nieuwsgierig wordt.

Het doel van zo’n tv-commercial? In een flits duidelijk maken waarom je voor hun product moet kiezen. Daarom worden de beelden vaak met zorg gemaakt, met catchy muziek, een pakkende voice-over en soms zelfs bekende gezichten. Een goede tv-commercial is zo gemaakt dat hij in je hoofd blijft hangen, of je nu wil of niet.

uitzenden

De voordelen van commercials op tv

Dit zijn de 3 belangrijkste voordelen voor het laten maken van een tv-commercial bij Omroep Brabant:

  • Krachtige boodschap: Een tv-commercial is krachtig door het audiovisuele karakter. De boodschap komt ‘dubbel’ bij de kijker binnen. In beeld én geluid.
  • Aanspreken van specifieke doelgroep: Elke zender heeft zijn eigen trouwe kijkers. Je hebt een erg grote kans dat jouw boodschap aankomt bij de juiste doelgroep. Zo spreekt Omroep Brabant voornamelijk Brabanders aan in de leeftijdscategorie van 50+. En dat is toevallig een koopkrachtige groep mensen.
  • Groot regionaal publiek: Door je commercial uit te zenden bij Omroep Brabant bereik je een groot, regionaal publiek van ruim 445.000 kijkers per dag. Dit is interessant voor bovenlokale ondernemers.

Wat zijn de kosten?

Wat zijn eigenlijk de kosten van professionele tv-commercials? De kosten voor een tv reclame zijn op te delen in twee onderdelen; de productie en het uitzenden. Bij Omroep Brabant gaan we eerst in gesprek om duidelijk te krijgen wat jouw wensen zijn. Wij stellen daarna op basis van jouw budget een mediaplan samen.

De productie besteden wij uit aan ervaren producenten. Zij maken op basis van jouw wensen een inschatting van de investering voor de productie. Er wordt daarbij rekening gehouden met de duur, de inhoud die geproduceerd moet worden en de mate van creativiteit die erin verwerkt moet worden.

Bereik meer dan 400.000 kijkers op Omroep Brabant

Zeker weten dat de doelgroep aansluit bij jouw tv reclame? Adverteer bij Omroep Brabant en bereik dagelijks 428.000 kijkers uit jouw provincie.