Trends in het Nederlandse medialandschap 2023

We hebben 2022 inmiddels achter ons gelaten en kijken vooruit naar de trends in het Nederlandse medialandschap van 2023. Ook dit jaar schuift het medialandschap weer op, dus sleutelen de media aan hun strategie, om hier op in te spelen. Wat zijn de verschuivingen? Wat zijn de gevolgen voor online? Welke invloed heeft on-demand op ons kijkgedrag, en wat voor gevolgen heeft de komst van kunstmatige intelligentie? Lees verder en je krijgt de antwoorden.

medialandschap

Het medialandschap in 2023

Een nieuw jaar betekent nieuwe trends. De manier waarop consumenten media consumeren verandert ook dit jaar. Organisaties willen dan ook op de hoogte zijn van alle trends, zodat zij de slag niet missen.

Omroep Brabant heeft zes trends verzameld die voor een verandering in het medialandschap van 2023 gaan zorgen. Kortere video’s, data verzamelen op een nieuwe manier en kunstmatige intelligentie komen aan bod.

1. Short-form-video

De eerste trend die in 2023 symbool staat voor het veranderende medialandschap is de short-form video. Deze trend komt niet uit de lucht vallen. We zien namelijk al langer dat de spanningsboog van een volwassene steeds korter wordt.

Waar een video 20 jaar geleden nog op een aandachtspanne van 12 seconden mocht rekenen, is dat tegenwoordig nog maar 8 seconden. Social media platform Tiktok is hier het levende bewijs van. Het platform is mede zo populair geworden door haar korte video’s. Ruim daarom in jouw contentstrategie tijd in voor short-form video’s. Denk daarbij ook aan pre-roll advertenties.

2. Artificiële intelligentie (AI) neemt het over

Een maand geleden kende artificiële intelligentie, ook wel kunstmatige intelligentie genoemd, een doorbraak. ChatGPT werd gelanceerd. Met deze tool kunnen de meest complexe zaken binnen korte tijd worden opgelost. ChatGPT kan op basis van steekwoorden over trends binnen het medialandschap van 2023 dit volledige blog schrijven. Binnen twee minuten. In foutloos Nederlands.

ChatGPT wordt volledig ondersteund door artificiële intelligentie. Dat het niet alleen bij ChatGPT blijft lijkt onvermijdelijk. 2023 kan wel eens het jaar worden van de definitieve doorbraak van artificiële intelligentie. Voor zover dit baanbrekende fenomeen zijn doorbraak nog niet gemaakt heeft.

3. Nieuwe data toepassingen

De oplettende lezer zag in december al een blog voorbij komen over de cookieless era die aanstaande is. Niet meer helder hoe het precies zat? Lees het blog dan nog eens terug.

De cookies zijn ruim een decennia geleden ontstaan om onder meer bezoekers door te meten in bijvoorbeeld Google Analytics. De nieuwe AVG-wetgeving maakt zich sterk voor de privacy van website bezoekers en door de komst van deze wetgeving mogen cookies niet zomaar meer doorgemeten worden.

Daardoor gaat er veel data verloren. Websites kunnen moeilijk inzichtelijk maken hoeveel bezoekers de website genereert en hoe deze bezoekers zich op de website bewegen. De browsers Safari en Firefox hebben de werking van cookies al aangepast, Chrome start in 2024. Wees er dus snel bij en voorkom verlies van belangrijke data.

Om websites toch te kunnen voorzien van data zijn er nieuwe ontwikkelingen, waar je slim op in kunt spelen. ‘Server side tagging’ en ‘contextual targeting’ zijn twee van deze ontwikkelingen. Zij zorgen ervoor dat websites hun data kunnen blijven gebruiken.

4. Voice groeit door

Het medium dat in 2022 misschien wel het grootste aantal mediagebruikers voor zich won was de podcast. Waar het een aantal jaar geleden vooral muziek was dat door onze koptelefoons klonk, luisteren we tegenwoordig massaal naar podcasts.

Er lijkt geen BN’er te bestaan zonder eigen podcast en de consument maakt er gretig gebruik van. We zien ook steeds vaker dat podcasts ondersteund worden met video. Op deze manier kun jij jouw favoriete podcast streamen vanuit één of twee simpele camera standpunten.

Een andere ontwikkeling binnen social medialandschap is het reageren op posts met voice-opnames. We zien dit vaak terugkeren binnen WhatsApp. Even snel wat inspreken in plaats van een lang verhaal typen. Dit gaan we in 2023 ook terugzien op de sociale platformen.

5. Video on-demand neemt tv-pakketten over

De meeste Nederlanders hebben nog steeds een traditioneel televisiepakket. Gewoon lineair televisie kijken volgens de programmering van de commerciële en publieke omroepen. Toch zien we dat de kijker steeds meer geïnteresseerd raakt of zelfs overstapt naar video on-demand.

Met de opkomst van on-demand kijk je waar en wanneer je wil. Je hoeft niet meer thuis te blijven op vrijdagavond voor jouw favoriete programma, serie of film. Wanneer jij tijd hebt schakel je in. Een aantal voorbeelden van video on-demand diensten zijn Videoland, Netflix, NPO Start en RTL XL.

Naar verwachting wordt de vraag naar video on-demand in 2023 alleen maar groter en met de tientallen diensten die dit aanbieden heeft de consument heel wat te kiezen. Nieuwtje: Omroep Brabant lanceert binnenkort een on-demand dienst. Natuurlijk kan je bij ons ook via de traditionele manier naar televisie blijven kijken.

6. Voorkeur voor nieuwskanalen

De voorkeur voor nieuwskanalen blijft in beweging. Verschillende media strijden samen om de nieuwsconsument. Nieuwe media zoals online en social media, lijken de winst van de strijd langzaam naar zich toe te trekken.

De publieke/regionale omroep onderscheidt zich op de nodige vlakken van andere online media kanalen. Het tijdperk waar we in leven brengt steeds meer nepnieuws met zich mee. De publieke omroep wordt door de lezer als betrouwbaarder gezien dan andere social media kanalen wanneer het aankomt op de authenticiteit van het nieuws dat gebracht wordt. Mede daardoor zullen veel lezers, ook in 2023, blijven terugkeren naar de publieke/regionale omroep. Volg jij al het regionale nieuws van Omroep Brabant op Instagram?

Media Adviseur

Speel in op de veranderende behoeften van consumenten

Het medialandschap blijft in 2023 volop in beweging. De technologie voert steeds meer de boventoon. Online en ‘digitaliseren’ gaat een nog grotere rol spelen. Is dit voor jou een reden om jouw beleid hierop aan te passen?

Wil jij mee in de verschuiving, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ga in gesprek met onze Media Adviseurs. Zij bepalen samen met jou een strategie om ook in het medialandschap van 2023 relevant te blijven.

Ben jij up to date?

Mis geen trend in jouw marketingstrategie dit jaar.

Ik wil meer informatie