Online adverteren; tips, mogelijkheden en meer

Als je jouw klanten gericht naar jouw website of winkel wil leiden, is online adverteren belangrijk. Online reclame maken kent verschillende vormen. In dit artikel maken we je wegwijs in het grote bos van mogelijkheden voor online adverteren. We leggen uit wat het is, welke vormen er zijn, hoe het werkt en waarom het doeltreffend is.

online-adverteren

Wat is online adverteren?

Online adverteren is een onmisbaar begrip in de wereld van de marketing. Het verwijst naar alle vormen van adverteren op het internet. Er bestaan uiteenlopende vormen van online adverteren.

Als beginnend adverteerder is het moeilijk om alle advertentiesoorten uit elkaar te houden. De laatste jaren is online adverteren ontzettend populair. We vertellen waarom het populair is en welke verschillende online advertentievormen er zijn.

De mogelijkheden van online kanalen

Het is mogelijk om op verschillende kanalen online te adverteren. Je plaatst bijvoorbeeld jouw online advertenties op de website of app van een druk bezocht platform. Op de app en website van Omroep Brabant zijn de posities bewust gekozen zodat jouw advertentie door veel bezoekers wordt gezien.

Sociale media is een ander doelgericht platform en vergeet ook zoekmachinemarketing niet. Elk advertentieplatform kent zijn eigen proces van plaatsing en vormen van advertenties.

social-media

Social media

Sociale platforms zijn mega populair. De meeste hebben advertentiemogelijkheden. Denk daarbij aan Instagram en Facebook. Of en hoe je sociale media gebruikt, hang af van jouw doelgroep en de investering die jij ervoor over hebt.

Ook Twitter en Snapchat zijn mogelijke kanalen om online te adverteren. Pinterest is doelgericht inzetbaar, omdat mensen op dit platform op zoek zijn naar inspiratie, voor onder andere gerechten, woninginrichting en sportoefeningen. Generatie Z of de millennials bereiken? Dan gebruik je TikTok. Hoewel het online adverteren op LinkedIn kostbaarder is dan op Facebook is het voor B2B erg interessant, door het grote zakelijke netwerk dat actief is op het platform.

Zoekmachines

In de wereld van online adverteren spelen ook zoekmachine advertenties (SEA: Search Engine Adverting) een belangrijke rol. Bij zoekmachine advertenties (Google ads, Bing ads en Yahoo ad tech) verwerk je in de advertentie zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden.

Surf eens naar Google, Bing en Yahoo. Je vindt de zoekmachine advertenties aan de boven- en onderkant van de zoekresultaten. Google is de allergrootste speler, waarvan veel bedrijven gebruik maken. Op concurrerende zoekwoorden lopen de kosten per klik snel op. Dat geldt ook voor productadvertenties via Google Shopping.

gericht-sea-inzetten
lokaal-omroep-brabant

Displays/banners op websites en apps

Deze zogenoemde display advertenties bestaan uit (video)banners op websites en apps. Hiermee creëer je als ondernemer bij jouw doelgroep vooral meer merkbewustzijn. Bezoekers vinden sneller jouw bedrijf, product of dienst. Met een ‘call to action’ knop krijg je interactie als een bezoeker op de advertentie klikt. Je haalt daarmee met jouw bedrijf meer uit je online identiteit.

Op de website en app van Omroep Brabant hebben we ruimte voor online advertenties. Wij stellen onze kanalen beschikbaar, waarop bedrijven online adverteren. Vergelijk het met het prikbord uit de supermarkt.

Videokanalen

Online videomarketing is een uiterst krachtige manier om als ondernemer je doelgroep te bereiken. Bewegend beeld is krachtig. Het gebruik van externe videokanalen is daarom populair. Dat geldt vooral als een website en app miljoenen keren per maand worden bezocht.

Op de website en app van Omroep Brabant zien bezoekers voorafgaand aan het kijken van nieuwsitems de pre-roll advertentie. De pre-roll video duurt een paar seconden en moet volledig worden afgekeken. De pre-roll advertentie is een korte video-voorvertoning met een groot online bereik, waarbij er de mogelijkheid is om door te klikken naar de website van de adverteerder.

regionale-advertentie

Verschillende vormen van advertenties

• Banneradvertentie; een beeldadvertentie die wordt weergegeven op een website als banner. Vaak zie je deze zogenaamde display advertenties naast, boven of onder nieuwsartikelen, zoals op de app en website van Omroep Brabant. Banners zijn er in verschillende soorten en maten. Ook zijn ze als videobanner, ‘bewegend spandoek’ op het web, inzetbaar.

• Videoadvertentie; een advertentie getoond in videobeelden, ingezet als voorvertoning of als onderbreking van de videocontent die de consument bekijkt. Doordat de kijker vaak de advertentie (gedeeltelijk) moet afkijken, is dit een heel krachtige manier van adverteren. Kijkers krijgen via de website en app van Omroep Brabant voorafgaand aan video-nieuwsitems de videoadvertentie te zien. Dit soort online advertenties noemen we pre-roll.

Tekstadvertentie; voorbeelden van tekstadvertenties zijn zoekmachine adverteren (SEA: Search Engine Advertising)) en gastblogartikelen. Met een tekstadvertentie in de vorm van SEA speel je direct in op de zoekintentie in Google van de doelgroep. In een gastblogartikel wordt in een tekst op een externe website doorgelinkt naar jouw website. Dit is niet alleen goed voor doorverwezen bezoekers (referral), maar ook voor de domein waarde (linkbuilding) van je website.

Productadvertentie; met een productadvertentie toon je één specifiek product overeenkomstig de gerichte zoekopdracht van jouw eindgebruiker. Deze advertentievorm zien we veel terug bij Google Shopping of affiliate marketing.

Waarom je dit medium niet mag overslaan

Het is belangrijk dat jij je bewust bent van de plek waar jouw mogelijke klanten zich bevinden. Consumenten zijn steeds meer online. Ze leven online, ieder moment van de dag. Zaak is dat jij je daarom ook online laat zien

Dankzij online adverteren vergroot jij jouw zichtbaarheid. Je bent zichtbaar in de oriëntatiefase van jouw doelgroep. Het is zonde als je die kans laat liggen. We sommen de belangrijkste voordelen van online adverteren op:

  • Verbetering van jouw concurrentiepositie t.o.v. vergelijkbare brancheorganisaties
  • Enorme stijging in doelgroepbereik
  • Snellere naamsbekendheid en merkbewustzijn; jouw doelgroep weet wie je bent en wat jij verkoopt
  • Opbouwen van positieve associaties bij jouw doelgroep; je werkt aan een goede reputatie en bouwt loyaliteit op
  • Meetbaarheid van online resultaten; je volgt eenvoudig de reis die jouw klant aflegt
  • Gericht adverteren binnen de doelgroep
  • Mogelijkheid tot tussentijdse bijsturing van campagnes
  • Qua investering is het aantrekkelijker dan offline adverteren

Pakkende voorbeelden, ter inspiratie

Om je te inspireren hebben we pakkende voorbeelden uit onze provincie. Klik en kijk of jij deze online campagnes herkent. Het kan je inspirerende ideeën geven om jouw bedrijf creatief online te zetten.

Voor je het weet werken we meer dan 12 jaar succesvol samen. Net zoals onze trouwe klant ZLM.

Onze succesverhalen

Jouw totale advertentiecampagne

Om jouw potentiële klanten effectief en efficiënt te bereiken is een goede spreiding van je campagne belangrijk. Juist door in te zetten op de verschillende kanalen die er zijn, kom jij in contact met je doelgroep. Zet meer reclame strategieën in dan alleen de strategie van online adverteren.

Een goede campagnestrategie bestaat uit meerdere kanalen. Online en offline. Breid jouw online campagne daarom uit met tv-reclame, radioreclame, billboards en offline advertenties in huis-aan-huis-bladen.

 

Jouw campagne bij het grote publiek

Elke maand bezoeken 26,5 miljoen mensen de app en website van Omroep Brabant. Deze bezoekers volgen trouw het nieuws in Brabant en willen weten wat er in de provincie leeft. Met jouw online campagne bereik jij dit miljoenenpubliek.