Dit komt er kijken bij de campagne effectmeting van jouw reclames

Je wilt een reclamecampagne opzetten en hebt een duidelijk idee welke mediakanalen voor jouw marketingdoelen en doelgroep het beste zijn. Ook het benodigde budget is duidelijk. Je kiest voor reclame-uitingen op televisie, radio en online. De vraag is hoe je op de juiste manier de resultaten en effectiviteit meet van jouw reclamecampagne? We nemen je mee in de stappen die komen kijken bij een effectieve campagne effectmeting.

De campagne effectmeting van advertenties succesvol opzetten is heel precies werk.

Jouw crossmediale campagne gaat om de naamsbekendheid en de overwegingsintentie in Brabant te vergroten. Dit via één groot bereiksplatform, zoals Omroep Brabant. Dit soort platformen hebben allerlei informatie beschikbaar om het succes van je advertenties te meten en analyseren. Als de campagne draait én erna.

Zelf dien je ook enkele campagneresultaten bij te houden. Het begrijpen van het succes van je investering helpt namelijk om, nu en later, betere ondernemerskeuzes te kunnen maken. We leggen de campagne effectmeting aan je uit, en welke data Omroep Brabant als platform aanlevert en wat je zelf doet.

Je reclame analyseren start met een nulmeting

Een goede campagne effectmeting begint met een nulmeting. Dit is een momentopname van de huidige situatie voordat je campagne start. Hiermee breng je bijvoorbeeld de huidige naamsbekendheid, het aantal websitebezoeken en de overwegingsintentie van je doelgroep in kaart. Het biedt een basis om de impact van je campagne later mee te vergelijken.

rapporteren

Waarom doe je een nulmeting?

Zonder een nulmeting kun je niet goed beoordelen welke veranderingen direct toe te schrijven zijn aan jouw campagne. Het is essentieel voor het goed kunnen analyseren van je reclame. Het helpt dan ook bij het nemen van datagedreven beslissingen.

Wat meet je?

Bij een nulmeting kijk je naar indicatoren zoals:

  • Merkbekendheid en merkimago
  • Verkoopcijfers
  • Websiteverkeer en conversies
  • Huidige klantperceptie (via enquêtes of panels)

De aankoopreis van jouw klant op papier zetten

Welke reclame werkt het beste? Om dit te weten te komen is het cruciaal om de klantreis (customer journey) van jouw klant in kaart te brengen. Deze beschrijft de stappen die een klant doorloopt om tot een aankoop over te gaan.

Deze reis bestaat uit verschillende fases:

  • De oriëntatiefase, waarin de klant zich bewust wordt van een behoefte.
  • De overwegingsfase, waarin mogelijke oplossingen worden afgewogen.
  • De voorkeursfase, waarin een duidelijke voorkeur ontstaat.
  • De aankoopfase, waarin de beslissing wordt genomen.

Door de verschillende fases van de customer journey in kaart te brengen, kun je jouw advertenties beter afstemmen op de behoeften van je klanten. Dit leidt tot meer gerichte campagnes en een groter rendement op je investeringen.

Wist je dat in een wereld die steeds meer digitaliseert, het kiezen van het juiste mediakanaal voor je advertenties van cruciaal belang is?

Hoe breng je de aankoopreis in kaart?

In 3 stappen
  • Analyseer welke touchpoints jouw doelgroep tegenkomt.
  • Verzamel data via klantgesprekken, enquêtes en verkoopgegevens.
  • Begrijp de zogenoemde drivers & barriers: waarom kiest een klant voor of juist niet voor jouw product?

Kijk-, luister- en bereikcijfers via NMO

Een belangrijk onderdeel van de campagne effectmeting is het analyseren van de kijk-, luister- en bereikcijfers. In Nederland worden deze gegevens verzameld door het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Kijkcijfers geven inzicht in het aantal mensen dat jouw tv-commercial heeft gezien, terwijl luistercijfers laten zien hoeveel bereik jouw radioreclame heeft gehad. Voor online campagnes wordt er gekeken naar engagement, zoals het aantal views en interacties. Al deze data kan worden gecombineerd.

Wil je goed reclame analyseren en meer weten over hoe het NMO het bereik meet? Lees dan het artikel ‘NMO onderzoek uitgelegd: zo worden kijk-, luister- en bereikcijfers gemeten voor radio, tv en online’.

Online advertenties worden zo gemeten

Het meten van online advertenties biedt gedetailleerde inzichten die essentieel zijn voor een effectieve campagne effectmeting. Door je reclame te analyseren, krijg je waardevolle gegevens over het aantal views, oftewel hoe vaak je advertentie is bekeken.

Ook wordt de click-through rate (CTR) gemeten, wat aangeeft hoeveel procent van de kijkers doorklikt naar je website. Daarnaast biedt het analyseren van de prestaties van verschillende bannerformaten inzicht in welke formaten het beste werken.

Welke reclame werkt het beste?

Na afloop van je campagne wil je de reclame analyseren en weten welke onderdelen het meest effectief waren. Combineer de resultaten van je website, winkelbezoeken en verkopen met de bereikcijfers van radio, tv en online advertenties voor jouw campagne effectmeting.

Media Adviseur

De resultaten van jouw eigen website (Analytics)

Gebruik tools zoals Google Analytics om te zien hoe jouw website presteert:

  • Wat is het verschil in bezoekersaantallen voorafgaand, tijdens en na de campagne?
  • Welke pagina’s worden bezocht en in welke volgorde?
  • Welke kanalen leiden tot conversies (attributie)?

Jouw winkelbezoek en verkopen

Naast online data is het belangrijk om fysieke resultaten te analyseren:

  • Zijn er meer klanten in je winkel geweest?
  • Welke producten zijn (meer) verkocht?
  • Hoe hebben klanten over jouw actie gehoord? (vraag dit bij de kassa)

De effectiviteit van een reclame voorspellen

Leer meer van deze tip

Ontdek hoe neurowetenschap inzicht biedt in wat effectieve reclames met ons brein doen.

Campagne effectmeting: breng alle resultaten bij elkaar

Tot slot combineer je alle verzamelde data om de totale impact van jouw campagne te beoordelen. Een belangrijk aspect hiervan is de conversieratio, die het percentage klanten laat zien dat daadwerkelijk een actie heeft uitgevoerd, zoals een aankoop of aanmelding.

Ook het bereik speelt een cruciale rol: het geeft inzicht in hoeveel mensen je hebt bereikt en in hoeverre zij binnen jouw beoogde doelgroep passen. Daarnaast wordt gekeken naar de impact op je belangrijkste indicatoren, zoals de veranderingen in merkbekendheid, voorkeur en sentiment.

Door deze elementen samen te analyseren, krijg je een helder beeld van het succes van je campagne.

Overzicht: reclame analyseren

We zetten tot slot de belangrijkste zaken nog eens voor je op een rij:

  • Conversieratio: Wat is het percentage klanten dat een actie uitvoerde?
  • Bereik: Hoeveel mensen zijn bereikt, en hoe goed pasten zij binnen jouw doelgroep?
  • Impact op KPI’s: Hoe is de bekendheid, voorkeur en het sentiment veranderd?

Na het lezen van dit blog weet je dat je met een goede campagne effectmeting niet alleen inzichtelijk maakt wat werkt, maar ook dat je toekomstige campagnes veel gerichter en succesvoller kunt maken. Succes!

Speel in op de resultaten van jouw campagne

Maak samen met onze Media Adviseur een strijdplan